בכיר בחמאס לאתר יהודי: אנחנו לא שונים מהימין בישראל

בראיון נדיר למגזין האמריקאי המקוון טאבלט, אמר חוסאם בדראן, שהיה מפקד הזורע הצבאית של חמאס בגדה: לו הישראלים היו יודעים מה אנו מציעים (בשיחות עקיפות עם ישראל), הם היו יוצאים להפגין ברחובות נגד הססנות ממשלתם • מכריז: שחרור שני השבויים הישראלים והחזרת גופות הדר גולדין ואורון שאול – בעסקת חילופי שבויים "לא פחות משמעותית מעסקת גלעד שליט"

 

עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס
עצרת של החמאס / / צילום:רויטרס

בראיון נדיר לאתר אינטרנט יהודי אומר חוסאם בדראן, לשעבר מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בגדה המערבית וכיום אחד מבכירי ההנהגה של ארגון הטרור, כי עקרונות ארגונו אינם כל כך שונים מאלה של הימין בישראל, וכי שאיפת חמאס להגיע להודנה (הסכם הפסקת אש שאינו כולל הכרה בישראל) אינה עמדה דוגמטית או משיחית אלא הצעה פרגמטית.

בדראן, אחד ממייסדי חמאס, דיבר עם כתב המגזין המקוון "טאבלט", אלחנן מילר, בעקבות תיווך של הרב מיכאל מלכיאור, פעיל שלום ובעבר שר בממשלתו של אהוד ברק, וחברי התנועה האיסלמית בישראל ומחוצה לה. השיחה התקיימה באיסטנבול ונערכה בערבית מתובלת בעברית. (בדראן למד עברית בהיותו בבית כלא ישראלי).

באפריל 2002, במבצע חומת מגן, לכדו כוחות צהל ושב"כ את בדראן בכפר ליד שכם לאחר לחימה שבה השתתפו כוחות קרקע, מטוסי קרב ומסוקים. במשפט צבאי הוא הואשם באחריות לתכנון כמה ממבצעי הטרור הקשים ביותר באינתיפאדה השניה, לרבות הפיגוע במסעדת הפיצות סבארו בירושלים, שבו נהרגו 15 אזרחים, והפיגוע בדולפינריום, שבו נקטלו 21, שניהם ב-2001. מכל מקום, הוא הורשע בעבירות קלות יחסית, כחברות בארגון טרור, ונדון ל-18 שנות מאסר. הוא ריצה כמחצית מעונשו ושוחרר בעסקת גלעד שליט ב-2011, יחד עם 1026 אסירים פלסטיניים אחרים.

בראיון ל"טאבלט" אמר בדראן, כי הוא תומך בהבנות אד-הוק ריאליסטיות עם ישראל (כלומר הודנה, אם כי הוא לא השתמש במונח זה) ומתנגד להסכמי מעמד סופי, כגון הסכמי אוסלו. זו עמדת חמאס מאז ומתמיד.

את הכרזתו שחמאס אינו שונה בהרבה מ"הימין האידיאולוגי" בישראל הוא נימק כך: "כל הימין הישראלי מאמין בארץ ישראל השלמה ואנו מאמינים שמבחינה היסטורית כל פלסטין היא שלנו" (ובמילים אחרות: פלסטין השלמה).

אך הוא הוסיף: "אנו מכירים במציאות ובשינויים שחלו במצב הבינלאומי, ולפיכך אנו מסכימים למדינה פלסטינית בחלק מהשטח שהעולם כולו רואה בו שטח כבוש".

בקריאה מרומזת לנהל מו"מ ישיר עם ישראל הוא אמר: "במלחמה וייטנאם, האמריקאים ניהלו מו"מ עם קבוצות שנלחמו בהם באופן פעיל. כיום הם נוהגים כך עם הטליבאן באפגניסטאן, ארגון נוקשה הרבה יותר מאיתנו מבחינה אידיאולוגית, והעולם מקבל זאת. הכיבוש הצרפתי באלג'יריה נמשך 130 שנה, והוא הסתיים במו"מ בפאריס בעוד שהמלחמה נמשכה באלג'יריה".

