אויבי קאוואנו לא ירפו: ענן הדחה ירחף מעל שופט העליון החדש

אם הדמוקרטים ישיגו רוב בבית הנבחרים בנובמבר, הם יפתחו בחקירות לקראת הליכי הדחה בגין בעיות במינוי קאוואנו, לרבות ההגבלות שהטיל טראמפ על חקירת FBI בהאשמות נגד המועמד • פרשנות

דונלד טראמפ והשופט ברט קאוואנו / צילום: ליאה מילס, רויטרס
דונלד טראמפ והשופט ברט קאוואנו / צילום: ליאה מילס, רויטרס

"רוב הוא תמיד המענה הטוב ביותר", אמרה דמות באחד מספריו של בנג'מין ד'איזראלי, המדינאי והסופר הבריטי היהודי מהמאה ה-19 (בתודה לג'ורג' וויל). וזה היה גם המענה של מנגנון טראמפ ועושי דברו בקונגרס לגל הזעם המתפרץ של דמוקרטים ואחרים לנוכח הפגנת הכוח הרפובליקאית הנחושה והמרשימה שדחפה את האידיאולוג הימני ברט קאוואנו, עם כל היבלות של מועמדותו, לבית המשפט העליון.

וזה בסדר גמור. הישענות על רוב כמכשיר פוליטי היא דרכו של עולם ודרכה של הדמוקרטיה. אני מניח שהדמוקרטים בארה"ב היו נוהגים בדיוק כך - בעצם, אולי קצת יותר באלגנטיות - לו היו בנעליהם של הרפובליקאים.

אבל האם המענה הכוחני הרפובליקאי היה גם המענה החכם ביותר? החדרת קאוואנו לבית המשפט העליון, קודש-הקודשים של החברה האמריקאית, נגד רצונם של רוב האמריקאים (52% התנגדו למינויו, 40% תמכו, על-פי סקר של שירות השידור הציבורי PBS מתחילת אוקטובר), על-ידי נשיא שרוב האמריקאים אינם תומכים בו (53% מסתייגים מטראמפ, 41% תומכים, על-פי אותו סקר) - חושפת את קאוואנו ובמשתמע את הרפובליקאים לתגובת נגד חריפה, שעלולה להכניס לסחרור את המערכת הפוליטית.

אחרי ההצבעה על המינוי, שיחת היום בארה"ב היא איום דמוקרטי לפתוח בהליכי הדחה (אימפיצ'מנט) נגד קאוואנו מיד לאחר הבחירות בנובמבר, אם הדמוקרטים יזכו ברוב בבית הנבחרים (על-פי אתר החיזוי האמין "538", לדמוקרטים יש סיכוי של 73.8% לחזור ולהשתלט על הבית, נכון ל-6 באוקטובר, בדיוק חודש לפני הבחירות). המסר הדמוקרטי ברור: לא נשכח, לא נסלח, לא נרפה.

ביסוד האיום הקיצוני הזה מונח השסע שנוצר בארה"ב בעקבות בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא, שסע שהעמיק עוד יותר בעקבות הצבת קאוואנו בעליון. קיטוב הוא מילה רכה מדי לתיאור העוינות העכשווית בין מחנה טראמפ למחנה מתנגדיו.

שוטמי הנשיא אינם רוצים לשמוע על הישגי הכלכלה האמריקאית בשתי שנות כהונתו של הנשיא, על העליות בבורסה, על הירידה באבטלה ועל הפסקת הלחימה בסוריה. תומכיו מתעלמים מכך שטראמפ הוא מנהיג מיזוגני, עבריין מין על-פי הודאתו, שקרן סדרתי, גזען וידיד לעריצים שמפנה עורף לבעלות ברית מסורתיות (עם ממשלת הליכוד הוא דווקא בסדר). בכל זאת, מבחינת שני המחנות, מדובר בסוגיות עקרוניות מופשטות. אפשר לבוז למנהיג - או לבוז לשוטמיו - בלי לגלות מעורבות רגשית גדולה מדי בסוגיה.

