מחאת העובדים הצליחה: גוגל מוותרת על הפנטגון

החברה לא תתמודד על חוזה מחשוב ענן בגובה 10 מיליארד דולר, לאחר שעובדיה הביעו חשש משיתוף פעולה ביטחוני בתחומים הנוגעים לבינה מלאכותית

הפנטגון / צילום: Reuters, Yuri Gripas
הפנטגון / צילום: Reuters, Yuri Gripas

גוגל החליטה לפרוש מהתחרות על חוזה מחשוב הענן של הפנטגון, ששוויו מוערך ב-10 מיליארד דולר. לדברי ענקית הטכנולוגיה, השתתפות בפרויקט עלולה להתנגש עם הערכים שקבעה לעצמה בתחום הבינה המלאכותית.

חוזה הענק עם הפנטגון, שממנו גוגל הסירה את מועמדותה, מתמקד בפרויקט שנקרא JEDI) Joint Enterprise Defense Infrastructure cloud) הנוגע להעברה של כמויות עצומות של דאטה של מחלקת ההגנה למערכת ענן של חברה מסחרית. על החוזה מתחרות חברות טכנולוגיה מובילות כמו מיקרוסופט, IBM ואורקל, והפרויקט עשוי להימשך עשור שלם. החברה שתזכה במכרז תספק לפנטגון גם שירותי AI וניתוח ביג דאטה, כאשר מטרת הפרויקט היא בין היתר לסייע לפנטגון לעשות מודרניזציה של כוחותיו ותשתיותיו, ולקבל החלטות מבוססות דאטה.

במדיניות הבינה המלאכותית החדשה, שהנהיגה גוגל בעקבות לחץ מצד העובדים, קיים סעיף ולפיו החברה לא תיקח חלק בפגיעה באנשים או בזכויות אדם באמצעות הטכנולוגיה, וככל הנראה זה הסעיף שהיא חוששת להפר. ארגון קואליציית עובדי ההייטק בארה"ב, שסבור כי לעובדים יש זכות להביע עמדה על החלטות חברות הטק, פרסם הצהרה ולפיה ההחלטה של גוגל נבעה מלחץ העובדים ש"מחזיקים בכוח רב, ומראים יותר ויותר נכונות להשתמש בו".

ההכרזה של גוגל מגיעה חודשים בלבד לאחר שהחליטה שלא לחדש חוזה אחר שהיה לה עם הפנטגון, שכונה פרויקט מייבן, לאחר מחאה עיקשת של עובדיה נגד שיתוף פעולה עם הצבא בתחום הבינה המלאכותית. פרויקט זה עסק בניתוח תמונות שהתקבלו מרחפנים באמצעות מערכות ראייה ממוחשבת.

בנוסף לנימוק הערכי, גוגל הצהירה כי קיימת סיבה נוספת שהחליטה לא להתמודד על חוזה הענן. לפי גוגל, חלקים ממנו דרשו הסמכה ממשלתית מעבר לזו שהחברה מחזיקה בה כרגע. מסיבה זו גוגל ביקרה את ההחלטה להעניק את החוזה לחברה יחידה, וטענה כי לו הפרויקט היה מפוצל בין מספר ספקיות, "היינו יכולים להציע פתרון מצוין לחלקים ממנו. אנו מאמינים שגישה של מספר ארכיטקטורות ענן תשרת את רשויות המדינה בצורה הטובה ביותר". גוגל הוסיפה כי היא "פועלת כדי לתמוך בממשלת ארה"ב באמצעות הענן שלנו בדרכים רבות".

בדו"ח שנכתב עבור הקונגרס, מחלקת ההגנה האמריקאית טענה כי החלטה של פיצול הפרויקט בין מספר ספקיות הייתה מביאה לתהליך איטי, שהיה מונע ממחלקת ההגנה לספק יכולות חדשות ולשפר את יעילותה במהירות עבור חיילים. בנוסף, לדבריה היא מצפה לשתף פעולה עם מספר ספקיות ענן בפיתוחים אחרים שאינם תחת החוזה המדובר.