כדי להתמודד על הקמת מתקן ההתפלה שורק 2: IDE עשויה למכור לדן החזקותיה במתקני שורק או אשקלון

למכרז על הקמת מתקן ההתפלה שורק 2 ניגשו שבע קבוצות מקומיות ובינלאומיות, ותוצאותיו יפורסמו בחודשים הקרובים • אם IDE, הנמצאת בבעלות שווה של קבוצת דלק ואלפא פרטנרס, תזכה במכרז על שורק 2 ותממש את האופציה למכירת החזקותיה במתקן ההתפלה הקיים בשורק, היא צפויה לקבל כ-520 מיליון שקל

אבשלום פלבר / צילום: אוריה תדמור
אבשלום פלבר / צילום: אוריה תדמור

חברת הנדסת התפלה (IDE), הנמצאת בבעלות שווה של קבוצת דלק ואלפא פרטנרס, התקשרה בהסכם אופציית PUT למשך תשעה חודשים למכירת חלק או כל החזקותיה במתקן ההתפלה אשקלון או במתקן ההתפלה שורק לידי דן קפיטל - זרוע ההשקעות של חברת האוטובוסים דן. זאת, כחלק מהסכם שחתמה IDE עם ועדת הריכוזיות והממונה על ההגבלים העסקיים, על רקע כוונתה להתמודד במכרז על הקמה והפעלה של מתקן ההתפלה הענק שורק 2.

אם אכן IDE תזכה במכרז על שורק 2 ותממש את האופציה למכירת החזקותיה במתקן ההתפלה הקיים בשורק (מחזיקה במלוא הבעלות), היא צפויה לקבל כ-520 מיליון שקל, ואם היא תממש את האופציה למכירת מתקן ההתפלה אשקלון (מחזיקה ב-50%), תסוכם התמורה "בהתאם לעקרונות השווי שנקבעו למתקן ההתפלה שורק". המתקן הקיים בשורק מתפיל כיום כ-150 מיליון מ"ק מי ים מדי שנה, ואילו המתקן באשקלון הוא בעל יכולת התפלה של כ-120 מיליון מ"ק בשנה.

מבחינת דן קפיטל, העסקה עם IDE היא השקעה שנייה בפרויקטי תשתית מניבים בתוך כשנה, וזאת לאחר שרכשה ביוני האחרון את מתקן ההתפלה בנתניה מידי חברת אלקטרה, בעסקה הנאמדת ב-100 מיליון שקל.

חברת IDE מתמחה בפיתוח, תכנון, ייצור ותפעול של מתקני התפלה ופתרונות מים מתקדמים. החברה הוקמה לפני יותר מ-50 שנה וביצעה יותר מ-400 פרויקטים בכ-40 מדינות, ובהן ישראל, הודו, סין, אוסטרליה ותאילנד, וכן מדינות באירופה, צפון אמריקה, אמריקה הלטינית והקריביים. החברה מחזיקה, מלבד ההחזקות במתקני ההתפלה באשקלון ובשורק, גם במחצית ממתקן ההתפלה בחדרה (127 מיליון מ"ק בשנה) וכן בבעלות מלאה על מתקן ההתפלה שהוקם ב-2015 בקרלסבד שבקליפורניה.

מזכר הבנות עם קרן פורטיסימו

IDE מוחזקת בחלקים שווים על ידי דלק תשתיות, חברה בת של קבוצת דלק ואלפא מים פרטנרס, שרכשה את חלקה של של כיל בחברה בשנה שעברה תמורת 167 מיליון דולר. מאחורי אלפא מים פרטנרס עומדים כלל ביטוח (20%), קרן ההשתלמות של המורים והגננות (20%) ואבשלום פלבר (10%), המכהן כמנכ"ל IDE בשנים האחרונות.

לפני כחודשיים חתמה קבוצת דלק על מזכר הבנות בלתי מחייב עם קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, שאותה מוביל יובל כהן, למכירת 60% מהחברה הבת דלק תשתיות, שבאמצעותה מחזיקה קבוצת דלק במחצית ממניות IDE. זאת, על בסיס שווי של 206 מיליון דולר לדלק תשתיות, המשקף ל-IDE שווי של 412 מיליון דולר. במקביל, יפעלו דלק תשתיות ופורטיסימו לגיוס חוב בשוק ההון או מבנקים בסכום של 80-100 מיליון דולר - סכום שיופחת משווי דלק תשתיות לצורך העסקה.

למכרז על הקמת מתקן ההתפלה החדש, שורק 2, ניגשו שבע קבוצות מקומיות ובינלאומיות, כך שבהחלט ייתכן ש-IDE לא תזכה לבסוף במכרז, שתוצאותיו יפורסמו בחודשים הקרובים, והעסקה לא תצא לפועל. הפרויקט, המשותף למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, מבוצע בשיטת PPP, שבה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ההתפלה, לתקופה של 25 שנה. המתקן עתיד לייצר כ-200 מיליון מ"ק מים בשנה, ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה בישראל לכ-785 מיליון מ"ק בשנה - כמות השווה לכ-85% מכלל הצריכה הביתית והעירונית.