איך תצא שרה נתניהו מהאישום נגדה?

יש לא מעט אינדיקציות לכך שסיכוייה לצאת חפה מפשע בפרשת הזמנת הארוחות הם קטנים

שרה נתניהו / צילום: אביב חופי
שרה נתניהו / צילום: אביב חופי

אף אחד בצמרת הפרקליטות לא שש אלי הקרב המשפטי מול אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, שנפתח היום (א'). משפט שבמסגרתו תיאלץ הפרקליטות לחשוף בפומבי, בפירוט, ובאותות ובמופתים, את ההתנהגות הנהנתנית מעוררת הדחייה ושאט-הנפש של אשת ראש הממשלה. ולכן, בפרקליטות חיכו עד בוש לקידום המשא-ומתן עם נתניהו ועורכי דינה לקראת הסכם טיעון שישים את הפרשה הזאת מאחור, למען שני הצדדים.

אבל נתניהו, מסיבותיה שלה, החליטה, לפחות בינתיים, שלא להתקדם לעבר הסכם טיעון. האם נתניהו תצליח בכל זאת לצאת בשלום מהאישום נגדה? יש לא מעט אינדיקציות לרעתה של נתניהו, אבל יש לה לפחות טענת הגנה אחת שעשויה לסייע לה בכל זאת לצאת מהמשפט בשלום - זו שעוסקת בתוקפו החוקי של הנוהל שעליו נתניהו עברה.

נתניהו, נזכיר, מואשמת כי היא פעלה ביחד עם עזרא סיידוף ליצירת מצג-שווא שלפיו במעון ראש הממשלה לא מועסקת מבשלת - וזאת למרות שבפועל לאורך כל התקופה הועסקו במעון מבשלות. היא עשתה את זה לפי הנטען על-מנת לעקוף את הוראות הנוהל שאסר עליה להזמין ארוחות ממסעדות בזמן שמועסקות מבשלות במעון. בדרך הזאת, נטען, היא הזמינה לה ולבני משפחתה ולאורחיהם, בניגוד לנהלים ועל חשבון הציבור, ארוחות בשווי של כ-360 אלף שקל.

נתחיל בצד השלילי מבחינתה של נתניהו - ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעמיד לדין את נתניהו באישום העוסק בהזמנת הארוחות התקבלה אחרי מחשבה רבה ולבטים לא מעטים. כמעט מחוסר ברירה. נגד גברת נתניהו, נזכיר, היו שלל חשדות למעשים של גלגול הוצאות פרטיות אל הציבור. "פרשת החשמלאי", "פרשת רהיטי הגן", "פרשת הבקבוקים", "פרשת העסקת המטפלת הזרה" שטיפלה באביה של נתניהו, ועוד. בכל הפרשות הללו שבהן נתניהו נחקרה באזהרה החליט מנדלבליט שלא להעמיד אותה לדין פלילי לא משום שהוא חשב שהתנהגותה הייתה ראויה, אלא משום שהוא חשב שאין ראיות מספיקות להעמדתה לדין. את ההחלטה להעמיד לדין את נתניהו בפרשת הזמנת הארוחות קיבל מנדלבליט רק לאחר שהוא הבין שמדובר בתיק מוצק במיוחד ולאור רכיב המרמה שבמעשיה.

עובדה נוספת שמשחקת לרעת שרה נתניהו נוגעת להתפתחויות בחקירת תיק 4000, שגם בו היא כזכור חשודה. נתניהו, כך חושדת המשטרה (וחשף גידי וייץ ב"הארץ"), יצרה מצג-שווא שלפיו שילמה מכיסה ליועץ ניר חפץ על שירותיו לזוג נתניהו - לאחר שהובהר להם כי אינם יכולים להעסיק אותו ללא תמורה. אם לנתניהו היה סיכוי לסגור את תיק פרשת הארוחות בהסדר מותנה וללא הרשעה, הסיכוי הזה נגוז כשהתברר שהיא פעלה בצורה דומה ביחס לחפץ.

