בנק UBS עומד למשפט בצרפת על האשמות בהונאת מס

לאחר חקירה שארכה שנים וקריסת המו"מ על הסדר, יואשם UBS במרמת מס בנסיבות מחמירות ובהלבנת כספים • ברדלי בירקנפלד, חושף השחיתות, לרויטרס: "אם ניתן להפוך את UBS לדוגמה, זה יפחיד את מרבית הבנקים האחרים" • במהלך החקירה בצרפת דחה UBS הצעת הסדר בסך 1.1 מיליארד אירו

בנק UBS / צילום: רויטרס Bobby Yip
בנק UBS / צילום: רויטרס Bobby Yip

הבנק השווייצרי UBS Group , היחידה הצרפתית שלו ו-6 מנהלים בכירים יעמדו היום (ב') לדין בצרפת בעקבות חקירה ממושכת בחשד שסייעו ללקוחות עשירים לחמוק מתשלום מסים בצרפת.

לאחר חקירה שארכה שנים וקריסת המשא-ומתן על הסדר, יואשם UBS במרמת מס בנסיבות מחמירות ובהלבנת הון וכן בשידול לא חוקי של לקוחות בצרפת.

UBS, הגדול ביותר בשווייץ, עלול להיקנס בסכום של עד 5 מיליארד אירו (5.76 מיליארד דולר).

הבנק מתכוון לעמוד על שלו בבית המשפט. "לאחר יותר מ-6 שנים של הליכים משפטיים, תהיה לנו סוף-סוף הזדמנות להשיב לטענות שרבות מהן חסרות בסיס", נמסר מ-UBS בסוף השבוע האחרון.

משפטו של UBS בצרפת ייערך בעקבות הליך משפטי דומה בארה"ב, שם הסכים הבנק לשלם 780 מיליון דולר במסגרת הסדר. בגרמניה הסכים הבנק לשלם בשנת 2014 קנס בסך 300 מיליון אירו.

במהלך החקירה בצרפת דחה UBS הצעת הסדר של הרשויות בסך 1.1 מיליארד אירו. הסכום שווה לסכום שכבר שילם הבנק באגרות בית משפט, לדברי מקורות משפטיים.

מרבית השבוע הראשון של המשפט יוקדש לעניינים טכניים אותם צפויים להעלות עורכי הדין של הנתבעים.

החקירה נגד UBS בארה"ב נפתחה לאחר שעובד הבנק, ברדלי בירקנפלד, חשף את השיטה להזרמת מזומנים של לקוחות עשירים מארה"ב לשווייץ כדי לעקוף את רשויות המס האמריקאיות. בירקנפלד שוחח בנפרד עם חוקרים צרפתים. למרות שהוא אינו צפוי להעיד בבית המשפט בפריז, הוא כן יהיה נוכח בדיונים.

חושף השחיתות אמר ל"רויטרס" כי הוא מקווה שיוטל קנס גבוה על הבנק השווייצרי. "אם הם יוכלו להפוך את UBS לדוגמה, זה יפחיד את מרבית הבנקים האחרים", ציין בירקנפלד.

החוק הצרפתי מאפשר לשופטים להטיל קנסות בגובה מחצית הסכום שהולבן במקרים של הלבנת כספים. אנשי התביעה בצרפת מעריכים כי מרשויות המס נמנעה גביית מסים בשווי של עד 10.6 מיליארד אירו.