בעוד חצי שנה נגיע ליעד: קו רכבת ת"א י-ם נחנך היום

ראש הממשלה נתניהו והשר ישראל כ"ץ חנכו את תחנת נבון בירושלים, אך הרכבת נוסעת בינתיים עד נתב"ג בלבד • חלק מתרגילי החילוץ וההצלה שנעשו בשבועיים האחרונים לקראת הפתיחה המתקרבת הסתיימו ללא הצלחה • כחצי שנה עד שיגיע הקו ליעדו הסופי: תל אביב

בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ בטקס חנוכת קו הרכבת ת"א י-ם / צילום: ששון תירם

לאחר 17 שנים של דחיות ועיכובים הרכבת המהירה הראשונה בישראל שאמורה לחבר בין תל-אביב לירושלים יצאה היום לדרך בשעה 12:30 מתחנת נבון בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ התייצבו הבוקר (ה') באירוע חגיגי בתחנת הרכבת נבון, התחנה החדשה של הקו המהיר בירושלים.

הקו המלא עד לתל-אביב עדיין לא מוכן, והרכבות יסיימו את דרכן בתחנת נתב"ג לאחר נסיעה של 21 דקות, שם יצטרכו הנוסעים להחליף רכבת שתגיע ליעדם הסופי - זאת החל מיום שלישי הקרוב. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שמדובר ברגע היסטורי, חיבור הקו המהיר לבירת ישראל. השר כ"ץ בירך על פתיחת הקו והזמין את הציבור לבוא ולהשתמש ברכבת.

מתעכב: קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב

העבודות על המקטע השני של הקו בין תחנת נתב"ג לתל-אביב עדיין לא הושלמו ובתסריט האופטימי ביותר, ייקח בין 3-6 חודשים כדי להשלימן. למרות זאת, אירוע חניכת הקו התקיים היום כי לשר כ"ץ היה חשוב לעמוד בהתחייבות הציבורית שלו אחרי שדחה את אירוע גזירת הסרט מפסח השנה לסוכות. לאירוע הגיעו גם מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, יו"ר רכבת ישראל, דן הראל ומנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון.

בשלב הראשון יופעלו שתי רכבת לכל כיוון בשעה, והתדירות תעלה בהדרגה, עד להפעלה מלאה של ארבע רכבות לכיוון שבעה. היום נפתחה באתר הרכבת אפשרות להירשם לנסיעות הראשונות, ובאתר הרכבת נכתב כי "בתקופת ההרצה הראשונית השירות יינתן בין תחנת ירושלים - יצחק נבון לתחנת נתב"ג משם תוכלו להמשיך לנסוע לכל יעד שתבחרו. בהמשך נאריך את המסלול, תחילה עד תחנת ת"א ההגנה, לאחר מכן עד תחנת ת"א סבידור מרכז ולבסוף עד תחנת הרצליה".

נציין כי האירוע לא הוגדר על ידי משרד התחבורה כ"השקת הקו" אלא נסיעת מבחן, וגם בהזמנה לעיתונאים נכתב כי האירוע ייערך לקראת ההרצה של הקו. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שנכון להיום לא התקבלו אישורי המשטרה הנדרשים לצורך ההפעלה המסחרית של הקו המלא, עם נוסעים. לשאלת "גלובס" האם הושלמו בדיקות הבטיחות הנדרשות להפעלת הקו עם נוסעים, השיבו היום במשטרת ישראל כי "פרויקט הקמת קו הרכבת לירושלים, מלווה ע"י משטרת ישראל כבר משלביו הראשונים, בשיתוף פעולה מלא עם רכבת ישראל, משרד התחבורה, כב"א ומד"א. כלל הגופים קיימו זה מכבר מספר רב של תרגילים בנפרד ובמשותף. לקראת הפתיחה המתוכננת נותרו נושאים בודדים המהווים תנאי לפתיחת הקו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי זה רגע היסטורי. "אני משתמש במונח הזה בזהירות, אבל תמיד האמנתי שאפשר לחבר את ירושלים לרשת רכבות ארצית ולא בנתיב של הרכבת הטורקית שנסעתי בה בילדותי ובנערותי. והנה, הרגע הזה הגיע אחרי מאמץ כביר של ממשלת ישראל, משרד התחבורה וכל הגורמים שעסקו בדבר. זה באמת עידן חדש. אני יכול רק לבקש מכם להצטרף לנסיעה שתיווכחו לבד".

