רה"מ נתניהו נחקר היום; משפטה של רעייתו ייפתח ביום ראשון

ימים רעים לפניה של הציבוריות הישראלית: בטווח זמן של יומיים נחקר שוב רה"מ בנימין נתניהו בחשד ללקיחת שוחד, וייפתח משפטה של רעייתו שרה נתניהו, המואשמת כי השיגה במרמה את מימון משרד רה"מ להזמנת מאות ארוחות ממסעדות • מטעם נתניהו נמסר: "בחקירות רה"מ לא רק שאין בשר - אין אפילו עצם"

ימים לא נעימים למשפחת נתניהו, ימים רעים לפניה של הציבוריות הישראלית. בטווח זמן של יומיים נחקר שוב ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחשד ללקיחת שוחד; וייפתח משפטה של אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, המואשמת כי השיגה במרמה את מימון משרד ראש הממשלה להזמנת מאות ארוחות ממסעדות, בשווי כולל של למעלה מ-350,000 שקל.

היום (ו') בשעות הבוקר התייצבו חוקרי יחידת להב 433 במשטרה בפעם ה-12 במעונו של נתניהו, והוא נחקר באזהרה בפעם ה-12 בתיקים 1000 ו-2000, כחלק מהשלמות חקירה בשתי הפרשות הללו. כפי שנחשף ב"גלובס", בתיק 2000 חלו התפתחויות משמעותיות בעת האחרונה, והגיע למשטרה מידע שמחייב עימות של נתניהו עמו.

מהמשטרה נמסר כי "בהמשך לפניות כתבים, אנו מאשרים כי ראש הממשלה נחקר היום במשך מספר שעות במעונו בירושלים, וזאת במסגרת חקירה המנוהלת בלהב 433. החקירה מתנהלת בליווי ופיקוח של פרקליט המדינה ובאישור היועץ המשפטי לממשלה. מעבר לאמור ומטבע הדברים, לא נוכל להרחיב בפרטים נוספים מחקירות מתנהלות".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "עכשיו, אחרי החקירה ה-12, כבר ברור סופית שבחקירות ראש הממשלה לא רק שאין בשר - אין אפילו עצם. גם הפעם ראש הממשלה ענה על השאלות שנשאל בביטחון מלא, מתוך ידיעה ברורה שלא היה כלום, ולכן גם לא יהיה כלום".

ההפגנה מחוץ למשכנו של רה"מ הבוקר / צילום: הדס פורוש, פלאש 90
 ההפגנה מחוץ למשכנו של רה"מ הבוקר / צילום: הדס פורוש, פלאש 90

בתיק 2000 חשוד נתניהו בקבלת שוחד מארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות". לפי החשד, מוזס תיאם עם נתניהו מהלכים שנועדו לכאורה לקדם את האינטרסים שלהם לפני הבחירות. כזכור, לפי החשד, נתניהו הבטיח לקדם את החוק לצמצום השפעתו של החינמון "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות אחרונות", בתמורה לסיקור אוהד בעיתון לנתניהו. עוד קודם לכן, ב-2009, לפי החשד, סיכמו השניים לנסות למנוע הוצאת גיליון סוף שבוע של "ישראל היום".

לפי הקלטות השיחות של נתניהו ומוזס, השניים דיברו לא רק על מהלכים חקיקתיים אלא גם על שמות של עיתונאים שנתניהו היה מעוניין שיכתבו ב"ידיעות אחרונות" או מעוניין בסילוקם מכתיבה בעיתון. כך למשל הציע נתניהו כי אבי רצון יכתוב בעיתון, ומנגד אמר כי העיתונאי אמנון אברמוביץ' פוגע בו בכתיבתו.

במסגרת תיק 1000 חשוד נתניהו כי קיבל מתנות וטובות הנאה, שמהוות שוחד, מאיל ההון ארנון מילצ'ן, ובתמורה סייע לקידום אינטרסים עסקיים של מילצ'ן.