לדברי בדראן, הנהגת חמאס מקיימת עתה שיחות עקיפות עם ישראל בקהיר במאמץ לחדש את הסכם הפסקת מ-2014. (על פי דיווחים בתקשורת הישראלית, הודיעה מצרים לנשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי היא מפסיקה את מה שמכונה שיחות ההסדרה בין ישראל לבין חמאס וארגונים אחרים ברצועה - ר.ד.) ישראל אינה מודה בקיום המגעים העקיפים.

"לו הישראלים היו יודעים אלו תנאים אנו מציעים להפסקת האש הם היו יוצאים להפגין ברחובות נגד ההססנות של ממשלתם", אמר בדראן. "אנו מציעים לישראלים הפסקת אש לפרק זמן מוסכם. הם לא ישמעו יותר התראות צבע אדום. הם שוב לא יסבלו משריפות בשדות. תמורת כל זאת, הם נדרשים לשלם לא כלום".

המשמעות של "לא כלום", לדברי בדראן, היא פתיחת מעברי הגבול עם עזה לסחורות ואנשים באופן קבוע. הוא אומר, שצעד כזה יקל על מצוקת שני מיליון תושבי הרצועה שסובלים מרעב וממחלות ושנאלצים להתמודד עם אבטלה בשיעור 80%. חמאס מוסיף אמנם לתבוע הקמת נמל-תעופה ונמל ימי, אך בדראן מדגיש כי פרוייקטים כאלה הם משניים למילוי צרכי היום-יום של תושבי הרצועה.

"יידרשו שלוש שנים להקמת נמל", הוא אמר. "שנה תידרש להקמת נמל-תעופה. אך האזרח הפלסטיני הממוצע אינו זקוק למטוס כדי לטוס לעזה. הוא זקוק למטוס שלא יפציץ אותו. הוא זקוק לטיפולים רפואיים. הוא זקוק למזון".

יש שתי סיבות למבוי הסתום שאליו נקלעים המאמצים לפתור את המשבר בעזה: הסרבנות של הרשות הפלסטינית ותהליך הפגום של קבלת החלטות בישראל, אומר בדראן. הרשות מסרבת לשלם את חשבונות החשמל של עזה לחברת החשמל הישראלית. היא קיצצה במשכורותיהם של רבבות עובדי מדינה בעזה והיא נוקטת םפעולות אחרות שמכוונות נגד חמאס.

וישראל? בדראן טוען, כי התחרות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם יריביו הפוליטיים מימין לפני הבחירות הקרבות בישראל מונעת ממנו להשיק יזמות נועזות לסיום הסכסוך בעזה.

"לישראל יש בעיה בתהליך קבלת ההחלטות", אומר בדראן. "החלטות רבות מתקבלות בגלל צרכים פליטיים, והמצב הולך ונעשה גרוע יותר. בעבר הצבא והש.ב. היו מנהלים את העניינים. כיום הפוליטיקאים מקבלים החלטות על סמך מניעים אישיים. זה דווקא משמח אותי מפני שהדבר מעיד על החלשות המוסדות בישראל".

לדבריו, פתחה ישראל את המגעים העקיפים בקאהיר בדרישה שחמאס יפסיק לפתח וליצא כלי נשק, אך הארגון דחה דרישה זו בבוז. "אם ישראל רוצה לדבר על נשק, אני אוכל להעלות לדיון את השיבה ללוד ולירושלים, וזו שטות. כל מה שאנו רוצים הוא לחזור להסכם הפסקת האש מ-2014. איננו רוצים הסכם פוליטי, וגם לנתניהו אין עניין בהסכם כזה".

בדראן אומר, כי סלע המחלוקת העיקרי הוא התעקשותה של ישראל שכל הסכם עם החמאס יכלול גם את שחרורם של שני אזרחים ישראליים בלתי יציבים בנפשם, אוורה מנגיסטו והישאם אל סעיד, שמוחזקים בשבי החמאס לאחר שחדרו לעזה, והחזרת גופותיהם של שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול , שנפלו במבצע צוק איתן ב-2014. חמאס עומד על כך שכל עסקה לחילופי שבויים תידון בנפרד מהסכם הפסקת האש.

