תביעה נגד עיריית חיפה: גרמה נזקים למבנה של עמותה

זאת, לפי הנטען, בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל • במסגרת התביעה מעלה עמותת "יד הרב דוד אסף מכון לחקר כתבי הרמב"ם" טענות חריפות להתנהגות דרקונית לכאורה שביצעו עובדי "השיטור המשולב" בעיריית חיפה, בנוכחותם ובידיעתם של בכירים בעירייה • עיריית חיפה: "העירייה פעלה במסגרת סמכותה וחובתה"

ראש עיריית חיפה, יונה יהב / צילום:איל יצהר
ראש עיריית חיפה, יונה יהב / צילום:איל יצהר

תביעה נזיקית חמורה הוגשה נגד עיריית חיפה ובכירים בה, ובהם ראש העירייה יונה יהב. זאת, בקשר עם נזקים נטענים בסך כ-2.5 מיליון שקל, שנגרמו לכאורה למבנה של עמותה בעיר במהלך ניסיון השתלטות של העירייה על המבנה, בו עושה העמותה שימוש משנת 1982.

במסגרת כתב תביעה שהוגש במהלך חודש ספטמבר לבית משפט השלום בחיפה, מעלה התובעת - עמותת "יד הרב דוד אסף מכון לחקר כתבי הרמב"ם" - טענות חריפות ביותר בקשר עם התנהגות דרקונית לכאורה שביצעו עובדי "השיטור המשולב" בעיריית חיפה, בנוכחותם ובידיעתם של בכירים בעירייה. כל זאת, לפי הנטען, בידיעתו ובהנחייתו של ראש העיר יונה יהב.

לפי כתב התביעה, הרקע לפרשה החמורה (לכאורה) מתחיל בסוף חודש דצמבר 2017, אז נכנסו בכירי העירייה (ללא ראש העיר), מלווים בעשרות עובדי עירייה הלובשים בגדי "שיטור משולב", למקום מושבה של עמותת "יד הרב" ברחוב הרב אסף דוד 3 בעיר. זאת, כך נטען, ללא רשות וללא סמכות, תוך מטרה להשתלט על מבנה העמותה, בו עושה העמותה שימוש מכוח הסכם פיתוח וחכירה לדורות שנחתם עם עיריית חיפה בשנת 1982, והכול תוך שעובדי העירייה זורעים במקום הרס רב.

עוד נטען כי למרות שמבנה העמותה משמש כבית תפילה ולימוד, לא נמנעו עובדי העירייה מלנהוג בברוטליות בנוכחים במקום וזאת, תוך שהם שוברים את קירות, דלתות וחלונות המבנה, משליכים ציוד רב שהיה בו, מחבלים בחיווטי החשמל במקום וגורמים נזקים נוספים.

הנתבעים בתביעה הם כאמור ראש העיר יהב, אשר לגביו נטען כי "נתן את ההוראה לבצע את המעשים מושא תביעה זו"; וכן בכירים נוספים ובהם מנכ"ל העירייה, גדי מרגלית; ראש מינהל התפעול בעירייה, דוד לוריא; ומנהל אגף הביטחון בעירייה, יאיר זילברמן - לגביהם טוענת העמותה כי "נכחו במקום בעת האירוע ונתנו את ההנחיות לביצוע".

התובעים (העמותה ויו"ר העמותה יהודה אסף) הוסיפו בכתב התביעה כי "הנתבעים הסתייעו במנופים וכלים כבדים כדי להעמיס על משאיות את שלל ההריסות והציוד שנגזל", תוך שהם מצרפים לכתב התביעה תקליטור ובו סרטונים מן האירוע. עוד נטען כי אנשי "השיטור המשולב" לא הסתפקו בכניסה לבית המדרש, אלא גם נכנסו לחדרו הפרטי של ראש המכון, תוך שהם "הופכים בחפציו ומפזרים על הרצפה את ניירותיו וקלסריו. ללא כל סמכות".

עוד נטען כי מאז פשיטת השיטור המשולב על המבנה, נעלם ממנו כתב-יד מקורי בן 800 עמודים שנכתב על-ידי מייסד המכון ז"ל, לגביו נטען כי "מדובר בכתב-יד יחיד במינו שערכו לא יסולא בפז".

