שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי התפטרה מתפקידה

בפסטמבר היא כתבה מאמר אופ אד ב"ניו יורק טיימס": אני לא מסכימה עם הנשיא טראמפ על כל דבר" • תומכת חזקה בישראל • הערכה: לא הייתה מרוצה מהדרך שבה אושר מינוי קוואנו לבית-המשפט העליון • חלקה על מדיניות טראמפ כלפי רוסיה

בנימין נתניהו ושגרירת ארה"ב לא"ום ניקי היילי / צילום: טל שניידר
בנימין נתניהו ושגרירת ארה"ב לא"ום ניקי היילי / צילום: טל שניידר

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי התפטרה במפתיע. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, קיבל את התפטרותה בשבוע שעבר והערב (ג') הוא הופיע עם השגרירה בבית הלבן וחלק לה שבחים חמים, אולי במאמץ להחניק שמועות על חילוקי דעות שהובילו להתפטרות. התפטרותה הדהימה פקידי ממשל בכירים.

טראמפ והיילי הערב בבית הלבן / צילום: רויטרס
 טראמפ והיילי הערב בבית הלבן / צילום: רויטרס

טראמפ הודיע כי היילי תוסיף לכהן עד סוף השנה וכי הוא יודיע על האדם שיחליפה בתוך שלושה שבועות. בורסת השמות כבר רותחת ואחד השמות המוזכרים הוא דינה חביב פאואל, אמריקאית ממוצא מצרי, שכיהנה כסגנית היועץ לביטחון לאומי בשנתו הראשונה של טראמפ בבית הלבן. שם אחר שמוזכר הוא איוונקה טראמפ, בתו של הנשיא, למרות שאין לה שום ניסיון דיפלומטי.

כמה אנליסטים העלו השערות כי היילי תרצה לכהן כסנטורית של מדינת קרוליינה הדרומית - מדינת הולדתה - על רקע הערכות שאחד משני הסנטורים של מדינה זו,, לינדסי גרהאם, ימונה לשר המשפטים אחרי הבחירות בנובמבר במקומו של ג'ף סשנס, שטראמפ שואף להחליפו.

היילי עצמה החניקה שמועה אחרת, שרווחת כבר כמה חודשים. על פי שמועה זו היא מתכננת להתמודד מול טראמפ על נשיאות ארה"ב ב-2020 בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאית. מכל מקום, כשטראמפ ישוב לצידה היא אמרה הערב, כי אין בכוונתה לרוץ ב-2020 וכי היא מתכננת לפעול לבחירתו מחדש הנשיא המכהן בעוד שנתיים.

פורין פוליסי מגזין כתב במארס השנה, תחת הכותרת "המועמדת היילי", כי ביצועי היילי באו"ם הפכו אותה מפוליטיקאית מקרוליינה הדרומית למתמודדת פוטנציאלית לנשיאות.

על פי הערכות אחרות, שאין להן אישור רשמי, חלקה היילי על מדיניותו של טראמפ כלפי רוסיה והיא לא הייתה מרוצה מדבקותו ביחסיו החמים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

יש גם שמועות שהיא לא הייתה מרוצה מהדרך שבה אושר מינויו של ברט קוואנו לבית-המשפט העליון. בדצמבר אשתקד היא אמרה בראיון ב-CBS, כי "צריך להקשיב" לנשים שטוענות כי נפלו קרבן להתקפות מיניות. היא הדגישה, כי דבריה מכוונים לכל הנשים שטוענות כך, גם אלה שהאשימו את טראמפ בתוקפנות מינית.

"צריך להקשיב לנשים (שמאשימות גברים) וצריך לטפל בטענותיהן", היא אמרה. "אני חושבת ששמענו מהן לפני הבחירות. אני חושבת שלכל אשה שחשה שפגעו בה מינית, או שנהגו בה בצורה בלתי נאותה, יש זכות להשמיע את קולה".

היילי הייתה רחוקה מלהיות חסידה של טראמפ בתחילת הקמפיין שלו. בהיותה מושלת קרוליינה הדרומית היא מתחה עליו ביקורת, אם כי היא חדלה מלעשות זאת בעקבות ניצחונו בבחירות. היא עלתה על רכבת טראמפ בשלב מאוחר יחסית.

בספטמבר כתב פקיד בכיר עלום שם בממשל טראמפ מאמר אופ-אד ב"ניו יורק טיימס" שבו הוא דיווח על כאוס בממשל ועל מורת רוח בדרגים בכירים מהתנהלותו של טראמפ ועל מאמצים של כמה בכירים לסכל מהלכים של הנשיא מאחורי גבו.

בתגובה כל כך כתבה היילי מאמר משלה באותו עיתון, ובין היתר, היא ציינה: "אני לא מסכימה עם הנשיא על כל דבר. כאשר יש אי הסכמה, יש דרך נכונה להתייחס אליה ודרך לא נכונה. אני מטלפנת לנשיא או נפגשת עמו כדי לדון על כך".

