אפי נוה: "לא אשתתף בדיון הבא של הוועדה למינוי שופטים, אם החקירה נגדי לא תסתיים"

יו"ר לשכת עוה"ד נחקר לאחרונה בחשד לעבירת מרמה ולעבירה על חוק הכניסה לישראל • נוה כתב הבוקר לציבור עורכי הדין כי "אם תיק החקירה נגדי יהיה תלוי ועומד עד ה-23.11, מועד הכינוס הבא של הוועדה לבחירת שופטים, מובן שלא אקח חלק בישיבה"

על רקע חקירת המשטרה נגד יו"ר לשכת עורכי הדין בחשד כי סייע לנוסעת להיכנס לישראל מבלי שתציג את דרכונה בפני ביקורת הגבולות, הודיע הבוקר (ב') עו"ד אפי נוה כי לא ישתתף בדיון הבא של הוועדה לבחירת שופטים, אם החקירה נגדו לא תסתיים עד אז.

בפוסט שפרסם נוה הבוקר לציבור עורכי הדין, כתב: "חברות וחברים יקרים, בפתח הדברים אני מבקש להודות למאות החברים ששלחו לי הודעות תמיכה בימים האחרונים. זה לא מובן מאליו וריגש אותי מאוד. מטבע הדברים, בעוד החקירה תלויה ועומדת, לא אוכל להתייחס לגופה. עם זאת, לאור מחול השדים שמתחולל סביבי בימים האחרונים, מצאתי לנכון להבהיר את המובן מאליו: אם תיק החקירה נגדי יהיה תלוי ועומד עד ה-23.11, מועד הכינוס הבא של הוועדה לבחירת שופטים, מובן שלא אקח חלק בישיבה.

"רבים מהפרסומים אודות חקירתי שגויים ושיקרים, אולם בעת הזו ידיי כבולות, ואיני יכול להגיב. זוהי שעתם היפה של הפרשנים ומוצצי הדם למיניהם. אני סמוך ובטוח שבתום התהליך יבוא תיק החקירה לסגירה, ואז גם אפרוש בפניכם את הסיפור המלא, שיגלה תמונה שונה בתכלית מזו המשתקפת בימים אלה בכלי התקשורת. אלה לא ימים קלים עבורי, אך אני בטוח שבזכות תמיכתכם אעבור אותם מחוזק. שלכם, אפי".

נוה נחקר לאחרונה בחשד לעבירת מרמה ולעבירה על חוק הכניסה לישראל, לאחר שלכאורה סייע לנוסעת לצאת ולהיכנס לישראל ללא הצגת הדרכון והחתמתו בביקורת הדרכונים. דבר חקירתו נחשף בכתבה של העיתונאי גיא פלג בחברת החדשות.

עם הפרסומים החלו לעלות קריאות נגד השתתפותו של נוה, החבר בוועדה לבחירת שופטים, בישיבות הוועדה. על רקע זה הודיע נוה, כאמור, כי אם החקירה תימשך, הוא לא ישתתף בדיוני הוועדה.

נזכיר כי רק אתמול (א') הודיעה שרת המשפטים, איילת שקד, שמשמשת גם כיו"רית הוועדה לבחירת שופטים, כי היא לא מתכוונת להשעות כעת את ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, מהחברות בוועדה בשל החקירה שמתנהלת בעניינו. על רקע הלחץ הציבורי להשעות את נוה מחברותו בוועדה, אמרה שקד כי "בתום החקירה ולימוד החומר, תגובש במשרד המשפטים עמדה בנושא ההשתתפות של נוה בישיבת הוועדה הקרובה".

עוד נמסר אתמול מלשכת שקד כי "בירור שנערך במשרד המשפטים העלה כי החקירה בעניין תסתיים, ככל הנראה, בתוך זמן קצר ביותר, בעוד ישיבת הוועדה לבחירת שופטים קבועה לעוד למעלה מחודש ימים".

הקריאות להשעות את נוה מחברותו בוועדה הן רק חלק מן הקריאות העולות נגדו בימים האחרונים כי יפרוש מתפקידיו הרשמיים. לפי הדיווחים על הפרשה, נוה הודה בחקירתו כי סייע למקורבת שלו לעבור ללא החתמת דרכון בביקורת הדרכונים בנמל התעופה בן-גוריון, בכניסתה לארץ, ומסר כי המעשה שלו נעשה על רקע הליך גירושים שבו הוא מעורב.

נוה טוען כי הסיבה להתנהלות המוזרה הזאת שלו, שמהווה לכאורה גם עבירה פלילית, היא חשש שלו ממעקב של חוקרים פרטיים אחר יציאותיו לחו"ל.

לאור תפקידו של נוה ומעמדו בזירה המשפטית, המשטרה ביקשה אישור לקיים את החקירה, אך היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, פסל את עצמו מלעסוק בחקירה בשל קרבתו לנוה, ומי שאישר לחקור את נוה באזהרה היה פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

בניגוד למקרים אחרים שבהם נחקרים אישי ציבור, דוברות הפרקליטות והמשטרה החליטו שלא לחשוף את דבר חקירתו של נוה לציבור. זאת, לטענתן, משיקולים של הגנה על הפרטיות של נוה; אך בסופו של דבר החקירה נחשפה כאמור על-ידי גיא פלג מחברת החדשות.

עו"ד אפי נוה, בעליו של משרד פרטי שמתמחה בדיני נזיקין וביטוח, משמש גם כראש לשכת עורכי הדין מזה כ-3 שנים. הוא אהוד על רבים מקרב עורכי הדין. בתקופה הזאת הצליח נוה, פעמים רבות בשיתוף עם שקד, לקדם רפורמות משמעותיות במערכת המשפט, כגון הארכת תקופת ההתמחות במשפטים משנה לשנה וחצי, ושינוי מתכונת בחינת הלשכה.

התקפה על סלינגר

בנוסף, ברית שיצרו נוה ושקד הביאה למינוי שופטים המקובלים עליהם לבתי המשפט בכלל, ולעליון בפרט. לא אחת נמתחה ביקורת על נוה בשל הברית הזו ועל כך שהיא מביאה לפוליטיזציה של מערכת המשפט. לפני כשנתיים, בנובמבר 2016, פורסם בתוכנית "עובדה" תחקיר שחשף טלוויזיונית את הברית שנוצרה בין שקד לבין נוה בכל הנוגע למינוי שופטים, ברית המאפשרת לשניים לקדם ולמנות שופטים כמעט כאוות נפשם.

באפריל השנה עלה שמו של נוה שוב לכותרות, כשהוא תקף את המפקחת על הביטוח (היוצאת), דורית סלינגר, באומרו כי היא המפקחת "הגרועה שהייתה מאז ומעולם". לדבריו, "כל 3 ימים יש חוזר שיוצא בתחום הביטוח. את לא מיישמת החלטות ממשלה להפחתת נטל הרגולציה. סוכנים מגיעים למצב שהם לא מסיימים את החודש, זה לא צריך להיות ככה; ואם את כמפקחת רוצה לבטל את סוכן הביטוח, זאת דעה לגיטימית, אך תגידי את זה ישר בפנים".

נוה מסר בתגובה לחקירה בעניינו: "המקרה המדובר הוא חלק מהליך גירושים קשה וכואב שאני חווה לצערי, ושהינו חסוי על-פי דין. מפאת פרטיותם של ילדיי ומשפחתי אין בכוונתי להתייחס לנושא, ואני מקווה שהעיסוק האובססיבי והפוגעני בחיי הפרטיים ייפסק".