הנהלת הבורסה טוענת: חשיפת ליקויים בתשלומים לשני חברי ועד הובילה לסכסוך העבודה

בפנייה לביה"ד לעבודה טוענת הבורסה: "למרבה ההפתעה סירבו השניים בתקיפות לתיקון המעוות, לא העבירו כל התייחסות עניינית לממצאים, ובמקביל פתאום התחילה אותה הסלמה מכוונת ובוטה" • מבקשת להורות לעובדים להימנע מנקיטת צעדים נגד ההנהלה ולהצהיר כי הסכסוך מהווה "שביתה מעין פוליטית אסורה"

הנהלת הבורסה לניירות ערך בת"א משיבה מלחמה על רקע סכסוך העבודה המפתיע שעליו הודיעו עובדיה במהלך חגי תשרי. אתמול, כפי שפורסם ב"גלובס", פנתה הנהלת הבורסה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בבקשה לקבלת סעדים זמניים ולקביעת מועד דיון דחוף בנושא.

הנהלת הבורסה מבקשת מבית הדין להורות על ביטול סכסוך העבודה שהוכרז לפני כשבועיים על-ידי ועד העובדים, המהווה לראייתה הפרת התחייבויותיהם. כמו כן, היא מבקשת להורות לעובדים להימנע מנקיטת צעדים נגד ההנהלה (דוגמת עיצומים), ולהצהיר כי הסכסוך שעליו הודיעו העובדים מהווה "שביתה מעין פוליטית אסורה".

בפנייתה לבית הדין מציינת הנהלת הבורסה, כי "עניינה של בקשה זו בהתנהלות בלתי מתקבלת על הדעת, החותרת תחת היסודות הבסיסיים ביותר של עולם יחסי העבודה הקיבוציים בכלל וההסכמים הקיבוציים בפרט". מהבקשה לבית הדין עולה, כי מלבד רצון ההנהלה למנוע אפשרות לנקיטת צעדים ארגוניים (עיצומים) מצד העובדים בחלוף 15 ימים ממועד הכרזת הסכסוך, דחיפות הדיון מנומקת גם ביציאתו של מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, לסינגפור, בראש משלחת של הבורסה ביום ראשון הקרוב, וזאת משום שהוא "מעורב אישית וישירות בכל היבטי הבקשה". 

טענות בולטות של הנהלת הבורסה בפנייתה לבית הדין
 טענות בולטות של הנהלת הבורסה בפנייתה לבית הדין

"משוואה שלא ניתן להשלים עימה"

הנהלת הבורסה טוענת כי סכסוך העבודה בלתי חוקי, והוכרז בניגוד מוחלט להתחייבות נציגות העובדים לשמירה על שקט תעשייתי. עוד מציינת ההנהלה, כי ועד עובדי הבורסה "מנסה, למרבה הצער, לקבע משוואה שעימה לא ניתן להשלים, שלפיה הסכמים קיבוציים מחייבים רק את צד המעסיק, ואילו חובתה היחידה של נציגות העובדים, והיא שמירה על שקט תעשייתי, מופרת ברגל גסה, ללא הנד עפעף. זאת בין אם בנקיטת צעדים ארגוניים פראיים ללא סכסוך עבודה כלל ובין בהכרזת סכסוך עבודה המנוגד תכלית הניגוד להסכמות הצדדים ולהתחייבות נציגות העובדים".

לטענת הנהלת הבורסה עולה החשש כי המניע להכרזת הסכסוך על ידי הוועד הוא אישי,  ומייחסת את השינוי בהתנהלות הוועד - לאחר השלמת הליכי מכירת מניות השליטה בבורסה לגופים זרים בראשות קרן מניקיי באוגוסט האחרון - לדוח ביקורת פנים, שהוצג בפני ועדת הביקורת זמן קצר לאחר המכירה.

