"השקעה בחברות קנאביס שקולה להשקעה בהייטק לפני עשור"

הערכות: ייצוא הצמח מישראל יאושר באופן מוגבל • לפי אתר קנאביס.קום, חברת טוגדר, הנסחרת לפי שווי של 306 מיליון שקל, אינה מגדלת עדיין קנאביס באוגנדה אף שהצהירה כי תעשה זאת כבר באוגוסט

דודי קטש, מנכ"ל סלע בית השקעות / צילום: תמר מצפי
דודי קטש, מנכ"ל סלע בית השקעות / צילום: תמר מצפי

סלע בית השקעות הודיע אתמול (ג') על השקת קרן נאמנות חדשה ממוקדת בתחום הקנאביס. הקרן תשקיע בחברות בתחום הקנאביס בקנדה, ארה"ב וישראל. תפעול הקרן יבוצע באיילון קרנות נאמנות.

בחירת המניות לקרן תתבצע, בין היתר, על סמך אנליזה ייעודית שתערוך לקרן חברת המחקר נישות עדן אסטרטגיה ומחקר בניהולה של שירי עדן. הקרן תהיה זמינה לרכישה החל מה-16.10.

כיום קיימות בישראל שתי קרנות העוקבות אחרי מדדים בתחום הקנאביס, של בית ההשקעות IBI, וקרן מנוהלת אחת של איילון, אשר קרן זו תצטרף אליה. קרן IBI מנוטרלת דולר השיגה תשואה של כ-38% מאז השקתה באפריל והקרן שאינה מנטרלת את הדולר השיגה תשואה של 28% מאז השקתה ביוני. הקרן המנוהלת של איילון הושקה ביוני ורשמה מאז תשואה של 34%.

קרן הנאמנות החדשה של סלע ואיילון תשקיע במגוון תתי התחום של הקנאביס: חברות מגדלות ומייצרות, חברות המביאות שיפור למוצר דרך טכנולוגיות חקלאיות ודרך טכנולוגיות ביוטק, רשתות מרפאות המטפלות בקנאביס ואמצעי צריכה כגון מאיידים, מזון ומשקאות, נדל"ן ועוד.

דודי קטש, מנכ"ל סלע בית השקעות, אמר עם השקת הקרן כי "החלטנו להיכנס לתחום הקנאביס לאור הפוטנציאל ארוך הטווח שמגלמת התעשייה וקצבי הצמיחה הדו ספרתיים. השקעה היום בקנאביס תהיה שקולה להשקעה בחברות טכנולוגיה לפני עשור".

שירי עדן, מנכ"לית "נישות אסטרטגיה ומחקר", אמרה כי "השקעה בתחום הקנאביס מצריכה ניהול אקטיבי ויומיומי, לאור השינויים התכופים בענף: צמיחה מהירה של חלק מהחברות, כניסה לשווקים חדשים, פיתוחים טכנולוגיים, הנפקות ומיזוגים ורכישות. השקעה בקרן מנוהלת תאפשר למשקיעים להיחשף גם לחברות בתעשיה שהן בעלות שווי בינוני, ולכן יש להן עדיין אפסייד, וכן להשקעה בחברות קנאביס ישראליות, אשר אינן מיוצגות במדדים האמריקאים".

חשש לפגיעה בתדמית המדינה

אתר "קנאביס.קום" מציין כי מסתמנת פריצת דרך בסוגיית ייצוא הקנאביס, לפיה רק מספר קטן של יצרנים שכבר עמדו בתקני משרד הבריאות לייצור מפוקח (GMP) ולגידול מפוקח, יקבלו אישור "פיילוט" לייצוא. זאת בדומה לפיילוט הנערך בימים אלה לשיווק קנאביס רפואי בבתי המרקחת, בו משתתפות החברות פנאקסיה ו-BOL.

ממידע שהגיע ל"גלובס" נראה כי אכן נערכות בדיקות לפתרון בכיוון זה, אולם עדיין מדובר בדיונים ראשוניים.

פתרון זה נוצר כדי להתמודד עם המצב הקיים במסגרתו חילקה המדינה אישורי גידול קנאביס למאות חקלאים ועל פניו גם אישור הייצוא אמור לחול על כולם. באיחור הבינה הממשלה כי משרד ביטחון הפנים יתקשה לפקח על חוות רבות כל כך והמשרד חושש מזליגה לשוק הישראלי בכמויות גדולות או הצפה של העולם בתוצרת קנאביס ישראלית לא איכותית שתפגע בתדמית המדינה.

