פרצת אבטחה בפייסבוק: חשש לפגיעה בכ-50 מיליון חשבונות

בנוסף פייסבוק הודיעה כי היא תאפס חשבונות של עוד 40 מיליון חשבונות שאולי נפגעו מהפריצה • עדיין לא ידוע אם בוצע שימוש לרעה במידע שהושג בפריצה • מניית פייסבוק רושמת ירידה של כ-3% במסחר בניו יורק

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

מתקפה על שרתי פייסבוק חשפה את המידע האישי של כ-50 מיליון משתמשים ברשת החברתית, כך הודיעה היום (ו') החברה. בפייסבוק לא יודעים עדיין את זהות התוקפים או המטרה לשמה בוצעה.

המתקפה התגלתה על ידי פייסבוק  בצהרי היום של ה-25 בספטמבר על ידי עובדי החברה שזיהו חולשה בקוד של פייסבוק והשפיעו על האופן שבו הפרופיל שלהם נראה על ידי משתמשים אחרים. ניצול חולשה זו אפשר לתוקפים להשתלט על המפתחות הדיגיטליים של המשתמשים ועל החשבונות של מיליוני המשתמשים. המפתחות הדיגיטליים הם מה שבפועל שומר עלינו מחוברים לחשבון מבלי להזין את הסיסמה כל פעם מחדש לאפליקציה.

מאז הודיעה פייסבוק לרשויות החוק על הפריצה והיא מאפסת את המפתחות הדיגיטליים לכל 50 מיליון המשתמשים שנפגעו. בנוסף החברה הודיעה כי היא תבצע פעולה דומה על עוד 40 מיליון חשבונות שאולי נפגעו מהפריצה. זאת אומרת ש-90 מיליון משתמשים יצטרכו עכשיו להזין מחדש את כל הפרטים שלהם מחדש בפייסבוק או כל אפליקציה אחרת שהם נעזרים בפייסבוק כדי להשתמש בה. בנוסף משביתים בפייסבוק את אפשרות "הצג כ" ("View As").

לפי פייסבוק הפריצה התאפשרה בעקבות עדכון שהם ביצעו ביולי 2017 בכלים להעלאת סרטונים. עדיין לא ידוע אם בוצע שימוש לרעה במידע שהושג בפריצה.

הפגיעה הנוספת בפרטיות המשתמשים מגיעה בתקופה רוויית טענות נגד הרשת החברתית הגדולה בעולם. מחאה חברתית, רגולטורית ופוליטית פרצה במרץ השנה עם משבר קיימברידג' אנליטיקה וזליגתם של נתונים של 87 מיליון משתמשים לידיה של חברת ניתוח פוליטית. מאוחר יותר השנה פייסבוק דיווחה על שורה מתגברת של פרצות אבטחה, מסיבות שונות, שהובילו לפגיעה בפרטיות של עוד מיליונים נוספים.

התנהלות פייסבוק בשנים האחרונות ובמיוחד הרוח החברתית הזועמת, הובילו לבחינה רגולטורית על פעילות החברה. מייסד-מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג העיד בפני הקונגרס והסנאט האמריקאי על התפקיד שמילאה החברה בהתערבות הרוסית בבחירות 2016, ומדינות בכל העולם פתחו בחקירות משלהן לגבי הדרך שבה יש לווסת את פעילות החברה כדי להבטיח הגנה מרבית על המשתמשים. גם רשות ני"ע האמריקאית פתחה בחקירה משלה על פעילות פייסבוק ובוושינגטון קוראים לבחון האם החברה אינה גדולה וחזקה מדי תחת תקנות הרשות להגבלים עסקיים.

בתגובה, רושמת מניית פייסבוק ירידה של כ-3% במסחר בניו יורק כעת.