החברה שבלב פרשת שבבי הריגול הסיניים צנחה ב-41%

חברת השבבים סופרמיקרו סיפקה לכאורה לענקיות טכנולוגיה כמו אפל ואמזון לוחות אם שבהם הושתלו שבבי ריגול עבור הממשל הסיני • החברה נסחרה במחיר של 12.6 דולר למניה

ריגול תעשייתי / שאטרסטוק
ריגול תעשייתי / שאטרסטוק

סופרמיקרו, החברה שבלב פרשת שבבי הריגול הסיניים צנחה היום במסחר ב-41% ונסחרה במחיר של 12.6 דולר למניה. אמזון ואפל, שתי השחקניות הגדולות שלכאורה היו קורבן לריגול סיני, מגלות עמידות גבוהה יותר לחדשות ונפלו כל אחת בין 2% ל-3%.

חברת השבבים הוותיקה מקליפורניה סיפקה לכאורה לענקיות טכנולוגיה כמו אפל ואמזון לוחות אם, שבהם הושתלו שבבי ריגול, בזמן שהורכבו במפעלים בסין, עבור הממשל הסיני. כך לפי חשיפה של "בלומברג". השבבים יצרו פתח אחורי וגישה מתמשכת לרשתות החברות, העניקו גישה למידע על קניין רוחני וסודות מסחריים אחרים.

לפי הדיווח של בלומברג, הפרשה נחשפה במקרה ב-2015 על ידי אמזון בזמן שביצעה בדיקת נאותות לסטארט-אפ בשם Elemental Technologies. בבדיקה התגלה שבב זעיר שלא היה חלק מהעיצוב המקורי של הלוחות. אמזון דיווחה על הממצא לרשויות ארה"ב. בבלומברג מעריכים כי סך הכל כ-30 חברות נפגעו מהשבבים המדוברים, בניהן גם סוכנויות של ממשלת ארה"ב.

אפל שחררו הצהרה קשיחה לפיה החברה מעולם לא מצאה שבבים זדוניים או מניפולציות על החומרה שלה. "לאפל מעולם לא היה קשר עם ה-FBI או כל סוכנות אחרת בנוגע לאירוע כזה", הם כתבו והוסיפו "אנחנו גם לא מודעים על חקירה כזו כעת.. אנחנו מאוכזבים עמוקות שכתבי בלומברג, במגעים איתנו, לא היו פתוחים לאפשרות שהם או המקורות שלהם עלולים לטעות או להטעות. הנחוש הטוב ביותר שלנו הוא שהם מבלבלים את הסיפור עם אירוע שדווח ב-2016.

באמזון מסרו גם הם הכחשה גורפת וציינו כי זה לא נכון שהם גילו בעיה בשרשרת הייצור או שינוי חומרה כשבחנו את הסטארט-אפ. הם גם הכחישו קטגורית שהיה להם כל ידע על שינויים שמתבצעים במרכזי ייצור בסין או כי הם שיתפו פעולה עם ה-FBI בחקירה בנושא. "בדקנו את הרשומות שלנו מ-2015 ולא מצאנו עדויות תומכות בטענות על שבבי ריגול או שינויים בחומרה".

סופרמיקרו הכחישה גם היא את כל האשמות ומסרה בהצהרה כי "איננו מודעים לחקירה בנושא ולא פנו אלינו על ידי רשות ממשלתית כלשהיא בנושא.

ההכחשות עומדות בסתירה ל-17 בכירים בסוכנויות המודיעין האמריקאי, אפל ואמזון שאימתו לכאורה את הדברים לבלומברג.