מנכ"ל פרפקטו בשיחה עם "גלובס" על האקזיט: "בדקנו אופציות והבנו שצריך גב חזק"

אחרי 12 שנות פעילות, חברת בדיקות התוכנה הישראלית תימכר לפרפורס האמריקאית ב-200 מיליון דולר • בעבר שווי החברה כבר הוערך ב-300-350 מיליון דולר, אך עדיין מדובר באקזיט רווחי • המנכ"ל ערן יניב: "רצינו לבנות חברה גדולה, גורילה, אבל השוק השתנה. הלכנו למקום שבו הדרך שלנו תימשך"

חברת בדיקות התוכנה פרפקטו (Perfecto) נמכרת תמורת כ-200 מיליון דולר לחברת התוכנה האמיקאית פרפורס (Perforce). הטכנולוגיה של פרפקטו משמשת לבדיקות תוכנה מבוססות ענן לבדיקת אפליקציות ארגוניות. מאז הקמתה בשנת 2006 גייסה החברה סכום כולל של 90 מיליון דולר.

מחזיקי המניות העקריים בפרפקטו הן הקרנות הישראליות ויולה ונצ'רס, ורטקס ו-Weisbein לצד הקרנות FTV, TCV ו-Globespan האמריקאיות. העסקה צפויה להיסגר עד סוף השנה וההחזר הצפוי ממנה למשקיעים הוא פי שניים. העסקה תתקיים ברובה במזומן והיתר במניות.

העסקה מגיעה לאחר שבשנים האחרונות שוויה של החברה הוערך על ידי גורמים שונים בסכומים גבוהים מסכום המכירה. גם בסבב הגיוס האחרון של פרפקטו ב-2015, שבו גייסה 35 מיליון דולר, הוערך שוויה של פרפקטו בכ-350 מיליון דולר, זאת לפי נתוני IVC. עם זאת, גורמים המקורבים לפרפקטו טוענים כי שוויה של החברה לא עבר את רף ה-300 מיליון דולר. ערן יניב, מנכ"ל פרפקטו אמר בשיחה עם "גלובס" כי המייסדים, המשקיעים והעובדים בפרפקטו מרוצים מהעסקה: "אנחנו מרוצים מאוד, חילקנו אופציות לכולם".

לאחר השלמת העסקה, פרפקטו צפויה לשמור על המבנה העצמאי שלה בתוך פרפורס. "הרעיון הוא קודם כל שפרפקטו ממשיכה את הביזנס שלה. הייתה לנו תכנית גידול מסויימת, ולא משתנה כאן שום דבר. זה לא עצמאי לגמרי כיוון שתמיד יש דברים שקורים כשאת נכנסת לארגון גדול יותר, אבל אנחנו צפויים להמשיך עם תכניות הגידול והמכירות של החברה", אומר יניב. הוא ימשיך לכהן כמנכ"ל החברה, תחת המטריה של פרפורס.

התחלנו לפעול בשוק שנעלם

פרפקטו הוקמה בראש העין על ידי ערן יניב, המנכ"ל, יורם מזרחי שמשמש סמנכ"ל טכנולוגיות וג'קי אלאל שכיהן כסמנכ"ל המכירות. החברה מעסיקה כיום כ-250 עובדים, מתוכם כ-80 בישראל. החברה מפתחת מוצרי בדיקת תוכנה אוטומטיים לאפליקציות מובייל, ווב ו-IoT. החברה מפעילה מעבדה המאפשרת לארגונים ולחברות לבדוק את האפליקציות הארגוניות שלהן בסביבת שימוש אמיתית. חברות ענק כגון בנקים, גופי קמעונאות, חברות תקשורת וביטוח משתמשות כיום בפתרונות של פרפקטו, שמשרתת לקוחות גדולים כגון אנבידיה, פיקסאר, Scania, יוביסופט ו-VMware. פרפקטו מכניסה עשרות מיליוני דולרים בשנה, והגיעה לאחרונה לרווח תפעולי.

תכננתם להימכר?

"אנחנו לא מסתכלים ולא הסתכלנו על מכירה. כיוון שהשוק מאוד מפוצל, הסתכלנו על דרך לבנות בשוק הזה חברה גדולה - גורילה. אבל בשנים האחרונות השוק מתחיל להתבגר. במהלך השנתיים האחרונות הסתכלנו על כל מיני אופציות, לא ברמת המכירה, אלא ברמה של השקעה גדולה ודברים מסוג זה. בסוף הבנו שההחלטה הכי טובה תהיה להתמזג עם מישהו שיש לו גב מאוד חזק. ככל שזה נוגע אלי, לא סיימנו. נכנסנו למקום שממנו הדרך שלנו רק תמשיך - עם המטריה של פרפורס וקלירלייק שנותנת לנו הזדמנות מאוד יפה, גם לעוד רכישות".

