משרד התקשורת מנסה שוב את מודל קישוריות אפס

השאלה אם לא ייכנע שוב ללחצי חברות הסלולר הגדולות שהצליחו בעבר לחסום את ביטול התשלום על שיחות בין מפעילים שונים מחשש לפגיעה בהכנסותיהן

איוב קרא / צילום: שלומי יוסף
איוב קרא / צילום: שלומי יוסף

משרד התקשורת יעשה ניסיון נוסף ליישם מודל של קישור גומלין בין מפעילים במחיר אפס. לקראת הכנת תוכניות העבודה לשנה הבאה, צפוי המשרד לקדם שוב את הנושא, אם כי התחושה היא שלמרות הצורך בכך הקיים בשוק, התנגדות של המפעילים עשויה למנוע את היישום כפי שקרה בשנים האחרונות. במודל קישוריות אפס עשויות החברות הסלולריות לאבד הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

מודל קישוריות אפס, או בשמו המקצועי "חייב ושמור", הוא מודל שבו המפעילים לא משלמים זה לזה עבור כניסת שיחות. היום תעריף קישור הגומלין בסלולר עומד על כ-6 אג' וברשתות הנייחות על כ-1 אג' (לפני מע"מ). במודל "חייב ושמור", המפעילים לא מתחשבנים ביניהם ולא מחייבים חברה את רעותה.

למודל החדש יש יתרונות רבים והוא נתמך על ידי אגף הכלכלה במשרד התקשורת. המודל אמור היה להיות מיושם לאחר שהסדר התעריפים, שהפחית את קישור הגומלין, הסתיים כבר לפני כמה שנים. תיאורטית, המשרד אמור היה לכנס מחדש ועדה שתקבע את התעריפים או שתמליץ על ביטול קישור הגומלין, ואולם הלחץ של המפעילים הגדולים על משרד התקשורת  מנע זאת. למעשה, המשרד נכנע משום שהמפעילים איימו שאובדן הכנסות נוסף יפגע בהם קשות.

המשרד ניסה לחזור ולעסוק בנושא בשנה שעברה, אך נמנע מליישם את המודל בטענה שיש לו משימות חשובות יותר. כעת, אומרים בכירים במשרד, ייעשה ניסיון נוסף, אם כי עדיין לא ברור האם עומס המטלות הדחופות לא יכריע גם הפעם והנושא יידחה שוב.

עבור הצרכנים אין הרבה משמעות לביטול המודל היות שלרוב הם משלמים על בסיס חבילה כוללת ולכן הם אדישים לתעריפי הקישוריות. אלא שמפעילים קטנים ממשיכים לשלם למפעילים גדולים, בגלל הפער בסדרי הגודל. כלומר מפעיל קטן כמו אקספון משלם יותר עבור קישור גומלין, מפני שהלקוחות שלו מתקשרים יותר למפעילים גדולים. זו אחת הסיבות שבגינן רוצים לבטל את התשלום עבור קישורי גומלין בכלל - העובדה שהוא פוגע במפעילים הקטנים ובתחרות.

המעבר לקישוריות אפס גם מייצר אחידות בין המפעילים במעבר לקישורי IP ביניהם, כך שהוא מפשט את מערך ההתחשבנות ומייעל את העבודה, ובעיקר הוא חוסך התעסקות רגולטורית מיותרת שמאוד מכבידה על המשרד ויוצרת מקור בלתי נגמר של ויכוחים בין מפעילים. לאחרונה נאלץ המשרד להתמודד עם טענות קשות של ניצול לרעה בין מפעילים של הפערים בתעריפי הקישוריות בין הסלולר לבין הנייח, בעיקר במגזר החרדי בשירותי ערך מוסף.