ארה"ב | בלעדי

התעשיינים לממשלה: סייעו לנו לקבל הקלות מארה"ב

התאחדות התעשיינים פנתה לרה"מ נתניהו ולשרי האוצר, הביטחון והכלכלה, בבקשה לסיוע מול ממשל טראמפ כך שיכיר במוצרים המיוצרים בארה"ב ולהם תכולה של רכיבים ישראליים - כמוצרים אמריקאים • הפנייה מגיעה על רקע השינויים הצפויים בהסכם הסיוע הביטחוני - ישראל לא תוכל להמיר כרבע מסכום הסיוע השנתי מדולר לשקל

שרגא ברוש / צילום: אסף שילה
שרגא ברוש / צילום: אסף שילה

התאחדות התעשיינים מבקשת מראש הממשלה, בנימין נתניהו, ומשרי הביטחון, האוצר והכלכלה סיוע בקבלת הקלות מהממשל האמריקאי, כך שיכיר במוצרים המיוצרים בארה"ב ולהם תכולה של רכיבים ישראליים - כמוצרים אמריקאים לכל דבר. זאת, בין השאר, כדי שישראל תוכל בעתיד לרכוש מוצרים אלה מכספי הסיוע הביטחוני האמריקאי.

פניית התעשיינים לנתניהו ולשרים באה על רקע השינויים הצפויים החל מהשנים הקרובות בהסכם הסיוע הביטחוני החדש ולפיו, ישראל לא תוכל להמיר כרבע מהסכום השנתי מדולרים לשקלים. בשל ביטול אפשרות זו ישראל תידרש לקיים את הרכש הביטחוני המבוסס על כספי הסיוע רק מחברות אמריקאיות.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, "אפשרות המרת המט"ח היא ייחודית לישראל ובניגוד למרבית המדינות שנהנות מכספי מט"ח סיוע אמריקאי - ישראל חסומה מהאפשרות להכרה בתכולה ישראלית שבמוצרים אמריקאים".

במכתבו לראש הממשלה ולשרים מסביר ברוש כי "על מנת שמוצר שנרכש מכספי סיוע ייחשב כמוצר אמריקאי, עליו לכלול לפחות 51% של תכולה אמריקאית ולמרבית המדינות שנתמכות בכספי סיוע עומדת האפשרות לשלב תכולה מקומית במוצר הנרכש בהיקף של עד 49% ממנו ובכך הם מפתחות את התעשיות המקומיות שלהן". ברוש הוסיף וציין כי "אפשרות זו חסומה פני מדינת ישראל- בשל ייחודיות הסכם הסיוע הביטחוני הקודם".

לדברי ברוש, "להערכתנו, בדרך זו נוכל להבטיח שמיליארד שקל ויותר מכספי הסיוע יוכלו להישאר במשק הישראלי תוך שימור והגדלת התעשייה המקומית".

הסכם הסיוע הביטחוני החדש נחתם לפני שנתיים בדיוק, בשלהי כהונתו של הנשיא האמריקאי לשעבר, ברק אובמה.

ההסכם החדש יהיה בתוקף בין השנים 2019 ל-2028 והיקפו יהיה 38 מיליארד דולר. מתוקף ההסכם, ישראל התחייבה כי לא תפנה לקונגרס האמריקאי כדי לבקש הקצאות נוספות לכיסוי של הוצאות ביטחוניות - כפי שנהגה לעשות עד כה.

אף שההסכם החדש מגדיל את היקף הסיוע הביטחוני לישראל, התעשיות הביטחוניות מביעות דאגה ממנו בעיקר בשל הביטול הצפוי ביכולת להמיר דולרים לשקלים. מצב זה יוביל לכך שהתקציב השקלי שיעמוד למשרד הביטחון כדי לקיים רכש בארץ - יקטן משמעותית.

בנוסף, המצב החדש מאלץ את החברות הביטחוניות הגדולות לבסס פעילות בארה"ב וזאת, תוך שיתופי פעולה עם חברות מקומיות או באמצעות פתיחת חברות חדשות הרשומות במדינה. המטרה של מהלכים אלה, היא שחברות ישראליות יוכלו להמשיך ולמכור למערכת הביטחון אמצעי לחימה באמצעות חברות בנות שלהן שיהיו רשומות בארה"ב.