כבר לא חברים של ברני: מדיוי מעדכנת בעניין החיכוכים

מערכות היחסים של מדיוי עם השותפה השיווקית שלה חברת בארניז פארם ההולנדית ועם השותף החקלאי שלה בישראל, קיבוץ רמות מנשה, מטרידות את המשקיעים • בשני המקרים, נוגעות הטענות לפעילות של מדיוי מחוץ לישראל

קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק
קנאביס רפואי \ צילום: שאטרסטוק

חברת מדיוי פרסמה היום עדכון בנוגע למערכות היחסים שלה עם השותפה השיווקית שלה חברת בארניז פארם ההולנדית ועם השותף החקלאי שלה בישראל, קיבוץ רמות מנשה. במסגרת העדכון מסרה כי היא נמצאת במגעים עם שני הגופים במטרה ליישר את ההדורים, כאשר בין היתר נבחנת האפשרות שהקיבוץ ישקיע יחד איתה בפעילותה בחו"ל.

ההבהרה שפרסמה החברה היום לא שכנעה את המשקיעים, ומנייתה צונחת ב-7% נוספים. בכך היא משלימה ירידות של 19% לעומת מחיר המניה בבורסה לפני כשבוע, רגע לפני פרסום ההודעה על שני הסכסוכים. כעת נסחרת מדיוי לפי שווי של 104 מיליון שקל.

בשני המקרים, נוגעות הטענות לפעילות של מדיוי מחוץ לישראל. ההסכמים בין הצדדים נחתמו מתוך מחשבה על ייצוא קנביס מישראל לעולם, אולם כיום כאשר אין אישור ייצוא קנאביס מישראל ולא ברור מתי יהיה, אם בכלל, פועלת מדיוי להקים חוות גידול קנאביס מחוץ לישראל ולשווק את התוצרת מחו"ל לחו"ל. שתי השותפות עמן היא פועלת, רואות בכך הפרת חוזה.

הסכסוך עם בארניז פארם נוגע לשימוש במותג בארניז מחוץ לישראל. ההסכם בין הצדדים נחתם בסוף 2017. במסגרתו השקיעה ברניז 1.8 מיליון דולר במדיוי וקיבלה עבור השקעתה כ-10% ממניות החברה, ובתמורה אפשרה למדיוי לייצא קנאביס מישראל תחת המותג בארניז. אולם, כאשר נודע לבארניז כי החברה מעוניינת להקים חברה חדשה במקדוניה ולהשתמש גם שם במותג, שלחה בארניז למדיוי מכתב בו כי אין למדיוי זכות לבצע שימוש במותג למוצרים שאינם מתוצרת ישראלית. כמו כן ציינה החברה על כוונתה לסיים את ההסכם בין הצדדים בסוף השנה הנוכחית (כלומר לפני שמדיוי תספיק להשתמש במותג כלל).

דבר הסכסוך פורסם לפני כשבוע, ב-12.9, ובהודעתה מדיוי ציינה כי היא חולקת על הפרשנות של בארניז להסכם וכי היא מאמינה שהחוזה מקנה לה זכות שימוש במותג ללא הגבלה. היום ציינה מדיוי כי היא מקיימת שיחות עם בארניז במטרה להגיע להסכם לגבי אופן השימוש במותג. לדבריה, השיחות מתקיימות באופן ענייני ומדיוי מאמינה כי תסדיר את השימוש במותג תוך זמן קצר.

ההסכם עם קיבוץ רמות מנשה נסוב סביב הזכויות של חברת היי פארמה, שהקימו הקיבוץ ומדיוי במשותף כדי לגדל קנאביס בקיבוץ ולייצאו מישראל. מדיוי הבורסאית מחזיקה 51% בהיי פארמה. כעת כאשר לא ברור מה יעלה בגורך אפשרות הייצוא מישראל, החליטה מדיוי כאמור לפעול כדי לגדל ולמכור קנאביס במדינות אחרות, אולם היא מנהלת את הפעילות זו, שדיין בחיתוליה, שלא דרך היי פארמה אלא במקביל אליה. הקיבוץ טוען כי מדיוי התחייבה לא להתחרות בפעילות הקנאביס המשותפת, ולכן היא לא יכולה לפעול להקים פעילות קנאביס בחו"ל שלא דרך היי פארמה. כלומר, מנקודת המבט של הקיבוץ הוא אמור להיות שותף ב-49% בכל פעילות קנאביס של מדיוי, גם כזו שאינה כרוכה בשימוש באדמות החקלאיות של הקיבוץ.

מדיוי מסרה, כי מנקודת מבטה היא אינה עוברת על סעיף אי התחרות משום שהפעילות שלה בחו"ל אינה מתחרה בפעילות של היי פארמה, ושממילא הקיבוץ אינו יכול היום לגדל ולייצא קנאביס מישראל.

היום ציינה מדיוי כי מבחינתה, מכתב ההתראה נשלח מהקיבוץ בניסיון בלתי הוגן להעביר לידי היי פארמה את ההתקשרויות בחו"ל, תוך שינוי ההסכם הקיים. עם זאת היא ציינה כי "מדיוי קשובה לחששות תאגיד הקיבוץ ומאמינה כי יש למצוא את הדרך המושכלת לטובת כל הצדדים... לפנים משורת הדין, מדיוי עדכנה את היי פארמה בדבר המהלכים העסקיים האחרונים שבוצעו על ידה, ואף הציעה להיי פארמה להצטרף אליה. מדיוי מחויבת לפתרונות על בסיס הוגן ועל דרך הפשרה מול תאגיד הקיבוץ. כחלק מפתרונות אפשריים למחלוקת, בכוונת מדיוי להציע לתאגיד הקיבוץ להצטרף למהלכים בחו"ל כשותפה, בדומה לשותפות הקיימת ביחס לפעילות בישראל".