אבל בארה"ב, כשבית המשפט העליון עולה על הפרק - זה סיפור אחר לגמרי. זה נעשה אישי. פסיקה של העליון עלולה להיכנס לכיס האזרח, למיטתו או לתיק הביטוח הרפואי שלו. כשהעליון נתן הכשר חוקתי להפלות ב-1973, נגאלו רבבות נשים מסיוט של סיום הריון בעזרת קולב ממתכת או מחט סריגה. כאשר נשקפת סכנה לחירות להפלות, נוכל להיות בטוחים בכך שמיליוני נשים יתגייסו נגד מי שעלול לאיים על החירות הזו. הן יראו בכך איום על חירותן שלהן.

מנגד, צריך להדגיש, מוכנים מיליוני אוונגלים ונוצרים אדוקים אחרים לצאת לג'יהאד כדי לשים כדי ל"רצח עוברים". בשבילם זה אישי לא פחות. רבים מהם סתמו את האף בידם האחת והצביעו בעד טראמפ ביד האחרת - הם יודעים היטב עם מי יש להם עסק - בתקווה שהוא ישים קץ ל"שואת העוללים" באמצעות מינוי שופטים עליונים שיוציאו את המשימה אל הפועל.

קאוואנו נתפס כאיום מפורש על חירות ההפלות (ועל החירות להשתמש באמצעי מניעה מסוימים). הוא נתן ביטוי להתנגדותו להפלות במשך שנים. ואחרי הכול, טראמפ הכריז במפורש כי מטרתו לאייש את העליון בשופטים שיבואו לביטול הפסיקה התקדימית ROE V WADE שמבטיחה את חירות ההפלות. אבל הזעם הדמוקרטי תוסס גם בגלל תרגיל רפובליקאי שמנע מהנשיא לשעבר, ברק אובמה, למנות שופט לעליון ב-2016, שנתו האחרונה בבית הלבן. מועמדו של אובמה, מריק גארלנד, שופט בבית המשפט לערעורים בוושינגטון הבירה, המתין 10 חודשים, החל במארס 2016, והסנאט הרפובליקאי סירב אפילו לקיים שימוע בעניינו. הדמוקרטים מבטיחים שהבומרנג הזה עומד עתה לשנות כיוון.

הוסיפו לכך את העובדה שוועדת המשפט של הסנאט, שאישרה את מועמדות קאוואנו, טאטאה אל מתחת לשטיח, לדעת הדמוקרטים, עדויות של שתי הנשים שטענו כי נפלו קורבן לאלימות מינית של קאוואנו בהיותו תלמיד בתיכון או סטודנט בייל. צרפו למרקחה הזו את העובדה שהבית הלבן הורה להגביל את חקירת FBI בטענות אלה - חקירה שנכפתה עליו על-ידי מחוקק רפובליקאי עם מצפון - והרי לפניכם המסד לקמפיין נקמות דמוקרטי שינסה להקיז דם רפובליקאי בכל דרך אפשרית אחרי הבחירות.

וכך, ציר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'רולד נאדלר, אחד מהידידים הנאמנים ביותר של ישראל בקונגרס, אמר בסוף השבוע ל"ניו-יורק טיימס" כי הצירים הדמוקרטים בבית הנבחרים הבא ייזמו חקירות בהאשמות שקאוואנו ביצע עבירות מין נגד שתי המתלוננות נגדו, וכן בחשדות שהוא נתן עדות שקר בשבועה במהלך עדותו בכמה נושאים, לרבות עדויות שהוא השתכר עד אובדן חושים, בניגוד להצהרות שמסר בשימוע ועדת המשפט.

בין היתר מתכננים הדמוקרטים לזמן לעדות את הנשים שהאשימו את קאוואנו ואת עשרות העדים שיכלו לאשש את טענותיהם, אך לא יכלו לעשות זאת כי FBI סירב לקחת את עדויותיהן. קאוואנו יזומן כדי להגיב או להתעמת עם העדים. אם אכן ייפתח קן הצרעות הזה, החקירות הדמוקרטיות יאפילו על פעילותו המשפטית של קאוואנו בשנתו הראשונה בעליון.

