אלפי מטפלות סיעודיות מוחות בתל אביב על תנאי העסקתן

"שפיגלר שפיגלר תתעורר העובדות שוות יותר" כך קוראות המטפלות הסיעודיות בהפגנה שמתקיימת בשעה זו בקרית הממשלה בתל אביב • המטפלות מוחות על תנאי ההעסקה שלהן במסגרתו הן משתכרות שכר מינימום - 29 שקל לשעה • הביטוח הלאומי: "מחויבים לשמירה גם על זכויותיהם של הקשישים הסיעודיים"

מחאת המטפלות הסיעודיות / שלומי יוסף
מחאת המטפלות הסיעודיות / שלומי יוסף

אלפי מטפלות סיעודיות המאוגדות בהסתדרות מתכנסות כעת בקריית הממשלה בתל אביב ומוחות על תנאי ההעסקה שלהן מול מעסיקיהן (חברות כוח אדם) והביטוח הלאומי.

יו"ר איגוד עובדי השמירה, הניקיון והסיעוד בהסתדרות, יוסי ברבי, אמר בהפגנה: "אנחנו מתייצבים מאחורי המטפלות הסיעודיות ותמשיך לתמוך במאבקן הצודק עד שיושג פתרון הולם. המטפלות הסיעודיות אינן שקופות ומגיע לכן תנאי העסקה מכבדים".

במהלך ההפגנה נשמעו קריאות: "במקום להגיד למטופל שלי בוקר טוב אני רצה להגיד בוקר טוב לבזק (לטלפון). אני עובדת אצל אותה משפחה 9 שנים. מה קרה עכשיו? שבו אתנו ושימו סוף למשבר שנוצר. מלת המפתח היא איכות הטיפול". עוד נאמר בקריה: "לא שקופות, מאוגדות", ו"שפיגלר שפיגלר תתעורר העובדות שוות יותר".

המטפלות מסייעות לקשישים סיעודיים במשך כמה שעות בכל יום, בהתאם למבחני הביטוח הלאומי, ומשתכרות שכר מינימום - 29 שקל לשעה. הן תובעות תוספת לוותק, דבר שכיום אינן מקבלות. כמו כן, יוצאות המטפלות נגד הנוהל החדש של ביטוח לאומי שמחייב אותן לדווח טלפונית על הגעתן לבית הקשיש - תנאי שרק לאחריו שכרן משולם.

מחאת המטפלות הסיעודיות / שלומי יוסף
 מחאת המטפלות הסיעודיות / שלומי יוסף

"אנחנו הכי שקופים שיש"

אורלי ויוסי איצ'ר, בני זוג ועובדים סיעודיים מירושלים, משתכרים כל אחד מהם פחות משכר מינימום בחודש. אורלי עובדת מזה 4 שנים בחברת כוח אדם ומספרת : "זו עבודה שבה את נקשרת בנפשם של אנשים, ומקריבה מנפשך. אלה אנשים שזקוקים לך מאד, אבל חלקם חושבים שהם יכולים לעשות לך מה שהם רוצים. יש לי 4 מטופלים, ולכל אחד אני מקדישה מספר שעות שונה. איך אני יכולה לעשות טלפון לדווח על הגעתי? המטופל זקוק לי והוא כועס עלי אם אני מתקשרת. אנחנו הכי שקופים שיש".

כנגד טענות המטפלות נמסר מביטוח לאומי: "הביטוח הלאומי מעריך את עבודת המטפלים והמטפלות העושות מלאכתן נאמנה. עם זאת, אנו מחויבים לשמירה גם על זכויותיהם של הקשישים הסיעודיים.

"לפי דו"ח מבקר המדינה על הטיפול הסיעודי, 40% מהקשישים דיווחו על כך שהם לא מקבלים את כל שעות הסיעוד שהם אמורים לקבל. מערכת דיווח הנוכחות החדשה מסדירה את דיווח שעות העבודה בענף הסיעוד של כ-80 אלף מטפלות ישראליות.

"כיום המערכת מונעת דיווח על עבודה בו זמנית של מטפלת בשני בתים שונים, תופעה שהייתה קיימת בשיטת הדיווח הידני. מערכת הנוכחות קלה להפעלה (חיוג למספר 1-800, הקשת מס ת"ז והקשה על הספרה 1 לכניסה או 2 ליציאה ). בניגוד לנטען, המטפלת יכולה להתחיל או לסיים את עבודתה מחוץ לביתו של הקשיש ולדווח גם על שעות אלה, ללא שום פגיעה בשכרה.

"המערכת עובדת באופן תקין לשביעות רצון המשתמשים, ובשיתוף מלא עם פורום חברות הסיעוד ובתי התוכנה שלהם. שיטת הדיווח החדשה לא פגעה בשכרה של אף מטפלת, ההפך הוא הנכון. כיום מטפלות לא צריכות לבצע רישום ידני, הרישום של כל שעות העבודה שלהם נמצא במערכת, והן גם לא צריכות להחתים את הקשיש".

בישראל עובדות 80 אלף עובדות סיעוד ישראליות ועוד 50 אלף עובדות זרות, בהן עובדות פיליפיניות.