רגולציה עצמית - המפתח להצלחת שוק הפינטק

יזמים צריכים להפסיק לחכות לרגולטורים וחייבים לפעול בעצמם כדי להתקדם

פינטק / איור: Shutterstock
פינטק / איור: Shutterstock

תשתית האינטרנט של ימינו משמשת כר פורה להתפתחות מהירה של מוצרי תוכנה לשימוש כל דכפין: אפליקציות סלולריות למגוון שימושים, שליטה ממוחשבת במכשירים Internet Of Things) IOT), אגרו וביוטכנולוגיה, רכבים אוטונומיים, זיהויי פנים וקולות ועוד. יזמים מצליחים לערער את המצב הקיים והמוכר, לנצל טכנולוגיות דיגיטליות חדשות, וליישם מודלים עסקיים מקוריים בענפים שונים.

ובפיננסים? גם ענף זה נהנה מהחדשנות, והחדשנות טובה לתחרות וללקוחות. ניתן לפתוח חשבון בנק באינטרנט, לבצע תשלום באמצעות הטלפון הסלולרי ואף במטבעות חדשים ו"פרטיים" שאינם מפוקחים ב"כלכלה המסורתית". בכירה בבנק-אוף-אמריקה, קאטי בסנט, CTO ו-COO בבנק, אמרה בכנס פינטק של חברת המחקר CB Insights: "טק הוא העסק והעסק הוא טק. הטכנולוגיה מעצימה את מסע הלקוח כולו".

אפילו תעשיות עולם המסחר האינטרנטי "הישן" ממשיכות לחולל מהפכות ולהפתיע. ראו את תאגיד הענק Amazon שהתחיל את דרכו לפני כ-20 שנה כחברה לשיווק ספרים באמצעות רשת האינטרנט, ולאחרונה היא נסחרת לפי שווי שוק של כמעט טריליון דולר(!). Amazon היא תמנון רב-זרועות המיישם טכנולוגיה עדכנית הרבה מעבר למסחר האלקטרוני, בצד כל אלו, החברה מספקת ללקוחותיה שירותים פיננסיים אינטרנטיים.

Amazon הלוותה יותר ממיליארד דולר לסוחרי אינטרנט קטנים, וגם מאפשרת ללקוחותיה להפקיד כסף מזומן ישירות לחשבון ה-Amazon שלהם ביותר מ-10,000 נקודות מכירה בארה"ב. Amazon הצהירה על חזונה "להיות החברה הכי ממוקדת לקוח, כדי לבנות מקום שבו אנשים יכולים לבוא ולמצוא כל דבר שהם ירצו לקנות באינטרנט". בנוסף, Amazon שולחת זרועותיה גם לעולם הפיננסי הטכנולוגי, עולם הפינטק. לאחרונה צייצה החברה, כי בכוונתה לצאת עם יישום מבוסס מובייל של חשבונות "בנק" לצעירים. לחברה יש כבר כיום קשר דיגיטלי עם מיליוני אנשים בעולם, יש לה שירותים של בנק בלי להיות בנק ולשאת בהוצאות תפעוליות ורגולטוריות כבדות.

Amazon לא מחכה לרגולציה!

נראה כי כל העולם המודרני מוצא עניין רב בשוק הפינטק. ב-2016 הושק בנאסד"ק מדד הפינטק KBW Nasdaq Financial Technology (KFTX) , העוקב אחר ביצועיהן של חברות ציבוריות המשתמשות בטכנולוגיות במסגרת מוצרים ושירותים פיננסיים שהן מציעות.

יועץ פיננסי של קרן המטבע הבינלאומית, טוביאס אדריאן, הביע דאגה באפריל 2018 לגבי יכולת השמירה על היציבות הפיננסית בסביבה חסרת הגבולות של האינטרנט, שכתוצאה ממנה משתנה במהירות גם סביבת השירותים הפיננסיים. לדבריו, טכנולוגיות חדשות וצורות חדשות של תיווך פיננסי עשויות לשחוק את הוודאות המשפטית ואת ההגנות המקובלות כיום על הצרכנים.

לכן, בכדי למקסם את הפוטנציאל הגלום בטכנולוגיות הפיננסיות החדשות, חלה החובה על קובעי המדיניות לייצר מרחב תומך, תוך מיסוד של מסגרת רגולטורית איתנה. זאת, באמצעות העקרונות הבינלאומיים הקיימים לרגולציה פיננסית - כגון, ממשל תאגידי, שקיפות, ביקורת ואבטחה ברשת סייבר.

רגולציית הפינטק עדיין בחיתוליה, והציבור זהיר ואינו ממהר לעשות שימוש במוצרי הפינטק. קשה לגרום לאנשים לשנות דפוסי התנהגות בכל הקשור "להזזת" הכסף שלהם. לכך צריך, נוסף לטכנולוגיה חדשנית ותשתית, הרבה-הרבה אמון.

לפיכך, מומלץ לחברות הפינטק להחיל על עצמן "רגולציה עצמית", ולא לחשוש מלשתף גורם אובייקטיבי ובלתי תלוי, שיבצע בדיקה מקצועית ומקיפה, יעריך את הסיכונים הקיימים (הן ברמת המוצר והן ברמת החברה), וימליץ לבעלי החברה ולמנהליה על דרכי פעולה אפקטיביות לשליטה ולניהול הסיכונים הללו.

■ עמר היא רואת חשבון, משפטנית ושותפה, מגזר ביקורת פנימית וניהול סיכונים ב-BDO; בהט היא חשבונאית, ראשת תחום פינטק במשרד.