לא לקצבה חודשית לנפגעי תאונות דרכים

התוכנית לביטול התשלום החד-פעמי של חברת הביטוח לטובת קצבה תקשה על הנפגעים להשתקם

תאונת דרכים / צילום: שאטרסטוק
תאונת דרכים / צילום: שאטרסטוק

רפורמות, בבסיסן, הן כלי חשוב לשיפור ולשדרוג השירות הניתן לאזרח על-ידי המדינה. אלא שהיעדר הבנה בסיסית בנושא שבבסיס הרפורמה, עלול לייצר יותר נזק מתועלת. כזו היא הצעת רשות שוק ההון לשנות את אופן תשלום הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. לפי ההצעה הנבחנת ברשות שוק ההון, חברות הביטוח ישלמו לנכי תאונות דרכים קצבה חודשית במקום סכום חד־פעמי, כפי שנהוג כיום. מטרת התוכנית היא למנוע מצב שבו נכה המקבל סכום חד־פעמי מחברת הביטוח, יבזבז את כולו ויישאר ללא אמצעים להתפרנס בהמשך חייו.

הצעה זו - לתשלום קצבה חודשית - לוקה בפגמים יסודיים ומתעלמת מצורכיהם של נפגעי תאונות, כמו גם מאינספור פסיקות שדנו בנושא זה. ברשות שוק ההון מתעלמים מהרציונל העומד בבסיס התשלום החד-פעמי, שבא לאפשר לנפגע לשקם את חייו - ובין היתר, לרכוש ציוד רפואי ואביזרים יקרים (כגון כיסא גלגלים חשמלי, פרוטזות, טיפולים ייחודיים וכדומה), אביזרים שעלותם יכולה להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים. התשלום החד-פעמי מאפשר לנפגעים קשים לרכוש דירה מותאמת לצורכיהם ולמצבם, לרכוש רכב נכים מיוחד ועוד הוצאות ותשלומים רבים שאיתם על הנפגע להתמודד בשל נכותו.

תשלום חודשי אולי יאפשר לו קיום בכבוד, אך לא אפשרות לשיקום רפואי אמיתי. ההצעה לתשלום חודשי משמעותה למעשה ש"התיק לא מסתיים אף פעם" מבחינת חברת הביטוח, והדבר יגרום לניפוח הוצאות ולגידול בכוח-האדם, שייאלצו להעסיק כדי להתמודד עם טיפול בתיקים שלא נגמרים.

הנימוק שלפיו הדבר נובע מ"דאגה לנכה", שמא יבזבז את כל כספו, הוא נימוק פטרנליסטי השולל מהנפגע את היכולת לכלכל את צעדיו כראות עיניו, ומסכל את מטרת החוק ודיני הנזיקין להשיב את המצב לקדמותו עד כמה שניתן. במצב שבו תקרוס חברת הביטוח או תגיע למצב של חדלות פירעון (דוגמת "הסנה" ז"ל), יישאר הנפגע מול שוקת שבורה.

הצעת הרשות פוגעת בעיקרון נוסף שנקבע בפסיקה, שהוא "סופיות הדיון"; החלטה המעניקה לנפגע את היכולת לתכנן את חייו שנים קדימה. הנפגע ימצא עצמו במאבק משפטי מתמיד עם חברת הביטוח, אשר תוכל לפגוע בתשלום שאותו הוא מקבל מדי חודש.

יתרה מכך, הרעיון של "חיסכון לחברות הביטוח" יגרום לתוצאה הפוכה ולהוצאות גדולות פי כמה עבור הקמת המנגנון לצורך ביצוע התשלום החודשי, מעקב אחר מצבו של המבוטח, פיקוח על העברת הכספים, הסדרת התשלומים ועוד הוצאות אשר נחסכות היום בתשלום חד-פעמי אשר מסיים את הטיפול בתביעה.

אם לא די בכל אלה - התוכנית של רשות שוק ההון נוגדת את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975. החוק קובע מנגנון מפורש של פיצוי חד-פעמי בתחומים כגון: הפסדי שכר, הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, עזרת אחר, כאב וסבל ועוד. שינוי בקריטוריונים אלה יחייב שינוי חקיקה, דבר שאינו בסמכות רשות שוק ההון.

גם בתי המשפט נתנו דעתם לנושא זה במהלך השנים, באינספור פסיקות, כולל בבית המשפט העליון. בפסיקות נקבעה דרך המלך בסיוע לנפגע לשקם את חייו - באמצעות תשלום חד-פעמי.

לסיכום, דומה כי ההצעה נזרקה לחלל האוויר בלי שהושקעה בה עבודת מטה מסודרת, ראויה ומעמיקה. הפגיעה בנפגעי תאונות הדרכים תעלה עשרות מונים על התועלת שעשויה לעלות, אם בכלל, מתוכנית זו.

■ הכותב הוא מומחה לדיני נזיקין, ביטוח ורשלנות רפואית.