לבקשת צרכנים: רמי לוי סלולר תציע סינון תכנים כברירת מחדל

מהיום, המצטרפים למסלולי הסלולר של רמי לוי יכולים לבחור בחבילה שבה האינטרנט מסונן מתכנים פורנוגרפיים ומאתרי הימורים כברירת מחדל • לקוחות קיימים יכולים לעבור לתוכנית החדשה • מחיר התוכנית נותר כשהיה - 20 שקל בחודש

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

הלחץ הציבורי עבד: רמי לוי תקשורת תציע למנויי הסלולר תוכנית עם בקרת תכנים וסינון גלישה כברירת מחדל. כיום אמנם החוק מחייב את ספקיות האינטרנט וגם את ספקיות הסלולר לאפשר מערכת המסננת תכנים פוגעניים, אולם לפי יוסף שפייזר, מייסד "הפורום הדיגיטלי - שומרים על הילדים ברשת", לפחות אחוז אחד של המנויים אכן מותקנת מערכת כזו.

"זה מוצנע על-ידי חברות הסלולר", אומר שפייזר. "הורים צריכים ממש להתעקש ולהתחנן שתותקן מערכת סינון תכנים במסלולים של ילדיהם - ברוב המקרים ישיבו להם הנציגים שהם לא יודעים איך עושים את זה. בכירה בחברת סלולר גדולה הודתה בפניי שהם מעדיפים להצניע את המערכות הללו, ובפועל לשיעור זניח בלבד אכן מותקנת מערכת סינון תכנים, ובהרבה מקרים היא לא יעילה וניתנת לעקיפה בקלות".

לפני שבוע החליט שפייזר להפסיק לשתוק. "בחודש יולי האחרון התפרסם נתון שהדהים אותי, לפיו הגיל הממוצע לחשיפה לפורנוגרפיה בארץ הוא גיל 8. זה משהו שצריך לזעזע כל הורה ומחנך בישראל". וכך יצאה ההפגנה הדיגיטלית לדרך בעקבות פוסט שהוא פרסם ושהפך לוויראלי. ההפגנה כללה משלוח של 115 אלף מיילים למנכ"לים ולסמנכ"לים של חברות הסלולר בישראל, בדרישה כי יהפכו את חסימת התכנים בגלישה הסלולרית לברירת מחדל - וכעת המשימה הזו הושלמה.

115 אלף מיילים נשלחו למנכ"לים ולסמנכ"לים של חברות הסלולר בדרישה לסינון תכנים
 115 אלף מיילים נשלחו למנכ"לים ולסמנכ"לים של חברות הסלולר בדרישה לסינון תכנים

"כולנו שותפים למציאות בלתי נסבלת בה הילדים שלנו נפגעים מדי יום, גם בזמן שבו הם שוהים במוסדות החינוך (לאור השימוש בטאבלטים במערכת החינוך). חשיפה מוקדמת כל-כך פוגעת בנפש ובגוף, ומלבד פגיעה עצמית, היא מעלה את אחוז הפגיעות של ילדים בילדים אחרים. לא ניתן לזה להמשיך לקרות! אנו קוראים להורים ולצוותי החינוך להצטרף להפגנה הדיגיטלית ולשלוח מסר ברור לראשי חברות הסלולר וספקיות האינטרנט: אנו דורשים מכם לספק סינון יעיל המותאם לילדים! אסור שילדים ייחשפו לפורנוגרפיה!", כך יצא שפייזר בקריאה שנענתה על-ידי אלפי הורים ומחנכים.

"כשנחשפו הנתונים לראשונה, הם היכו גלים וגרמו להורים ולארגונים רבים להתכנס לשיתוף-פעולה בנושא. חשיפה לתכנים פורנוגרפיים, בפרט בגיל צעיר כל-כך, מביאה לתפיסה שגויה של יחסי מין, ובמקרים רבים גם גוררת אחריה תופעות קשות כמו עבירות מין בין ילדים. בחודש שחלף מאז נחשפו הנתונים הגיעו אלינו עשרות סיפורים קשים על החשיפה ועל תוצאותיה הקשות. הבנו שזה קרב על דור העתיד, קרב שאסור להפסיד בו".

