רשמית: נכנס לתוקף מזכר ההבנות לסיוע האמריקאי לישראל

ממשל טראמפ: המזכר, שנחתם בתקופת הממשל הקודם, משקף את האופי הדו-מפלגתי של התמיכה בישראל • ישראל תקבל 3.8 מיליארד דולר לשנה, אך הודעת הממשל אינה מציינת כי פלח הסיוע שהיה אפשר להוציאו בישראל, לרכש בתעשיות הביטחוניות, יקוצץ בהדרגה עד שיימוג כליל בתום 10 שנים

דונלד טראמפ / רויטרס
דונלד טראמפ / רויטרס

אתמול (ב') נכנס רשמית לתוקף מזכר ההבנות שמסדיר מתן 38 מיליארד דולר כסיוע צבאי אמריקאי לישראל לאורך 10 שנים הבאות, החל בשנת הכספים 2019, שמתחילה ב-1 באוקטובר השנה - כך הודיע אמש ממשל טראמפ.

המזכר נחתם ב-2016, בעקבות מו"מ ממושך וקשה בין ממשל אובמה לבין ממשלת ישראל. זו חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר בתולדות היחסים בין שתי המדינות, אך היא שוחקת בהדרגה את פלח הסיוע שהיה נהוג להמירו לשקלים ולנתבו לתעשיות הביטחונית בישראל - מכ-25% בשנה הראשונה עד 0% בשנה האחרונה (2029). אך עובדה זו אינה מצוינת בהודעת ממשל טראמפ.

בסך-הכול, תקבל ישראל כ-3.8 מיליארד בשנה - 3.3 מיליארד דולר למימון רכש צבאי ו-500 מיליון דולר למימון תוכניות הטילים - "כיפת ברזל", "חץ 2", "חץ 3" ו"קלע דוד" ("שרביט קסמים"). פלח מימון תוכניות הטילים יאושר מדי שנה בנפרד, במסגרת תקציב משרד ההגנה.

בפועל, ישראל תקבל פחות בעד תוכניות הטילים, אך יותר בעד הרכש. בשנת הכספים 2018 קיבלה ישראל 705.8 מיליון דולר לתוכניות הטילים ו-3.1 מיליארד דולר בשביל הרכש הצבאי. מזכר ההבנות קובע, שאסור לישראל לפנות לקונגרס בבקשה להגדיל את הסיוע לתוכניות הטילים (תהליך PLUS UP), כפי שהיה נהוג עד עתה.

סוגיית הפלח הישראלי הייתה אחד מסלעי המחלוקת העיקריים במו"מ בין המשלחת הישראלית לבין הצוות האמריקאי ב-2016.

על פי הודעת הממשל, החבילה החדשה היא "גידול משמעותי" בסיוע לישראל, והיא תאפשר לה לרכוש יכולות צבאיות מתקדמות נוספות מארה"ב. אלה יאפשרו לישראל לחזק את ביטחונה ולהדק את יחסיה הדו-צדדיים עם ארה"ב.

"העובדה שאנו מיישמים את המזכר ההיסטורי הזה משקפת את המחויבות המתמשכת והבלתי ניתנת לערעור של הנשיא, של ממשלו ושל העם האמריקאי לביטחונה של ישראל", נאמר בהודעת הממשל. "המו"מ על המזכר נערך בתקופת הממשל הקודם, עובדה שמשקפת את האופי הדו-מפלגתי של המחויבות הזו".

"ישראל היא בעלת ברית מוערכת ועתירת יכולות של ארה"ב; כיום היא ניצבת מול שורת איומים אזוריים שהולכים ומסלימים במידה מסוכנת, בראש ובראשונה תמיכת המשטר האיראני בארגוני טרור שמבקשים לתקוף לא רק את ישראל אלא גם אינטרסים אמריקאים", מדגישה ההודעה.

"לישראל נשקפת סכנה גם מתפוצת מערכות נשק מערערות יציבות באזור; אלה מגדילות את האפשרות לפריצת עימות מתעצם באזור נפיץ ומסוכן בלאו הכי", נאמר במסמך.

"ארה"ב חוזרת ומאשרת את זכותה של ישראל להגן על עצמה, ומזכר ההבנות הזה הוא הוכחה קונקרטית למחויבות ארה"ב ליכולתה של ישראל להגן על עצמה על סמך יתרון צבאי איכותי מול כל אויביה האזוריים הפוטנציאליים", אומר המסמך.