לפי ההנהלה, בדוח התגלו "ליקויים מהותיים בתשלומי יתר המשולמים בהיקף רב לשני חברי ועד, באופן שהוא לא רק בלתי תקין (בלשון עדינה ביותר), אלא גם מפלה באופן משמעותי ביותר בין חברי ועד כאלה לאחרים". דוח הביקורת, לפי הנהלת הבורסה, בדק "תקינות אופן יישום ההסכם הקיבוצי בנושאים של משמרות, תורנויות וכוננויות", והועבר "לתגובת והתייחסות אותם שני חברי ועד".

ואולם, לפי הפנייה, "למרבה ההפתעה הם סירבו בתקיפות לתיקון המעוות (על אף שהוצע שהתיקון יהיה רק לעתיד, ולפנים משורת הדין הבורסה 'תספוג' את תשלומי היתר ששולמו עד כה), לא העבירו כל התייחסות עניינית לממצאים, ובמקביל - פתע פתאום - החלה אותה הסלמה מכוונת ובוטה". עוד בפנייה לבית הדין מאשימה הנהלת הבורסה את ועד העובדים בהטעיית ההסתדרות.

חשיפה של פרטי ההסכם הקיבוצי

פניית ההנהלה לבית הדין חושפת גם את פרטי ההסכם הקיבוצי שנחתם מול העובדים, שהעניק להם בין היתר מענק חד-פעמי של 1.4 משכורות בסיס ברוטו לשנת 2016, תוספת שכר לכל אחת מן השנים 2017-2021 ומענק שנתי חד-פעמי לאותן שנים, השתתפות בשכר לימוד ועוד. כמו כן קובע ההסכם כי מתחילת 2017 תוגדל ההקצבה לוועד העובדים לסכום של 75 אלף שקל לרבעון.

לפני כשנה וחצי, בחודש מאי 2017, חתמו הנהלת הבורסה ועובדיה על הסכם קיבוצי שתוקפו עד סוף שנת 2021, וזאת לאחר סכסוך עבודה חריף שנולד בין הצדדים על רקע חששות העובדים משינוי מבנה הבעלות על הבורסה, והעברתה מידי הבנקים וגופים נוספים לידי כמה גופי השקעה זרים, בראשות קרן מניקיי האוסטרלית-אמריקאית.

בחודש אוגוסט האחרון הועברו המניות לרוכשים, לאחר קבלת אישור רשות ני"ע למהלך, וזמן לא רב לאחר מכן פנה ועד העובדים למנכ"ל הבורסה בדרישה לפתוח במו"מ, למרות שלפי ההנהלה "אין ספק כי ידוע לוועד שאין כל נושא לגביו הוא זכאי לנהל בימים אלה מו"מ".

כמהלך משלים למכירת השליטה, החלה הנהלת הבורסה לקדם מהלך להנפקת לפחות כ-32% ממניותיה לציבור, לפי שווי חברה מינימלי של כ-550 מיליון שקל. ימים ספורים לאחר שנודע על כוונות ההנפקה, הטילו עובדי הבורסה, המחזיקים ב-6% ממניותיה, פצצה, ובערב ראש השנה הכריזו יחד עם ההסתדרות על סכסוך עבודה בשל ההנפקה הצפויה, תוך דרישה לחסינות מפיטורים למשך עשר שנים, וכן מענק של חמש משכורות לכל אחד מהעובדים. בבורסה כ-250 עובדים.

המהלך של העובדים עורר הפתעה וזעם בקרב ראשי הבורסה, שלפני כשנה וחצי נתנו חבילת הטבות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים לעובדים, הנמנים עם קבוצות העובדים המתוגמלות ביותר במשק, בעלי שכר ממוצע חודשי בעלות של כ-47 אלף שקל לעובד ב-2017. בתגובה להודעת העובדים על הסכסוך, הודיע המנכ"ל בן זאב על הקפאת הנפקת הבורסה עד להודעה חדשה. בפנייתה לבית הדין מעריכה הנהלת הבורסה את ההטבה המנייתית שהוענקה לעובדים (6% ממניות הבורסה) בשווי ממוצע של כ-150 אלף שקל לעובד.