לא רק ליוצאי רוסיה: מה מציע יאנדקס מיוזיק למאזינים בישראל?

שירות סטרימינג המוזיקה של הענקית הרוסית הושק היום בארץ • התנסות בו מגלה שהאלגוריתם לומד מהר את העדפות המשתמש – אבל שהגרסה החינמית כמעט חסרת תועלת • מצד שני, כרגע המחיר הוא 10 שקלים בחודש בלבד

Yandex Music / צילום: Yandex Music
Yandex Music / צילום: Yandex Music

זירת המוזיקה בסטרימינג הישראלית ממשיכה להתרחב: אחרי שספוטיפיי נחתה בארץ בחודש מרץ, עכשיו מגיע תורו של השירות Yandex Music, שפותח את שעריו החל מהיום, ומתהדר ביותר מ-40 מיליון שירים וקטעי מוזיקה, רבים מהם פונים לקהל דובר הרוסית. יאנדקס, "הגוגל של רוסיה", היא חברת ענק שמפעילה את מנוע החיפוש ושירות הדואר האלקטרוני הבולט ברוסיה ובמדינות הסמוכות. 

התרומה הראשונה של יאנדקס מיוזיק לסצנת הסטרימינג הישראלית היא בתחום התחרות והמחירים. החברה הפתיעה כשהציגה "מחיר היכרות" של 10 שקלים למינוי חודשי, כשמי שיירשם ב-30 הימים הקרובים ייהנה ממחיר זה גם בעתיד. מי שיבחר לא לעשות זאת ישלם 20 שקל בחודש, כמו אצל המתחרים אפל מיוזיק, ספוטיפיי ודיזר.

המהלך הוביל גם את דיזר לחתוך מחירים בחלק מהמסלולים: השירות יגבה 200 שקל בשנה ממי שישלמו מראש, במקום 240 שקל, ויציע לסטודנטים לשלם 10 שקלים בחודש בלבד, בתוספת חודש חינם.

הקשיבו הקשיבו: שירותי הזרמת מוזיקה בישראל
 הקשיבו הקשיבו: שירותי הזרמת מוזיקה בישראל

שירים אופליין ללא הגבלה

ליאנדקס מיוזיק יש כיום 20 מיליון משתמשים פעילים, בעיקר ברוסיה, קזחסטן, ארמניה ובלארוס. לספריית המוזיקה שלה, העשירה באמנים פופולריים רוסיים, הוסיפה החברה גם רשימה ארוכה של אמנים ישראליים בולטים, ובהם עדן בן זקן, סטטיק ובן אל ועומר אדם.

שירות יאנדקס מפעיל אלגוריתם בחירת מוזיקה המבוסס, לדברי החברה, על בינה מלאכותית - ספציפית, על מודל רשתות הנוירונים. הדבר מאפשר לחברה להתאים את המוזיקה לטעם המשתמש, ולהציע לו מוזיקה חדשה מתוך הקטלוג. אף ש"דחיפת" תכנים היא כבר סטנדרט כיום בעולם הסטרימינג, בחברה מתגאים בפלייליסט החכם (Smart Playlist), רשימת השמעה המתעדכנת מדי יום, וכוללת שירים שנוגנו לאחרונה ושירים שהמאזין עשוי לאהוב.

ואם למישהו נמאס משזאם (שמשולבת כעת באפל מיוזיק), גם יאנדקס מציעה אפשרות להקליט קטע אודיו ולהשמיע אותו למערכת. האלגוריתם יזהה את השיר ואת האמן בזמן אמת, ויוסיף אותו לפלייליסט אם המשתמש יבקש זאת.

כמו המתחרים, השירות של יאנדקס מציע פלייליסטים שנבנו במיוחד עבור הקהל הישראלי, תחנות רדיו ייעודיות למצבי רוח או לפעילויות כמו אימון כושר או למידה. תכונה ייחודית של השירות היא יכולת לשמור כמות בלתי מוגבלת של שירים אופליין במכשיר הנייד (בהתאם, כמובן, לנפח האחסון), אם כי בעידן שבו קיימת זמינות גלישה בכל מקום, לא ברור עד כמה התכונה הזו אטרקטיבית בישראל.

עושים מסיבה במזרח התיכון

האם יאנדקס מיוזיק מביאה איזשהו חידוש לצרכן המוזיקה הישראלי? בדקנו את האפליקציה, שזמינה כעת בחנויות אנדרואיד ואפל, וגילינו אפליקציה חביבה עם חזות קצת יותר מרובעת ופחות מעוצבת לעומת אפל מיוזיק או ספוטיפיי. הממשק כולו באנגלית (אם כי בעתיד מובטח שתצא גירסה בעברית), ובראש הדף מוצגים הפלייליסטים העיקריים שיאנדקס מציע לנו, הישראלים. יש "מסיבה במזרח התיכון" עם קותימן והדג נחש, "פופ ישראלי" עם עומר אדם, פלייליסט מזרחי ואפילו פיוטי חזנות.

מתחת לכל אלה מוצגת רשימה עשירה ומוצלחת של מיקסים של מוזיקה לועזית, בז'אנרים הרגילים: פופ, היפ הופ וכן הלאה. מעניין לגלות שכאשר נכנסתי לשירות, כלל לא הוצגה לי מוזיקה רוסית. בחירת ההעדפות שלי כנראה אותתה למערכת שלא מדובר במעריץ של פיליפ קירקורוב או אלה פוגצ'ובה, והם נעלמו כלא היו. ישראלים דוברי רוסית שהתנסו באפליקציה אמרו ל"גלובס" שהקטלוג שלה בתחום אכן עשיר יותר משל ספוטיפיי ושאר המתחרות, אם כי הפער אינו דרמטי.

כאן המקום להגיד מילה טובה על יכולת אפיון הטעם של האלגוריתם: באמצעות כמה שאלות בסיסיות מאוד על ההעדפות שלי בתחילת ההפעלה, המערכת הצליחה לייצר את "פלייליסט היום" בצורה מצוינת, ונהניתי ממנו שיר אחר שיר. אם לשירותים מתחרים לקח לא מעט זמן ללמוד אותי, יאנדקס עשתה זאת בזריזות. וגם אם ביבי קינג, נינה סימון או רוי אורביסון הם לא הטעם שלכם, סביר להניח שהשירות יידע לייצר את הפלייליסט המתאים.

זה לא שהכל מושלם. הגירסה החינמית, כך יגלו המשתמשים, קשוחה יותר מזו של ספוטיפיי. אפשר רק לשמוע פלייליסטים, בלי לדלג על שירים. גם החיפוש חסר תועלת ברובו, שכן כל שיר שלא נבחר בידי המערכת חסום להשמעה. כך שמי שמעוניין להישאר משתמש חינמי, ייתכן ויעדיף אפליקציות אחרות. מנגד, תשלום של 10 שקל בחודש יהפוך אתכם ללקוחות של שירות סטרימינג לא רע בכלל.