השר כץ הוסיף כי הנסיעה הראשונה של קו הרכבת החדש לירושלים היא יום חג לירושלים. "דווקא בתקופה הזאת, שיש מי שמנסים לקרוא תיגר ולערער על זיקת העם היהודי ועל בעלות העם היהודי על ירושלים, אנחנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים. זה בעצם שירות אדיר לתושבי ירושלים שיכולים להתחבר לכלל המדינה, וגם כן לעולם", אמר שר התחבורה.

"חשוב לנו להזמין אתכם לבוא לתחנה המדהימה הזאת, שאין הרבה כמוה בעולם, לנסוע בנסיעה הזאת עד נתב"ג ובחזרה ולהתרשם. פתיחת הקו לירושלים מצטרף לכל העשייה שאנחנו עושים במדינה. אני בטוח שבחודשי ההרצה מאות אלפים ויותר ייסעו, יידעו לבוא ולחוות את החוויה הזאת", הוסיף השר כץ.

שר התחבורה החליט לקרוא למסילת הרכבת החדשה לירושלים מסילות דוד המלך . "החלטתי לקרוא לקו הרכבת המהיר לבירה על שמו של דוד מלך ישראל שכונן את ירושלים כבירתו הנצחית של עם ישראל מזה כ-3000 שנה. אנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים", אמר השר כץ.

נתניהו וכ"ץ בחניכת קו רכבת ת"א-י"ם היום
 נתניהו וכ"ץ בחניכת קו רכבת ת"א-י"ם היום

השבוע חשפנו ב"גלובס" כי ימים ספורים לפני ההשקה המתוכננת עדיין לא התקבל אישור הבטיחות הנדרש ממכון התקנים הבינלאומי (ISA (Independent safety assessor. כמו כן, חלק מתרגילי החילוץ וההצלה שנעשו בשבועיים האחרונים לקראת הפתיחה המתקרבת הסתיימו ללא הצלחה. מדובר בתרגילי חילוץ במנהרות ועל הגשר ביציאה מירושלים. אישור ISA הוא תו תקן בינלאומי הכרחי להפעלה מסחרית של רכבת נוסעים, ובמיוחד כאשר מדובר בפרויקט מורכב כמו זה.

שר התחבורה ישראל כץ הנחשב ל"בולדוזר" בעולם התחבורה הצליח לקדם לא מעט פרויקטים תחבורתיים ולגזור לא מעט סרטים באירועי השקה מתוקשרים. אלא שהקו המהיר לירושלים, למרות שלכאורה הושק בזמן לא באמת יקל על הגודש בכביש תל-אביב - ירושלים, לפחות לא בחודשים הקרובים. הצורך בהחלפת הרכבת באמצע הדרך, המתנה לרכבת הבאה, הסרבול הכרוך ברישום מוקדם - לאו דווקא יפחיתו את זמן הנסיעה מתל-אביב לירושלים ברכבת המהירה ולא יגרמו לנהגים להעדיף את השימוש ברכבת על רכב פרטי.

פרויקט הקו המהיר תל-אביב-ירושלים נחשב אחד המאתגרים, הן מבחינת הביצוע ההנדסי והן מבחינת דרישות מערך הבטיחות וההצלה. התוואי של הקו המהיר כולל מערכת של 9 גשרים גבוהים באורך כולל של כ-3 ק"מ ו-5 מנהרות באורך כולל של כ-19 ק"מ.