אף שמסתמן כי רוב החקלאים בעלי האישורים לא יוכלו להשיג את ההשקעה הדרושה להקים חוות קנאביס ולאבטח אותה על פי דרישות המשרד לביטחון פנים, בעיקר כל עוד המדינה אינה נוטה לאשר השקעות ישירות של גורמים מחו"ל בחוות הללו, הרי שבכל זאת מעוניינת הממשלה בצמצום מספר הגורמים שיוכלו לפעול בתחום ובבקרה על האיכות. כך שייתכן כי פתרון הפיילוט יכול לאפשר לישראל להפוך לשחקן בתחום הקנאביס העולמי באופן מוגבל כדי לבחון את ההשלכות. אם אכן יאושר פתרון זה, הוא ייתן יתרון יחסי משמעותי לחברות שכבר יש להן את האישורים הרלוונטיים.

טוגדר: נקצור באוגנדה ב-2019; האישור בספק

עוד באתר קנאביס.קום, נכתב היום כי חברת טוגדר, הנסחרת לפי שווי של 306 מיליון שקל, אינה מגדלת עדיין קנאביס באוגנדה אף שהצהירה בעבר כי תעשה זאת כבר באוגוסט. כמו כן נאמר באתר כי לא ניתן עדיין אישור לייצוא קנאביס מאוגנדה למדינות נוספות, ולא לייבוא קנאביס מאוגנדה לתוך המדינות הללו.

טוגדר מסרה היום בתגובה כי גידול הקנאביס יחל בחודש הבא, וכי בתחילת 2019 כבר ניתן יהיה לקצור ולשווק את המוצר. לדבריה, צוות של כ-100 עובדים ומנהלים מועסק בימים אלה בבניית החברה, וטוגדר אף פרסמה תמונות של החווה המתהווה בדפי פייסבוק של בכיריה. באשר לאישור הייצוא, החברה לא נתנה את תשובתה בתגובה, ומתוך כך ניתן להעריך כי אין לה עדיין אישור ייצוא רשמי חתום. בעבר התבטא שר החקלאות של אוגנדה באופן שלילי בנושא וטען כי גידול קנאביס מכל סוג שהוא אינו חוקי במדינה, כך שאם תקבל טוגדר את האישור עליו היא בונה, הוא יהיה אישור תקדימי בכמה מובנים (אישור גידול, ייצור וייצוא לראשונה בו זמנית)

וואיטסטון נכנסת גם היא לתחום הקנאביס

החברה דלת הפעילות וואיטסטון, אשר פעלה עד כה בתחום הנדל"ן בארה"ב, הודיעה על כוונתה למזג לתוכה פעילות קנאביס. וואיטסטון נמצאת היום בשליטת (20%) עדי צים, בעבר מבעלי רשת כמעט חינם והיום משקיע בתחום ניכיון הצ'קים, אשר נעצר לפני כשנתיים במסגרת פרשת הוצאת חשבוניות פיקטיביות בתחום הכוח אדם, וכן כפיר זילברמן העוסק בהשקעה וסחר בחברות דלות פעילות (6.7%). בעל המניות הגדול בחברה הוא תומר דפנה (24%), אשר היה מבעלי השליטה של החברה במסגרת פעילותה הקודמת, אולם כיום מניותיו משועבדות בהלוואה לצים וזילברמן.

וואיטסטון מתכננת למזג לתוכה חברה בעלת רישיון לגידול וייצור קנאביס באשקלון וכן החזקות בחוות גידול קנאיבס בקולורדו. מניית החברה הגיבה אתמול להודעה בעליות אולם בסופו של דבר סגרה את היום בירידות שערים של כ-35%, עדות לכך שהשוק כבר אינו מוכן לרכוש כל חברה חדשה בתחום הקנאביס רק על בסיס ההצהרה על תחום הפעילות. היום עולה מניית החברה 5.8% והיא נסחרת לפי שווי של כ-20 מיליון שקל. זילברמן וצים פרסמו הודעה היום כי לא ימכרו מניותיהם בחברה לפחות עד סוף השנה או עד השלמת העסקה.