נכנסו למבנה העמותה ללא כל מקור סמכות חוקי

בכתב התביעה מגוללים התובעים את המסכת העובדתית שהתרחשה במהלך הפשיטה על המבנה, כאשר לטענתם, כבר "בזמן אמת" הם דרשו מהנתבעים להציג בפניהם את מקור הסמכות לפעולתם, אך כזה לא הוצג להם מעולם. זאת, תוך שנטען כי מנכ"ל העירייה מרגלית טוען בפני חבר מועצת העיר מיכי אלפר כי יש בידיו צו שיפוטי לפשיטה, אך סירב להציגו. בהמשך הפשיטה סירבו בכירי העירייה שנכחו במקום, ובהם מרגלית, להשיב לשאלות הנוכחים בדבר מקור סמכותם לפעול כפי שפעלו.

פנייה למשטרת ישראל נענתה בסירוב, בין השאר לאור חזקת התקינות המינהלית ממנה נהנתה העירייה במעשיה, והתובעים מצאו את עצמם מול שוקת שבורה, כאשר בסיום האירוע הודיע מנכ"ל העירייה כי "המבנה שייך לעירייה", תוך שנטען כלפיו כי "סילק בגסות-רוח את התובעים מהמקום", וכלפי אנשי השיטור המשולב נטען כי הם "הציבו שרשראות ברזל על הכניסה לבניין כדי למנוע את כניסתם של התובעים".

כבר למחרת ליל הפשיטה למבנה העמותה (הפשיטה התקיימה במוצאי שבת) הגישה העמותה תביעה פוססורית (להשבת המצב לקדמותו) לבית משפט השלום בעיר, יחד עם בקשה במעמד צד אחד לצו עשה זמני לסילוק ידה של העירייה מן הבניין.

במסגרת דיון שהתקיים בראשית חודש ינואר 2018 ובמעמד הצדדים, הסבירה עיריית חיפה כי פעלה בעקבות תלונות שהתקבלו אצלה מצד שכנים יום קודם לאירוע. לפי הנטען בכתב התביעה, בית משפט השלום בעיר (השופטת עידית וינברגר) דחה את טענות העירייה "אחת לאחת" וקבע כי היא פעלה ללא סמכות, תוך שהוא מותח ביקורת חריפה על התנהלותה ומציין כי העירייה לא הייתה רשאית לעשות דין לעצמה ולפנות את המבנה מיושביו מבלי לנהל הליך משפטי בנושא. עוד ציינה השופטת וינברגר כי העירייה "לא הצליחה ליתן כל הסבר לפעולה דרקונית זו".

בהחלטתה נעתרה השופטת וינברגר לבקשת העמותה למתן סעד זמני (שהפך לקבוע) והורה על סילוק ידה לאלתר של העירייה מן מבנה העמותה.

נוכח הנזקים הכבדים (הנטענים) שנגרמו לעמותה הגישה זו את התביעה, במסגרתה נדרשת העירייה לפצות אותה בסך כולל של כ-2.5 מיליון שקל. בין הנזקים הנטענים: עוגמת-נפש ("בגין תחושות קשות של אפליה והתנכלות בלתי עניינית מצד מוסדות השלטון ואובדן אמון מוחלט בו"), נזקים שנגרמו לבניין וכן בגין ההליכים המשפטיים שנדרשה לנהל בגין מעשיה של העירייה.

לכתב התביעה צורפה חוות-דעת שמאית הסבורה כי עלות תיקונם של הנזקים הם למעלה מחצי מיליון שקל, כאשר רק נזקי המבנה הם בסך של 376,900 שקל. על עוגמת-הנפש הנטענת והפגיעה בשמה הטוב של העמותה מבקשת העמותה מבית המשפט להעמיד את הפיצוי הכספי בגין ראשי נזק אלה על סך של 750 אלף שקל.

בנוסף דורשת העמותה כי העירייה תפצה אותה במיליון שקל נוספים על כך ש"גזלה" לכאורה, במסגרת השתלטותה על מבנה העמותה, כתב-יד מקורי של 800 עמודים שנערך על-ידי מייסד המכון ז"ל.

את התובעת מייצגים בהליך עורכי הדין עמית חדד, תמר פולק וענבר שלח ממשרד ד"ר י. וינרוט ושות'. 

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה פעלה במסגרת סמכותה וחובתה למניעת פלישה והשתלטות על נכס עירוני ולשמירה על הסדר הציבורי. הניסיון להציג את העבודות באופן מטעה ומגמתי, תוך הטלת דופי אישי בעובדי העירייה, כמו גם מועד עיתוי הגשת התביעה, מעידים יותר מכל על המניע האמיתי להגשתה".