מועד הפתיחה המקורי של הקו המהיר, הנחשב פרויקט הדגל של הרכבת כיום, נדחה תחילה מסוף 2017 לערב פסח, וברגע האחרון הודיעה הרכבת על דחייה נוספת של חצי שנה עקב דרישות בטיחות של המשטרה וכוחות ההצלה. אולם כפי שנחשף ב"גלובס", גם העבודות ההנדסיות הנעשות בפיקוח הרכבת, רחוקות עדיין מסיום והשלמה.

עלותו של הקו המהיר לירושלים, שנחשב לפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה, נאמדת ב-7 מיליארד שקל. הקו אמור לחבר את בירת ישראל למטרופולין גוש דן ואזור המרכז ולהביא להקלת גודש התנועה. משך זמן הנסיעה הצפוי בקו המהיר מתל-אביב לבנייני האומה בירושלים, תחנת היעד הסופית של הקו, עומד על פחות מ-30 דקות.

תחנת יצחק נבון שבירושלים נמצאת בעומק של 80 מטרים מתחת לפני השטח, אחת מחמש העמוקות בעולם. מיקום התחנה בלב מרכז תחבורתי של הבירה בקירבת אוטובוסים, רכבת קלה ותחנות מוניות.

הפרויקט החל את דרכו עוד ב-2001, אולם בעקבות שורת ליקויים ניהוליים נדחה מועד השלמתו מ-2008 ל-2017, ולאחר מכן לסוף מארס השנה. אורכו הכולל של הקו הוא כ-57 ק"מ, ומתוכם כ-32 ק"מ בתוואי חדש מאזור כפר דניאל ועד לירושלים, הכולל מערכת של 9 גשרים שנועדה לאפשר קו נסיעה ישר, רצוף ומהיר.

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ איתן כבל התייחס היום לפתיחת קו הרכבת ירושלים-תל אביב ואמר שמדובר ב"פרצופה של הממשלה. ככה נראה הפרויקט הלאומי בעל החשיבות ההיסטורית של הרכבת מירושלים - לתל אביב: "סיפרו לנו שהרכבת תצא לדרך בפסח, ואז דחו בחצי שנה. ואז אמרו שהיא תיסע רק עד נתב"ג וזה, איך נאמר בעדינות, עדיין לא תל אביב. ומה תעשו בנתב"ג? החלפה שגם תיקח זמן. אה, ורק שתי רכבות בשעה, וגם זה בהרשמה מראש. הגעה עד לתל אביב אם שאלתם מעריכים שרק עוד חצי שנה - לסמוך על הזמנים שמפרסמים זה כבר למדנו לא לעשות.

"אבל את הסרט, רבותי, נתניהו בא לגזור היום ויהי מה. גם אם הפרויקט הענק הזה נפתח בצורה עקומה. פתיחה חגיגית לפרויקט בחצי הדרך. כי ככה הממשלה הזו: אנחנו רואים פקקים, ונמשיך לראות פקקים בכל מקום, העיקר שנתניהו ייקח קרדיט על פרויקט שרחוק מלהסתיים, ויפה שעה אחת לפני הבחירות".

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע מתחנת נבון בירושלים לכל תחנות הרכבת בארץ ובחזרה, ללא תשלום, זאת בדומה לתקופת ההרצה של הרכבת הקלה בירושלים והמטרונית בחיפה.

הרכבת המהירה לירושלים תפעל בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון, בימים ראשון עד חמישי, מהשעה 06:30 בבוקר ועד לשעה 20:00 בערב. בשלבי ההרצה הראשונים תוכל הרכבת להסיע 400 נוסעים בכל נסיעה.

בשל הביקוש הגבוה הצפוי, הנסיעות ברכבת החדשה לירושלים בתקופת ההרצה, יותנו בהזמנת מקום מראש. הזמנת המקום תתבצע על ידי "שובר עלייה לרכבת", שיונפק באמצעות כרטיס "רב קו", באתר האינטרנט של הרכבת או במוקד טלפוני 9025*. מידע נוסף על הזמנת מקום והטענת הנסיעות לירושלים וממנה על גבי ה"רב קו" ניתן למצוא באתר רכבת ישראל.