מה גרם לתזוזות בשווי החברה?

"זה שוק שנמצא בהתפתחות, הוא לא שוק יציב שהדרישות בו הן ברורות וידועות. החברה קמה מוקדם - לפני 12 שנה. בהרבה מובנים היא פנתה לשוק שנעלם, לשוק המפעילים הסלולריים. השוק הזה נעלם באיזשהו רגע, כשהאנדרואיד והאייפון הפכו לכלים שכולם משתמשים בהם באנטרפרייז, והחברה נאלצה לעשות מעין פיבוט לאנטרפרייז. גם השווקים האלה הם שווקים בהתהוות. הם מתכנסים מהר מאוד למשהו מאוד יפה, אבל החברה הייתה צריכה לעשות התאמות לאן שהשוק מתפתח".

מה היו הקשיים שהתמודדתם מולם?

"בנקים, חברות ביטוח, חברות רכב וחברות מכשירים רפואיים מספקות ללקוחות שלהם שירותים דיגיטליים, והפיתוח שלהם מצריך בדיקה. אלה דברים שמחייבים בדיקות מקיפות ועמוקות, כי הבנק לא יכול להרשות לעצמו גליצ'ים באפליקציה שלו, שלא לדבר על מכשירים רפואיים. כדי לבצע את הבדיקות האלה בצורה טובה, בעולם שבו צריך להוציא גרסאות מאוד מאוד מהר, צריך בעצם לבנות מערך בדיקות שעובד כל הזמן, אוטומטית, וזה מאוד קשה. אנחנו נותנים את הכלים לעשות את זה. אבל זה שוק שיש בו הרבה מאוד כלים דיגיטליים, והדרישות שלו משתנות.

"זו דרך ארוכה, ולפעמים קולעים בה מאוד יפה, עד שיש תפנית בשוק וצריך לשנות שוב. ניהול חברה בתחום האנטרפרייז זה לא דבר קל, זה דבר שמצריך עבודה קשה ואמונה. אנחנו מצליחים לתת את השירות שלנו היטב, ויש לנו לקוחות מאוד מאוד גדולים עם עסקאות של שבע ספרות שמתחדשות כל שנה".

רכישה אסטרטגית, ולא אחרונה

פרפורס הינה חברת תוכנה לצוותי פיתוח DevOps בבעלות קרן האחזקות הפרטית Clearlake Capital Group. הרכישה צפויה לאפשר לחברת פרפורס להרחיב את היצע כלי פיתוח התכנה שהיא מציעה לצוותי DevOps בארגונים בפתרונות בדיקת תכנה בהיקפים גדולים לווב, מובייל ואפליקציות IoT.

Clearlake Capital Group L.P היא חברת השקעות הפועלת מאז שנת 2006, השנה בה הוקמה פרפקטו. החברה משקיעה בחברות שהיא מאמינה שההנהלה שלהן תוכל להנהיג את החברה לצמיחה ארוכת טווח. השקעות החברה ממוקדות בתחומים של תכנה ושירותים טכנולוגיים, אנרגיה ו-Consumer. מאז הקמתה, החברה מנהלת כ-8 מיליארד דולר והשקיעה בכ-100 חברות עד כה.

"זוהי רכישה אסטרטגית עבור פרפורס שתאפשר לה לתת מענה למגמה הברורה של צורך בפלטפורמות אוטומציה לבדיקת תוכנה עבור צוותי פיתוח בארגונים", ציין פרשנט מרוטרה, שותף ב-Clearlake, בעלת המניות הגדולה בפרפורס. "אנו נרגשים לתמוך בצעדים שמבצעים מרק וההנהלה של פרפורס שיאפשרו קונסולידציה בענף ויזרזו את הגידול האורגני והלא-אורגני של החברה".

לפי מקורבים לעסקה, בכוונת Clearlake לתמוך בצמיחה של שתי החברות הממוזגות ולהביאן לשווי גבוה במטרה לצאת להנפקה. כחלק מאסטרטגיית הצמיחה, פרפורס מרחיבה בשנתיים האחרונות את סל כלי התוכנה שלה. זוהי הרכישה החמישית שביצעה בתקופה זו בגיבוי Clearlake Capital Group.

לדברי יניב, רכישות כאלה מתוכננת להתבצע גם כחלק מאסטרטגיית הצמיחה של פרפקטו: "אני יכול להגיד באופן מפורש שחלק מהתכניות זה גידול לא-אורגני בתוך החברה. זה גם מסתדר עם האסטרטגיה של קלירלייק", הוא אומר. לגבי רכישות מתוכננות בישראל יניב אמר כי "זה מקדים את המאוחר", וכי הוא "לא יכול לענות על זה".