מספר הישראליות שיציגו בתערוכת הנשק בארה"ב הוכפל

כתוצאה מהסכם הסיוע האמריקאי שנכנס לאחרונה לתוקף, החברות הביטחוניות צריכות להתרגל למציאות שבה פעילותן בשוק המקומי מוגבלת • כדי לפצות על אובדן ההכנסות, הן פונות לשוק האמריקאי עם מגוון מערכות מתקדמות כמו רובוט אוטונומי לנטרול מטענים ופגזים חכמים וקטלניים

 

 

רובוט אוטונומי לזיהוי ונטרול מטענים/ צילום: תע"א
רובוט אוטונומי לזיהוי ונטרול מטענים/ צילום: תע"א

קירות מיוחדים שפיתחה חברת אורטק, שניתנים לפריסה מהירה ומספקים הגנה לכוחות בשטחי כינוס מפגיעת רקטות ופצצות מרגמה; מחסומים ניידים וקלי משקל שתפקידם לבלום פיגועי דריסה; מערכות מתקדמות של זיהוי עמית-טורף (זע"ט) שתפקידן למנוע תקריות של ירי בין כוחות ידידותיים; רובוט שמגלה ומפנה מטעני צד ופגזים הרסניים במיוחד - כל אלה יוצגו במסגרת תערוכת הנשק לצבאות היבשה AUSA שתיפתח מחר (ב') בוושינגטון שבארה"ב.

לפי האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון, כ-13 חברות ישראליות, רובן קטנות ובינוניות, ישתתפו השנה בתערוכה היוקרתית. הן ינסו לתקוע יתד בשוק האמריקאי באמצעות עסקאות חדשות ושיתופי פעולה עתידיים. הסיבה העיקרית לניסיון זה היא הסכם הסיוע האמריקאי החדש, שנכנס לתוקף לאחרונה ומגביל את יכולתה של ישראל לרכוש מהתעשיות המקומיות.

בהסכם הסיוע, שנחתם עוד בתקופת הנשיא הקודם ברק אובמה, בוטלה האפשרות שעמדה עד כה בפני ישראל להמיר כרבע מהסכום מדולרים לשקלים ולהפנות את הכסף לרכש מחברות ישראליות. המשמעות היא שהחל מהשנים הקרובות מערכת הביטחון תידרש לקיים את כל הרכש המתבסס על כספי הסיוע - מחברות שפועלות בארה"ב בלבד.

לפי גורמים במשרד הביטחון, השינויים בהסכם הסיוע האמריקאי מהווים את אחת הסיבות לעלייה המשמעותית במספר החברות הישראליות המבקשות להציג בתערוכה בארה"ב. אם בשנה שעברה הציגו במסגרת התערוכה שמונה חברות ישראליות בלבד, הרי שהשנה המספר יהיה כמעט כפול.

לא רק כיפת ברזל

ב-2017 היצוא הביטחוני של ישראל שבר את שיא כל הזמנים והסתכם ב-9.2 מיליארד דולר. 14% מכלל היצוא הופנה לשוק האמריקאי. בחברות הביטחוניות העריכו כי אם העסקאות שנמצאות על הפרק יבשילו - אפשר שהמספר הזה יזנק במהלך השנים הקרובות.

"השוק האמריקאי לא השתנה מהותית, וכמו בעבר כך גם כיום, ניתנת כל העת העדפה לחברות מקומיות. עם זאת, מדובר בשוק שמופנים אליו תקציבי ענק, ולפיכך יש מקום גם לחברות ישראליות קטנות לעשות שם דריסת רגל", אמר סגן ראש האגף ליצוא ביטחוני, פול פרידברג. "חברות קטנות שמגיעות לתערוכה הזאת צריכות לעשות שיעורי בית, כדי לראות כיצד הן מגיעות להסכמי שיתוף פעולה עם חברות אמריקאיות. אם אני הייתי מייצג חברה קטנה, הייתי מחפש 'פריים' אמריקאי כדי להיכנס אל השוק הזה", הוא הוסיף.

