תקנה שנויה במחלוקת בארה"ב: הרשויות יוכלו להשמיד רחפנים

הסנאט האמריקאי החליט אמש (ד') כי הרשויות הפדרליות בארה"ב יוכלו ליירט רחפנים פרטיים אם יהוו "איום מוחשי"

רחפן בפעולה / צילום: רויטרס
רחפן בפעולה / צילום: רויטרס

הרשויות בארצות הברית יוכלו ליירט רחפנים פרטיים אם הם מהווים איום - כך החליט אמש (ד') הסנאט האמריקאי. המחוקקים אישרו את התקנה, המכונה FAA Reauthorization Act (הגוף המפקח על התעופה האווירית בארה"ב הוא FAA), לאחר שבית הנבחרים הצביעה בעדה באפריל האחרון, והיא עדיין דרושה את אישורו של הנשיא טראמפ. קבוצות הפועלות למען זכויות האזרח גינו את המהלך.

התקנה, שתקפה עד 2023, נועדה לרענן את החקיקה האמריקאית הנוגעת לתעופה. ואולם, המבקרים טוענים שהאפשרות הכלולה בה לשבש את פעילותם של רחפנים, לעקוב אחריהם ואף להחרים אותם היא מסוכנת, והכוח הזה יינתן בידי הרשויות ללא סייגים מספקים. כדי לפגוע ברחפנים הנחשבים "איום מוחשי", הרשויות הפדרליות לא יידרשו להשיג צו, ולמעשה יוכלו להפיל כל כלי טיס בלתי-מאויש מכל סיבה שימצאו לנכון.

בשנים האחרונות, בארה"ב וגם בישראל, נהנים הרחפנים מפופולריות הולכת וגואה. ואולם, בחלק מהמקרים התחביב עלול ליצור תקריות ביטחוניות: באחד המקרים רחפן התרסק בשטח הבית הלבן ועורר חשש לטרור, אך מדובר היה בתאונה בלבד.

מהאגודה האמריקאית לזכויות האזרח נמסר לאתר טק-קראנץ' כי "ההצעה נותנת 'צ'ק פתוח' לממשל לפגוע ברחפנים במעופם - בין אם הם משמשים בידי עיתונאים או בידי למטרות מסחריות - ללא פיקוח. היא מעניקה למשרד המשפטים ולמחלקה להגנת המולדת יכולת לרגל אחרי אמריקאים ללא צו. רחפנים יכולים לעורר דאגות הנוגעות לפרטיות ולבטיחות, ויש סיטואציות שבהן הממשלה צריכה לפעול נוכח האיומים הללו, אבל ההצעה הזאת מייצגת גישה שגויה".

גם "החזית האלקטרונית" (EFF), ארגון ותיק המתמקד בזכויות אזרח בעידן הדיגיטלי, הביע את חששו מהמהלך. "אם המחוקקים רוצים לתת לממשל את הכוח לפרוץ לרחפנים ולהשמיד אותם, הקונגרס והציבור חייבים לקבל את ההזדמנות לדון על פיקוח הולם, שיגביל את היכולות האלה ויגן על זכותנו להשתמש ברחפנים למטרות עיתונות, אקטיביזם והנאה".