נובל אנרג'י מכרה החזקות בתמר פטרוליום בכ-100 מיליון ד'

בסך הכל מכרה נובל אנרג'י כמחצית מהחזקותיה • מניית תמר פטרוליום עלתה מאז אוגוסט בכ-30%, אך בעקבות המימוש היום היא השלימה צניחה של 9% בשלושת ימי המסחר האחרונים

מאגר תמר / צילום: אלבטרוס
מאגר תמר / צילום: אלבטרוס

חברת נובל אנרג'י, שהחזיקה בכ-43% ממניות תמר פטרוליום , בעלת זכויות במאגר הגז "תמר", ניצלה קפיצה של קרוב ל-30% במחיר המניה מתחילת אוגוסט ומכרה ביום חמישי האחרון לגופים מוסדיים (בעיקר חברות ביטוח וקופות גמל) כמחצית מהחזקותיה בתמר פטרוליום תמורת כ-100 מיליון דולר. 

המניות נמכרו במחיר של 15.50 שקל למניה, הנחה של 7.5% על המחיר בפתיחת יום המסחר. ההפצה בוצעה על ידי ברק קפיטל ולידר חיתום. בתגובה, רשמה היום מניית תמר פטרוליום ירידה של כ-3.5% במסחר בבורסה והשלימה צניחה של 9% בשלושת ימי המסחר האחרונים. מאז הנפקתה הראשונית אשתקד רשמה מניית תמר פטרוליום ירידה של כ-20%, בין השאר על רקע חששות מהצטמקות תזרים המזומנים המגיע מתמר בשנים הקרובות, ושוויה בבורסה עומד היום על כ-1.4 מיליארד שקל

תמר פטרוליום הוקמה על ידי קבוצת דלק כחברה ייעודית. בחודש יולי 2017 גייסה החברה כ-650 מיליון דולר (כ-2.4 מיליארד שקל) באג"ח ועוד 200 מיליון דולר בהנפקת מניות, ששימשו לרכישה של 9.25% מהזכויות במאגר הגז תמר מידי דלק קידוחים. בחודש מארס השנה גייסה תמר פטרוליום עוד 560 מיליון דולר בהנפקת אג"ח, ששימשו לרכישת 7.5% מהזכויות במאגר תמר, הפעם מידי נובל, כך שכיום היא מחזיקה ב-16.75% מהמאגר. העסקה מול נובל כללה את כספי הגיוס במזומן וכן מניות דלק פטרוליום, שהיוו כאמור 43.5% מההון של החברה. 

המימוש: רגע אחרי העסקה ב-EMG

מכירת המניות של נובל אנרג'י בתמר פטרוליום התבצעה מיד לאחר שהחברה חתמה, יחד עם קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת חברת East Gas המצרית, על הסכם לרכישת 39% ממניות EMG תמורת 518 מיליון דולר. בבעלות EMG צינור ימי להולכת גז טבעי באורך של כ-90 ק"מ, המחבר בין אשקלון למערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. לאחר השלמת העסקה יוכלו דלק ונובל לקדם את ייצוא הגז הטבעי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" למצרים. זאת בעקבות עסקה שחתמו עם חברת דולפינוס המצרית, לאספקת גז בהיקף של 64BCM במשך 10 שנים החל מהשנה הבאה, בהיקף מוערך בכ-15 מיליארד דולר.

את המניות ב-EMG (כאמור 39% מהחברה) תרכוש EMED - חברה בבעלות משותפת של דלק קידוחים (25%), נובל אנרג'י (25%) ואיסט גז המצרית (50%). המניות הנרכשות כוללות בעיקר את חלקם של חברת ההחזקות אמפל, שקרסה תחת שליטתו של יוסי מימן (החזיקה כ-12% מ-EMG); חברת מרחב הפרטית של מימן (8.2%); המיליארדר האמריקאי סם זל (כ-12%) וגופים מוסדיים מישראל (כ-4.5%).

חלקה של דלק קידוחים בהשקעה עומד על 185 מיליון דולר, נובל אנרג'י תשלם 185 מיליון דולר, ואת היתרה תשלם איסט גז המצרית.