בעלי המניות בלאומי אמרו לא ליורם טורבוביץ'

החליטו שלא לבחור בו כחבר דירקטוריון בבנק • המועמדים המרכזיים לתפקיד יו"ר לאומי: סאמר חאג' יחיא, אוהד מראני ושמואל בן צבי • תמר גוטליב ויורם גבאי נבחרו כדח"צים בבנק

יורם טורבוביץ/ צילום: יוסי כהן
יורם טורבוביץ/ צילום: יוסי כהן

בעלי המניות של בנק לאומי  החליטו לא לבחור ביורם טורבוביץ' כדירקטור בבנק לאומי - כך עולה מתוצאות אסיפת בעלי המניות של הבנק שנערכה היום. במקום טורבוביץ' נבחרו אוהד מראני ושמואל בן צבי, והם יתמודדו על תפקיד יו"ר הבנק מול סאמר חאג' יחיא. את ההכרעה בזהות היו"ר יקבע דירקטוריון הבנק, והיא תתבצע רק בשנה הבאה. היו"ר החדש יחליף בשנה הבאה את דוד ברודט שיסגור קדנציה של 9 שנים בתפקיד.

בנוסף לכך נערכו גם בחירות לתפקיד דח"צים בדירקטוריון. במסגרת זו נבחרו תמר גוטליב ויורם גבאי, ואילו רפי דניאלי, לשעבר מנכ"ל צים לא נבחר.

מועמדותו של טורבוביץ' משכה לא מעט אש. ראשית מדובר בדמות מאד מוכרת. טורבוביץ' כיהן בשורה של תפקידים במגזר העסקי והפרטי בהם הממונה על ההגבלים, מנכ"ל דסק"ש ויו"ר דלק אנרגיה, והוא נחשב למקורב לאנשי עסקים רבים במשק. במהלך שנותיו במגזר העסקי צבר טורבוביץ' הון מוערך בהיקף של מאות מיליוני שקלים. עוד נציין כי הועדה למינוי דירקטורים של בנק ישראל פנתה ביוזמתה לטורבוביץ' והציעה לו להתמודד על תפקיד בדירקטוריון, וסימנה אותו כמועמד מרכזי לתפקיד יו"ר בנק לאומי.

זו הפעם השנייה שמועמד שמציעה הועדה למינוי הדירקטורים לא נבחר לדירקטוריון. באחרונה אירע תרחיש דומה בבנק דיסקונט עם ירום אריאב, אליו פנתה הועדה ביוזמתה וסימנה אותו כמועמד מרכזי לתפקיד היו"ר.

על אף הרקורד והניסיון שלו, מועמדותו של טורבוביץ' הביאה לביקורת בשל פוטנציאל ניגוד העניינים לכאורה בעקבות קשריו במגזר העסקי. בנוסף לכך חברת הייעוץ ISS המליצה למשקיעים הזרים שלא לתמוך במועמדותו, מה שככל הנראה פגע גם כן בזכייתו (רבים מהמשקיעים הזרים מאמצים את עמדת חברת ISS). חברת ISS גם המליצה לבחור בגוטליב וגבאי, שאכן נבחרו הערב גם כן.

על רקע התוצאות בתנועות החברתיות שהביעו התנגדות למינויו של טורבוביץ' היו מרוצים הערב. עו"ד לינור דויטש, סמנכ"ל לובי 99 מסרה: "הערב הוכח פעם נוספת כמה כח ואפקטיביות יש לציבור כשהוא מעורב ועובד יחד. כשהעלינו לראשונה את ההתנגדות למינויו של יורם טורבוביץ' הנושא היה לחלוטין מתחת לרדאר, והמינוי כנראה היה עובר חלק אלולא הביקורת הציבורית הפעילה".