"השבויים הם סוגיה נפרדת", אומר בדראן. "איש אינו חולם על כך שההסגר על עזה יוסר תמורת שחרור האסירים הישראליים. אפילו העזתים הרעבים אינם מעלים זאת על דעתם. כתום מבצע צוק איתן הציעה ישראל להחזיר לעזה 18 אנשי חמאס שנשבו במבצע ו-19 גופות. הארגון דחה זאת.

לדברי בדראן, דורש עתה הארגון עסקה חדשה לחילופי שבויים, ש"תהיה לא פחות משמעותית מעסקת גלעד שליט" (שבה שחררה ישראל 1027 שבויים פלסטיניים, לרבות בדראן עצמו). הוא מדגיש, כי העסקה החדשה חייבת לכלול שחרור 26 אסירים ותיקים שמוחזקים בכלא עוד מהתקופה שלפני החתימה על הסכמי אוסלו. העסקה חייבת לכלול גם 40 חברי חמאס ששוחררו במסגרת עסקת שליט, אך נעצרו מחדש בעקבות חטיפת שלושה צעירים ישראליים בגוש עציון ב-2014.

"במעצרם המחודש של אנשים אלה, הפרה ישראל את הסכם גלעד שליט", הכריז בדראן. "אנו לא נקנה אותה סחורה פעמיים".

הוא סירב למסור מידע על מצבם של שני הישראלים שמוחזקים עתה בשבי חמאס, אך טען כי הטיפול שקיבל שליט משוביו מוכיח שחמאס יכול לגלות יחס הומני לשבויים ישראלים. "הישראלים ניסו לומר, כי שליט הוחזק מתחת לפני הקרקע כל תקופת שביו, אך אנו שחררנו קטעי וידאו שהראו כיצד הוא אוכל בשר על שפת הים", אמר בדראן. "אנו ידענו שזה מסוכן, ידענו שישראל מנטרת את השטח, אך אנו יצורי אנוש. אי אפשר להחזיק אדם מתחת לפני קרקע במשך חמש שנים".

"הניסון שלנו עם עסקת שליט היה מוצלח, והניסיון שלנו עם העסקה הבאה יהיה מוצלח עוד יותר", אמר בדראן.

הוא מאמין שהטרור - "המאבק המזוין", כלשונו - חייב להישאר חלק מהאמצעים שעומדים לרשות ארגונו. "העולם מכבד רק את החזקים", הוא כתב באחרונה בפייסבוק. "עוצמתנו כפלסטינים טמונה בראש ובראשונה באחדותנו וגם בעובדה שאנו מוסיפים לדבוק בנשק כמכשיר להתגוננות". בדראן אינו מוצא סתירה בין פעילות דיפלומטית נגד ישראל בזירות בינלאומיות לבין התקפות מזוינות נגד ישראלים בגדה המערבית.

"ישראל הראתה לעולם כולו ולפלסטינים שאי אפשר לקבל זכויות רק באמצעות מו"מ ורצון טוב", אמר בדראן. "...אין ניגוד בין משרד ההגנה למשרד החוץ".

הוא מודה, שהמצב הכלכלי בעזה גרוע בהרבה מזה שבגדה המערבית, אך, לדבריו, "לאנשים בעזה יש לפחות כבוד עצמי. אין דבר גרוע יותר מכיבוש. רמת ההשפלות בגדה המערבית חסרת תקדים. קל יותר לחיות עני וחופשי בעזה מאשר עשיר תחת כיבוש. בעזה לפחות הפלסטינים יכולים לחיות בשקט, כי הם יודעים שאף חייל ישראל לא יתדפק על דלתם".

האם אתה מתחרט על מעשיך בעבר? - נשאל ברדאן. "לא הייתי משנה שום דבר", הוא השיב.