חקירתו האחרונה של נתניהו נערכה לפני כחודשיים. הוא נחקר במעונו ברחוב בלפור בירושלים במשך שעות. החקירה התמקדה בתיק השלישי שבו הוא חשוד - תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה). נתניהו חשוד כי קיבל שוחד מבעלי בזק ואתר וואלה, שאול אלוביץ, ובתמורה פעל כדי לקדם הטבות רגולטוריות ואחרות עבור בזק. במקביל נחקר אלוביץ, ונהגו האישי של אלוביץ מסר עדות בפרשה.

נתניהו מכחיש את המיוחס לו וטוען כי אין נגדו כלום, ולכן גם לא יהיה כלום. אחרי חקירתו האחרונה הוא טען כי תיק 4000 "קרס סופית". לנתניהו, כמו לכל חשוד, שמורה זכות החפות. 

פרשת הזמנת הארוחות

פחות מ-48 שעות אחרי שתסתיים חקירת נתניהו ה-12 במספר - ביום ראשון הקרוב, 7 באוקטובר, בשעה 13:30, יתקיים דיון ראשון בתיק 52605-06-18 מדינת ישראל נגד גב' שרה נתניהו ומר עזרא סיידוף.

נזכיר כי לפי כתב האישום שהגיש היועץ המשפטי לממשלה, שרה נתניהו פעלה, בצוותא עם עזרא סיידוף, להשיג במרמה את מימון משרד ראש הממשלה להזמנת מאות ארוחות ממסעדות, בשווי כולל של למעלה מ-350,000 שקל, תוך עקיפה מכוונת של הנהלים שאסרו להזמין ארוחות מוכנות במקביל להעסקת מבשלת במעון. זאת עשו, כך נטען, באמצעות הצגת מצג-שווא כלפי המשרד כאילו במעון לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות.

לסיידוף מיוחסים בכתב האישום מעשים ואישומים נוספים. כך, מיוחסות לסיידוף עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים וזיוף בידי עובד ציבור, בקשר להעסקת שפים לאירוחים פרטיים והעסקת מלצרים במעון הרשמי של ראש הממשלה, במסגרתן פעל לכך שיזויפו דוחות נוכחות וחשבוניות על-מנת שיאושרו לתשלום על-ידי משרד ראש הממשלה.

נתניהו וסיידוף כופרים במיוחס להם. שרה נתניהו מכחישה את המיוחס לה. לדבריה, הטענות כנגדה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות. עורכי דינה, יעקב וינרוט ויוסי כהן, טוענים כי הנוהל שנתניהו מואשמת שעברה עליו התקבל באופן לא חוקי, והוא חסר תוקף וסמכות. 

משפחת נתניהו מאשימה את מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה המסוכסך עם המשפחה, כי הוא אשם בעלייה התלולה בהוצאות הארוחות במעון ראש הממשלה, שלטענתם נגרמה כתוצאה מעבירות שביצע נפתלי. המשפחה טוענת כי ההוצאה החודשית הממוצעת על ארוחות מוזמנות בתקופה שבה נפתלי כיהן כאב הבית היא פי 5 (!) לעומת הממוצע החודשי ב-4 השנים שלאחר מכן, כשנפתלי לא עבד שם.

אחרי שנתניהו זומנה לשימוע בתיק, נמסר מטעמה כי "לא זו בלבד שרעיית ראש הממשלה לא עברה שום עבירה - אלא שעצם העיסוק במזון של ראש הממשלה נתניהו, שפועל סביב השעון למען המדינה וביטחונה, ובמזון של משפחתו, הוא עיסוק פתטי ואובססיבי. אף ראש ממשלה קודם לא זכה לחטטנות כזאת, הגם שההוצאות של ראשי ממשלה אחרים על ארוחות היו זהות ולעתים אף גבוהות בהרבה. עד מתי תימשך ההתעסקות האובססיבית הזאת במשפחת נתניהו?".

יצוין כי בחודשים האחרונים התנהלו מגעים להחזרת חלק מהכספים שנתניהו מואשמת כי קיבלה שלא כדין לקופת המדינה. ואולם לפחות בינתיים, המאמצים הללו נכשלו.