בכמה דיווחים נאמר, כי היילי פורשת על רקע טענות שהיא השתמשה שלא כדין במטוסים ממשלתיים לטיסות מניו-יורק לקרוליינה הדרומית.

בכל אופן, אם היו חילוקי דעות בין טראמפ להיילי הם לא באו לידי ביטוי הערב, בשבתם זה בצד זו בלשכה הסגלגלה. טראמפ יצא מגדרו כדי לשבח את השגרירה הפורשת: "היא עשתה עבודה פנטסטית ועשינו עבודה פנטסטית יחדיו... מבחינתי, היא מאוד מיוחדת".

טראמפ אמר כי היילי הודיעה לו כבר לפני שישה חודשים שברצונה "לקחת פסק זמן בסוף השנה". הוא הביע תקווה שהיילי תחזור לכהן בממשלו בשלב כלשהו, אולי בתפקיד אחר.

היילי אמרה, כי כהונת השגריר באו"ם היא "כבוד של פעם בחיים". בפנותה לטראמפ היא אמרה: "אני בחורה בת-מזל שהתאפשר לי להנהיג את המדינה (קרוליינה הדרומית) שבה גדלתי ולשרת את ארה"ב שאותה אני אוהבת... ואני רוצה להודות לך על כך".

השגרירה הפורשת לא נקבה בסיבה להחלטתה להתפטר. "אין לי שום סיבה אישית", היא אמרה. "חשוב שפקידי ממשל ידעו מתי הגיע זמנם לפרוש".

בהתבטאות לא צפויה אמרה היילי כי ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר הוא "הגאון במסתרים" של ממשל טראמפ. "קשה למנות את כל הדברים הטובים שיש לי לומר על ג'ארד ואיוונקה", היא אמרה. "ג'ארד הוא הגאון במסתרים שאיש לא מבינו". לדבריה, קושנר הוא האחראי להצלחת המו"מ לחידוש הסכם נפט"א. "לעשות מחדש את עסקת נפט"א, כפי שהוא עשה" הוא אחד מהישגי קושנר, אמרה היילי.

היא הוסיפה: "ג'ארד ואנוכי עשינו עבודה בל תיאמן על תכנית השלום במזרח-התיכון".

לדבריה, ערב פרישתה היא רואה בסיפוק ש"יש מדינות שלא אוהבות אותנו, אבל כל המדינות מכבדות אותנו", מפני שהן יודעות מה ארה"ב רוצה. בהתייחסה להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא אמרה: "הראינו לעולם שאנו מציבים את השגרירויות שלנו במקומות שבהם אנו רוצים שהן תהיינה ממוקמות".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר הערב: "תודה לך, ניקי היילי. תודה על שעמדת על האמת ללא מורא. תודה על שייצגת את הערכים המשותפים לישראל ולארה"ב. תודה על הגיבוי שהענקת למדינת ישראל, גיבוי שהוביל לשינוי במעמדה של ישראל באו"ם. תודה על החברות הקרובה והדרך המשותפת. בכל מקום שבו תהיי, תוסיפי להיות חברה אמיתית של מדינת ישראל".

היילי הייתה תומכת חזק ביותר של ישראל באו"ם והובילה מדיניות תקיפה נגד איראן, בתיאום הדוק עם ישראל.  החלטתה תוביל לעצב עמוק בירושלים. היילי, לשעבר מושלת מדינת דרום קרולינה, שמרנית וממלכתית היא הדמות הפוליטית האהודה ביותר בישראל. נאומיה הנחרצים במועצת הבטיחון בתקופת כהונתה, מאז ינואר 2017, הביאו את ממשלת ישראל לחשוב שהיא כמעט השגרירה שלנו שם, לא של ארה"ב.

אחרי החלטת הנשיא ברק אובמה בדצמבר 2016 להימנע מן ההצבעה נגד ישראל במועצת ביטחון (החלטה שהייתה תגובה לחוק ההסדרה) ולא להשתמש בזכות הוטו של ארה"ב, התחייבה היילי שהיא, תחת הנשיא טראמפ לעולם לא תנהג כך. ואכן ב-20 החודשים בהם היא מכהנת ישראל לא יכלה לחלום על נאומים יותר מגבים ומגוננים משלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה להתפטרות כי "אני מודה לשגרירה ניקי היילי שהובילה מאבק חסר פשרות נגד הצביעות של האו"ם ולמען האמת והצדק של מדינתנו. דרך צלחה!".

משרת שגריר ארה"ב באום הנה בדרגת שר בקבינט, מינוי שגריר/ה חדש/ה מחייב אישור ועדת המינויים של הסנאט.