עוד הוא אומר כי יש מדינות שקבעו כי מערכת סינון התכנים תהיה כברירת מחדל, ויש חברות שעשו זאת וולונטרית, בדומה להצהרה של רמי לוי תקשורת היום.

לפי החברה, מדובר במהלך שאכן הגיע לאור דרישות של צרכנים. "בשבועיים האחרונים פנו הורים רבים לכל מנכ"לי חברות הסלולר בבקשה ליצור בקרת תכנים וסינון של אתרים פורנוגרפיים לילדים ונוער כברירת מחדל. המצב היום בכל חברות הסלולר הוא שהאינטרנט הוא פתוח ולא מבוקר, ועל-מנת ליהנות משירות בקרת וסינון תכנים פורנוגרפיים, על ההורה לפנות בפועל ולבקש מחברת הסלולר להצטרף לשירות בקרת תכנים", מנמקים בחברה.

מהיום, המצטרפים למסלולי הסלולר של רמי לוי יכולים לבחור בחבילה שהאינטרנט מסונן מתכנים פורנוגרפיים ומאתרי הימורים כברירת מחדל. לקוחות קיימים יכולים לעבור לתוכנית החדשה. מחיר התוכנית נותר כשהיה ועומד על 20 שקל בחודש לחבילה הכוללת גלישה בנפח של 40 ג'יגה.

"אנחנו מברכים את המהלך הזה ומחכים ומצפים שחברות הסלולר האחרות ובפרט החברות הגדולות יאמצו גישה דומה", אומר שפייזר. "לספק לילד אינטרנט פתוח ללא הגנה זה כמו לספק רכב בלי חגורות בטיחות. אנחנו לא נגד החברות, אלא אנחנו איתן ומקווים שאחרי שהראשון שהרים את הכפפה יבואו אחרים".

ישראל אליסף מהעמותה הישראלית לאקטיביזם חברתי הוסיף כי "בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, לא ייתכן שילדים בגיל כל-כך צעיר ייחשפו לתכנים לא ראויים שיפגעו קשות בעתידם. החלטנו לנצל את הטכנולוגיה נגד ראשי חברות הטכנולוגיה הגדולות בארץ שמאפשרות גלישה לתכנים פורנוגרפיים לילדים. ההיענות של ההורים אדירה, ואנו צופים לחץ אזרחי חזק מאד שיגרום לשינוי המדיניות של חברות הסלולר והאינטרנט. אנו שמחים לראות שרמי לוי הבין את הדרישה הצרכנית הצודקת והתאים את מסלולי החברה לדרישת הפורום הדיגיטלי". הפורום מאגד 10 ארגונים שונים הפעילים בפן המניעתי ובפן הטיפולי.

"אני קורא לשאר החברות הגדולות להגיב ולהפוך לברירת מחדל", אומר שפייזר. "אני מניח שחלקן סבורות כי המחאה הזו תחלוף, והן יורידו ראש בינתיים, אבל לא נשקוט עד שחסימת התכנים לא תהווה את ברירת המחדל אצל כולם".

מדובר בדרישה ריאלית שכבר מוכרת בענף - נזכיר כי לאור חיובים מופרזים שחוו מנויי החברות השונות לפני מספר שנים, גם נושא הגלישה הסלולרית בחו"ל הפך להיות חסום כברירת מחדל ופתוח רק עם בקשה אקטיבית מצד המנוי. זהו הדין גם לגבי פתיחת הסלולר להצבעות בתוכניות ריאליטי או בחיוג למספרים שהחיוב אליהם גבוה יחסית דוגמת מספרים המתחילים בקידומת 1-900. אך מתבקש שגם חסימת תכנים פוגעניים יהיו ברירת מחדל, בעיקר כאשר מדובר על מנויים של ילדים ובני נוער.