סערת הצילום של מרקל: המחאה נגד הדרת הנשים מתרחבת

יוזמה חדשה קוראת לנשים מתעשיית החדשנות להגיע ביום ד' הקרוב בשעה 18:00 לכיכר רבין, שם תצולם תמונה המונית שמטרתה תיקון התמונה שצולמה השבוע, בה מצולמת מרקל במרכזה של חבורת גברים בעת באירוע חדשנות • מרקל נשמעה אומרת השבוע לנתניהו "אם תהיה איכשהו גם אשה כאן בפעם הבאה... כנראה שזה תחום בשליטת גברים"

אנגלה מרקל, בנימין נתניהו ושרים מהממשלה הישראלית והגרמנית במפגש / צילום: הרשות לחדשנות
אנגלה מרקל, בנימין נתניהו ושרים מהממשלה הישראלית והגרמנית במפגש / צילום: הרשות לחדשנות

הסערה שהתחוללה השבוע סביב התמונה שצולמה בכנס החדשנות בעת ביקורה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, רחוקה מלשכוך.

יוזמה חדשה קוראת לנשים מתעשיית החדשנות להגיע ביום ד' הקרוב לכיכר רבין, שם תצולם תמונה המונית. מטרתה: תיקון התמונה שצולמה השבוע, בה מצולמת מרקל במרכזה של חבורת גברים בעת באירוע חדשנות שכונס ביום חמישי במוזיאון ישראל.

לאחר האירוע, ביום ה' האחרון, נשמעה מרקל אומרת לראש הממשלה בנימין נתניהו "אני שמחה על הדיון, אני שמחה על הפגישה המשותפת, אם תהיה איכשהו גם אשה כאן בפעם הבאה, זה יהיה נחמד... כנראה שזה תחום בשליטת גברים, אבל כמובן שאני שמחה שאתם כאן, זו לא ביקורת".

כעת, מבקשות נשים רבות מתעשיית החדשנות לתקן את העוול, ונפתחה בפייסבוק קבוצה הקוראת לאירוע צילום מנהיגות ומנהיגי העתיד עם הקנצלרית הגב' אנגלה מרקל, שייערך כאמור ביום רביעי ה-10 לאוקטובר בשעה 18:00 בכיכר רבין בתל אביב.

קנצלרית גרמניה אמנם מרקל לא תגיע לכיכר, אבל מארגנות האירוע דאגו להכין דמוי צילום שלה בחיתוך צורני מודפס.

קבוצה נוספת של נשים התארגנה לצילום יזמיות עסקים וטכנולוגיה, העוסקות בחדשנות ומובילות בתחומן. צילומי הנשים יאספו ויישלחו לברלין לקנצלרית מרקל. 

יוזמת הפעילות, מוניקה ברקו-דוד, כותבת: "כשמשהו מטריד, צריך לעשות מעשה. החלטתי להיענות לבקשת הקנצלרית אנגלה מרקל, שאמרה שתשמח "אם בפעם הבאה תהיה כאן אשה נוספת" ולא לחכות לפעם הבאה, אלא, לצלם תמונה, אמנם בלעדיה, אך מלאה בנשים מעוררות השראה, עוסקות בחדשנות ומובילות בתחומן. לשלוח את התמונה אליה ולהראות לה שאנחנו כאן. בהחלט קיימות וראויות."

ח"כ איילת נחמיאס ורבין פנתה במכתב לראש הממשלה נתניהו ולשר הכלכלה אלי כהן בדרישה לוודא שבכל המשלחות העסקיות המלוות את ראש הממשלה והשרים יהיה ייצוג נשי הולם. "זהו פוטו-אופ מביך לצידה של אחת המנהיגות החשובות בעולם. לא יכולה להיות שום הצדקה להציג את המגזר העסקי באופן זה. במגזר העסקי של היום, מתחומי התעשייה המסורתית ועד יזמות הייטק, ישנן נשים רבות שהיו צריכות ליטול חלק במפגש הזה. זה היה קל מאוד להביא נשים מובילות למפגש הזה ומדהים שלא טרחתם על כך".

גם בעמק הסיליקון מתארגנת קבוצת יזמיות ישראליות עם נשים שמובילות תחומים אחרים בחדשנות, משקיעות ונשות טק נוספות, לאירוע צילום במקביל לאירוע בתל אביב.

דריה הניג שקד, מייסדת WeAct) Women entrepreneurs act) הפועלת לקדם שוויון מגדרי בעולם החדשנות, אמרה כי המטרה היא לתמוך במהלך ולצאת במסר אחיד מסביב לעולם: "נשים ישראליות רבות מובילות חדשנות וכולנו, נשים וגברים כאחד, פועלות ופועלים לקדם את הנוכחות השוויונית בה ואת הפתרונות שהיא מציעה לכולם".

היום התפרסם מכתב מחאה של יזמיות ויזמים פומבי בעקבות ביקורה בישראל של קנצלרית גרמניה הגב׳ אנגלה מרקל, אותו יזמה ליאורה כהן, מנכ"ל OkkaOkka Blogging Group והוא הופץ בעזרת של מרב אורן מארגון WMN. המארגנות מספרות כי המכתב התניע תהליך שהפך לבינלאומי ומקיף ארגונים רבים.בו נכתב: "אנו, יזמיות ויזמים ישראלים מביעות ומביעים בזאת את התרעומת הקשה שאנו חשים נוכח המפגש החשוב שנערך מול קנצלרית גרמניה, הגברת אנגלה מרקל, ביום חמישי 04.10.18.

"לתדהמתנו ולתדהמת הגב׳ מרקל, במפגש עם מי שהוגדרו "מנהיגים עתידיים", לא נמצאה ולו אשה אחת! אנחנו משוכנעים ומשוכנעות שזה לא משום שלא נמצאה אישה ראויה למעמד זה אלא משום שלא טרחו לפנות ולהזמין אף אשה לדיון.

"בישראל של סוף 2018 לשמחתנו מצויות שפע נשים ראויות ומוכשרות, נשים אשר מובילות חברות ומיזמים בתחומי החדשנות, בעלות הישגים פנומנליים ויכולות מזהירות לעתיד בתחומי היזמות הטכנולוגית בפרט והיזמות בכלל.

"אנו דורשים ודורשות לאלתר לוודא שיש ייצוג נשי וכן של מגזרים נוספים (חרדים, ערבים וכדומה) במפגשים שהממשלה מארגנת ובוודאי בכל פורום ומפגש בדרגים בינלאומיים, שעה שמדינת ישראל מתהדרת באוכלוסייה מגוונת של יזמים וסטארטאפיסטים.

"התמונה המשתקפת מהצילום הקבוצתי שכאן, מביכה יותר מאשר תורמת למדינת ישראל וכולנו תקווה, נשים וגברים כאחת, שמאירוע זה נוכל להיבנות יחדיו ולבטא את כל קהילת היזמות על כל גווניה, לרבות הפריפריה החברתית והעסקית".