בשורה למשקיעים: אלטרנטיבת השקעה לחברות הפארמה

ציפיות לצמיחה גבוהה ולקונסולידציה מוגברת עוררו השנה עניין רב בקרב משקיעים בתעשיית המכשור הרפואי הנהנית מפרופיל צמיחה גבוה ומרמות סיכון רגולטוריות נמוכות • תעודת הסל iShares Medical Device ETF IHI הניבה מתחילת השנה תשואה של 34%, לעומת מדד S&P 500 - שעלה כ-12%

מכשור רפואי/ צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
מכשור רפואי/ צילום :Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

ציפיות לצמיחה גבוהה ולקונסולידציה מוגברת עוררו מתחילת השנה עניין רב בקרב משקיעים בתעשיית המכשור הרפואי. תעודת הסל iShares Medical Device ETF IHI הכוללת מקבץ מכובד של מניות חברות מכשור רפואי הניבה תשואה של 34% מתחילת השנה וזאת לעומת מדד S&P 500 שעלה כ-12% באותה תקופה.

חברות ציוד רפואי מפתחות מכשור המשרת את כל סוגי חברות הבריאות. ספקי שירותי בריאות כמו בתי חולים ומרפאות משתמשים במכשור רפואי לטיפול בחולים, וחברות תרופות משתמשות במכשור רפואי בכדי לפתח מוצרים חדשים. ככל שהאוכלוסייה העולמית תמשיך להזדקן, יהוו חברות הציוד הרפואי חלק חשוב יותר בכלכלה העולמית. מספר תהליכים ארוכי טווח בתעשייה הגבירו את עניין המשקיעים בתחום המכשור הרפואי בשנים האחרונות, מגמה זו משתקפת בביצועים החזקים של תעודות הסל המתאימות.

מנקודת מבטו של המשקיע, חברות הציוד רפואי מייצגות אלטרנטיבת השקעה לחברות הפארמה הגדולות, כמו פיזר או נוברטיס, במיוחד שהן נהנות מפרופיל צמיחה גבוה יותר, ומרמות סיכון רגולטוריות נמוכות, יחסית לחברות ביוטכנולוגיה. הן הציגו תשואה עודפת מול S&P 500 של 17.5% (28.5% ברוטו) מאז תחילת השנה ושל 32% (81.0% ברוטו) מאז 2016. תשואה עודפת זו נתמכת בעיקר על ידי שתי מגמות ברורות בענף שהתגברו מתחילת 2018: עליה בקצבי הצמיחה וקונסולידציה.

צמיחה מוגברת במרווחים גבוהים

שוויין של מניות חברות ציוד רפואי מושפע באופן משמעותי על ידי קצבי הצמיחה הצפויים בהכנסותיהן, וזאת בשל המרווחים התפעוליים הגבוהים שמאפיינים אותן. 10 החברות הגדולות בתעודת IHI צפויות לצמוח בהכנסות בשיעור של 11.4% ב-2018 ו-6.2% בשנת 2019, על מכירות של 163 מיליארד דולר ו-171 מיליארד דולר, בהתאמה. זאת לעומת תחזיות לצמיחה של 4.5% ו-5.4% במדד S&P 500, וגם מעל השיעור של ענף הבריאות שצפוי לצמוח ב-3.9% ו-5.7% בהתאמה. הרווחיות התפעולית של חברות המכשור הרפואי עומדת בממוצע סביב 18% בעוד הרווחיות התפעולית בענף הבריאות עומדת על כ-10.3%. העלייה בתחזיות הצמיחה של חברות הציוד רפואי נובעת בעיקר מחדירה לשווקים המתעוררים שמאופיינים בצמיחה גבוהה, מחדשנות ומזרם עסקאות חזק של מיזוגים ורכישות.

קונסולידציה בענף

תחום הציוד הרפואי חווה קונסולידציה משמעותית מאז שנת 2016, עם היקף עסקאות שיא ופרמיות גבוהות. לפי נתוני בלומברג, היקף העסקאות העולמי הכולל בענף, הכולל עסקאות שהוכרזו ואלה שהושלמו, עומד על כ-117 מיליארד דולר ב-2018 (לעומת 132 מיליון דולר ב-2017 ו-139 מיליון דולר ב-2016). הפרמיות הממוצעות בעסקאות ב-2018 הן 36.2% (לעומת 33.0% ב-2017). דוגמאות לעסקאות אלה כוללות את רכישתה לאחרונה של מזור רובוטיקה על ידי מדטרוניק, בסך של 1.6 מיליארד דולר ואת רכישת Synthes על ידי חברת ג'ונסון וג'ונסון ב-18.0 מיליארד דולר.

מרכיבי התעודה

תעודת סל iShares Medical Devices ETF, סימול IHI, היא תעודת סל משוקללת שווי שוק, אשר עוקבת אחרי 59 מניות של ציוד רפואי שנסחרות בארצות הברית. בשל מתודולוגיית השקלול של המדד, 10 המניות העיקריות של ה-ETF מהוות 61.2% מסך שווי המדד, אך אף מניה אחת אינה מהווה יותר מ-10% מהתעודה. הרכב זה מעניק למחזיקי IHI חשיפה רחבה לשווקים הסופיים של חברות הציוד הרפואי.

מדטרוניק (MDT), המניה הגדולה ביותר, בעלת שווי שוק של 134 מיליארד דולר, ומשקל של 9.4% בתעודת הסל, מגוונת מאוד בעסקיה כמו טיפולים קרדיולוגיים ואורתופדיים. Waters Corporation (WAT ) מהווה משקל של 1.9% ומוכרת ציוד מעבדה מתקדם. Hill Rom Holdings (HRC) היא חברה קטנה יותר בשווי של 6.2 מיליארד דולר ומשקלה 1.1% בתעודה, המתמחה בייצור מיטות וריהוט מגוון לבית חולים.

חשיפה לציוד רפואי

על משקיעים המעוניינים בחשיפה רחבה לתחום הציוד הרפואי לבחור בין שתי תעודות סל iShares Medical Devices (סימול: IHI) של בלקרוק ו-SPDR S&P Health Care Equipment (סימול: XHE) של State Street. ההבדל העיקרי בין שתי התעודות הוא מתודולוגיית השקלול: המניות ב-IHI משוקללות על בסיס שווי שוק, ו-XHE מחזיקה את המניות המרכיבות אותה במשקלים שווים. השפעת השקלול השונה גורמת ל-IHI הטיה כלפי חברות גדולות ול-XHE הטיה לחברות קטנות יותר. מתחילת השנה, הציגה IHI תשואה כוללת של 34% מול 33% ב-XHE. תעודת IHI גדולה משמעותית והיקף נכסיה המנוהלים הוא כ-3.15 מיליארד דולר, לעומת 788 מיליון דולר ב-XHE. במונחי דמי הניהול, XHE מעט יותר זולה, 35 נקודות בסיס לעומת 43 נקודות בסיס ב-IHI. שתי התעודות מחזיקות במספר שונה של מניות, IHI מחזיקה כיום 59 ו-XHE מחזיקה 75. תעודת IHI הושקה במאי 2006 ו-XHE בינואר 2011. 

קרן סל
 קרן סל

■ הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.