על מה שצפוי לו אפשר ללמוד מהודעה חדשה של דבורה ראמירס, אחת מהנשים שהאשימו את קאוואנו בתוקפנות מינית: "לפני 35 שנה העדיפו סטודנטים שהיו אתי בחדר לצחוק או להסיט את מבטם כאשר ברט קאוואנו הפך אותי קורבן לאלימות מינית. כאשר התבוננתי בסנאטורים שנאמו והצביעו במליאת הסנאט (על מינוי קאוואנו - ר.ד.), הרגשתי שאני חוזרת לאותו חדר בייל, כאשר מחצית מהנוכחים בחדר צחקו, והמחצית האחרת הסיטה את מבטה. אלא שהפעם לא היה מדובר בסטודנטים שתויים בקולג' אלא בסנאטורים שהתעלמו במכוון מהתנהגותו".

נאדלר אמר כי חקירת FBI בהאשמות שהעלו הנשים נגד קאוואנו היו "טיוח", וכי צירופו של קאוואנו לעליון מעמיד בסכנה את הלגיטימיות של בית המשפט כולו. "איננו שואפים לעשות זאת, אבל הסנאט לא מילא את חובתו שמוכתבת בחוקה... ולפיכך אנו נספק תמיכה למערכת האיזונים והבלמים של שלוש זרועות הממשל כדי להגן על שלטון החוק ולהגן על הלגיטימיות של בית המשפט העליון".

כאמור, כל היוזמות האלה יתאפשרו רק אם הדמוקרטים יזכו ברוב בבית הנבחרים, כפי שאכן מנבאים הסקרים. במקרה כזה, נאדלר יהיה יו"ר ועדת המשפט. לוועדה, כמו לוועדות מסוימות אחרות בבית, יש סמכויות זימון עדים, הבאת מסמכים ועריכת חקירות של גופי ממשל רלוונטיים. לבית הנבחרים יש יכולת לאמלל כל בית לבן - שאלו את ברק אובמה שממשלו שימש מטרה לחקירות שונות של בית הנבחרים, לרבות חקירה מתמשכת בשאלה האם הילארי קלינטון הייתה אחראית לרצח שגריר ארה"ב לוב ושומרי ראש בבנגאזי (לא נמצאו ראיות).

חשיפת ראיות לביצוען של עבירות מין או מתן עדויות שקר תביא, כנראה, לפתיחת הליכי אימפיצ'מנט נגד קאוואנו. תהליך ההדחה לא יושלם מיד, מפני שהסנאט אמור לקבל את המלצות בית הנבחרים ולקבוע האם אכן יש מקום להדיח את בעל התפקיד שנגדו הועלו המלצות הבית. בעוד שבית הנבחרים עשוי, אם לא צפוי, לעבור לידי הדמוקרטים בנובמבר, הסנאט צפוי להישאר בידי הרפובליקאים (על-פי "538", ההסתברות שהדמוקרטים ישתלטו על הסנאט היא 22.2%). סנאט רפובליקאי ידחה כמובן המלצות של בית נבחרים דמוקרטי. בכל אופן עצם חקירתו הפוטנציאלית של קאוואנו בבית הנבחרים בהליך אימפיצ'מנט, ללא מטריה מסוככת של מחוקקים רפובליקאים שיגנו עליו, עלולה לדרדר את הקריירה שלו ולפגוע ביכולתו לשרת בעליון.

הדמוקרטים עדיין אינם מדברים בפומבי על ייזום הליכי אימפיצ'מנט נגד טראמפ, אבל זה סוד גלוי. מכל מקום, טראמפ עצמו צייץ לעולם כי הוא נערך לקראת פתיחת הליכי אימפיצ'מנט נגד קאוואנו: "תומכי טראמפ, המאבק טרם הסתיים. תאמינו לי שהדמוקרטים יעשו כל מה שביכולתם כדי להדיח את קאוואנו מבית המשפט העליון אם הם ישתלטו על הקונגרס בנבומבר. זו מלחמה. זה הזמן להילחם. תצביעו ב-6 בנובמבר כדי להגן על בית המשפט העליון".

בשני דברים צדק טראמפ. הדמוקרטים ישתדלו להדיח את קאוואנו, וזו מלחמה.