ולבסוף, האינדיקציה הטרייה ביותר למצבה של נתניהו היא ההחלטה של עורכי הדין יעקב וינרוט ועמית חדד להתפטר מהייצוג שלה. וינרוט מכחיש שההתפטרות באה על רקע חילוקי דעות בתוך צוות ההגנה, וטוען כי הסיבה להתפטרות היא הרצון לבדל בין ראש הממשלה לבין רעייתו. אבל אפילו ההסבר המוזר הזה הוא נכון, יש להניח כי לו וינרוט היה מאמין בתיק הזה, הוא לא היה ממהר לפרוש מהייצוג של שרה נתניהו. וינרוט הוותיק והחולה הוא לא פראייר. הוא יודע טוב מאוד למה הוא לא רוצה שהתיק המסוים הזה יקשר לשם שלו.

יתר על כן, לפחות עד היום, נתניהו לא הצליחה להעלות ולו טענת הגנה אחת משכנעת שיכולה ללמד על כך שהיא לא אשמה במיוחס לה. נתניהו טענה כי כלל לא ידעה על איסור הזמנות מסעדות ושפים, שמיוחסת לה אחריות להן, אבל יש עדויות וראיות לכך שלא רק שהיא ידעה על כך אלא, כאמור, פעלה להטעיית הגורמים הרלוונטיים במשרד כדי לעקוף את הנוהל הזה. נתניהו טענה כי המדינה עשתה טעויות בחישוב הסכומים שנגבו לכאורה על חשבון המדינה, אך לכתב האישום צורפו טבלאות שמפרטות ומסכמות את ההזמנות הללו.

עכשיו, טענת ההגנה המרכזית של נתניהו היא, כאמור, שהנוהל שהיא מואשמת שעברה עליו התקבל באופן לא חוקי, והוא חסר תוקף וסמכות. לדבריה, הנוהל שלפיו אסור להזמין ארוחות למעון כשיש בו מבשלת, מעולם לא קיבל את האישור הנדרש מוועדת הכספים של הכנסת, ולכן הוא בלתי חוקי. אם אכן יקבע בית המשפט שהנוהל לא היה תקף שכן לא קיבל את אישור ועדת הכספים, יהיה קשה יותר להרשיע את נתניהו. אבל כאן צריך לשאול את נתניהו - אם הנוהל לא היה בתוקף, מדוע צריכה היית ליצור מצג-שווא שנועד לעקוף אותו?

ואחרי שאמרנו את כל זה, צריך לשאול למה מתעקשת שרה נתניהו לנהל את המשפט ולא לחתור להסכם טיעון? אולי דווקא מכיוונו של עו"ד וינרוט מגיע הפתרון לתהייה הזאת. בראיון שנתן וינרוט בנובמבר 2017 לאילנה דיין ב"עובדה", הודה פרקליט הצמרת כי הקשר שלו עם משפחת נתניהו כולל הרבה מעבר למתן ייעוץ משפטי. "הוא (נתניהו. ח',מ') לפעמים קורא לי על תקן של חצי פסיכיאטר, התפקיד שלי הוא להרגיע. ממש ככה", אמר וינרוט לדיין. פרקליט הצמרת הוסיף ואמר כי בעוד שאצל ראש הממשלה שולט "העולם השכלי", אצל שרה נתניהו שולט גם "העולם הנפשי".

ההחלטה של הגברת נתניהו לנהל את המשפט היא הרבה יותר נפשית משכלית. זכותה. 

*** גילוי נאות: רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, ועזרא סיידוף לא הורשעו בכל עבירה פלילית ועל כן זכאים ליהנות מחזקת החפות. מעמדם המשפטי בשלב זה הוא של נאשמים במשפט פלילי - הוגש נגדם כתב אישום - אך המשפט טרם החל. כל עוד לא הורשעו בדין, הם בגדר חפים מפשע.