כפי שנחשף בימים האחרונים ב"גלובס", רפאל מערכות לחימה נערכת לעסקת היצוא הראשונה של מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל לצבא ארה"ב - שתיעשה ככל הנראה עוד השנה. ההיקף הכספי של העסקה המסתמנת עדיין לא ברור.

במקביל לקידום עסקת היצוא הראשונה של כיפת ברזל הישראלית, רפאל מקדמת מול צבא היבשה האמריקאי מהלך לציוד טנקי האברמס המשמשים אותו במערכת ההגנה האקטיבית מפני טילים נגד טנקים, מסוג מעיל רוח. במקביל, חברת תעש, שעומדת להירכש בידי אלביט מערכות, מקדמת ניסיון למגן את הנגמ"שים של הצבא האמריקאי מסוג בראדלי וסטריקר בגרסה קלת המשקל של מערכת ההגנה מפני טילי נ"ט, חץ דרבן. מדובר בעסקאות שהיקפן הכולל עשוי להסתכם במאות מיליוני דולרים.

אלביט-תעש ראש בראש מול רפאל

באחרונה, ניכר כי בין תעש-אלביט לרפאל מתקיימת תחרות, ראש בראש, מסביב לתכנית המיגון של הנגמ"שים האמריקאים. בחודשים האחרונים רפאל הציגה בארץ מספר הדגמות מוצלחות לגרסה קלת משקל של מעיל רוח - וזאת בניסיון להרחיב את שיווקה גם לנגמ"שים, על חשבונה של מערכת חץ דרבן המתחרה. אלא שרפאל עדיין עוסקת בפיתוח הגרסה קלת המשקל, ובניסויים שעשתה היא השתמשה בגרסת ביניים של מעיל רוח עם הגרסה החדשה והקלה שלה. הניסויים אגב, הסתיימו עד כה בהצלחה.

במסגרת התערוכה תעש תחשוף גרסה קלת משקל של מערכת ההגנה האקטיבית, ובנוסף תחשוף את הפגז הארטילרי החדש שלה המכונה "סופר נפיץ". בכירי תעש אומרים כי מדובר בפגז 155 מ"מ עם אפקטיביות גבוהה פי חמישה מפגז נפיץ רגיל, וזאת בזכות שילוב של שתי טכנולוגיות ייחודיות המאפשרות את שיפור אפקט הנזק למטרה, תוך שימוש ברסס מבוקר.

הפגז המדובר מותאם לכל התותחים המשמשים את הצבאות ברחבי העולם, וראש הקרב שלו מסוגל לפגוע במטרה בצורה אנכית - לאחר שהוצנח לנקודה שנקבעה לו מראש. בשל הפגיעה האנכית הוא מתפוצץ מעל המטרה, כך שהוא מאפשר להשיג אפקט נזק גבוה יותר מפגז רגיל. בתעש אמרו כי מדובר בפגז שעומד בכללי האמנות הבין לאומיות שאוסרות על שימוש בחימוש מצררי.

בתוך כך, התעשייה האווירית מתכוונת להציג בוושינגטון מערכת אוטונומית חדשה לנטרול מטעני חבלה. זאת, לאחר שפיתוח המערכת שנעשה במפעל המערכות הרובוטיות של החברה הושלם באחרונה, ומערכת ראשונה תימסר בקרוב ללקוח ראשון- במטרה לנסות אותה ולהעריך את יכולותיה.

המערכת מתבססת על שורה של חיישנים חדשניים שמותקנים על פלטפורמה רובוטית שפיתחה התע"א, ותפקידם לגלות ולזהות מטענים מסוגים שונים שמאיימים על כוחות מתמרנים.

עם גילוי המטען, בכוחו של הכלי הרובוטי לפנות אותו באמצעות כף ייעודית. לפי תע"א, המערכת פועלת באופן אוטונומי מלא, מבלי לסכן חיי אדם, החל משלב הגילוי ועד לשלב פינוי המטען. "המערכת מאפשרת פתיחת צירים מאוימים - פעולה שעד כה בוצעה על ידי חיילים תוך לקיחת סיכון רב", אמר מנהל מפעל המערכות הרובוטיות בחברה, מאיר שבתאי.