חברת אלוג'ן פארמה של אריה בלדגרין גייסה 324 מיליון דולר בהנפקת מניות בנאסד"ק

החברה, המפתחת תרופות לטיפול בסרטן, יצאה לגייס 100 מיליון דולר בלבד, אבל נענתה לביקושים הגבוהים • מניות החברה יתחילו להיסחר היום בבורסת נאסד"ק

חברת אלוג'ן פארמה (Allogene Pharma), שהשיק לפני כשנה יזם הביוטק המצליח פרופ' אריה בלדגרין, גייסה 324 מיליון דולר בנאסד"ק. אלוג'ן ביקשה לגייס במחיר של בין 16-18 דולר למניה וגייסה במחיר הגבוה בטווח, וכן הגדילה את היקף ההנפקה מ-16 מיליון מניות ל-18 מיליון. כך, החברה גייסה את הסכום הגבוה ביותר בהנפקה של חברת ביוטק צעירה בעשור האחרון. שווי החברה אחרי הגיוס הוא 2 מיליארד דולר. חתמי ההנפקה היו גולדמן זאקס, ג'יי פי מורגן סקיוריטיז, קוון אנד קו וג'פריז.

אלוג'ן מפתחת תרופות מסוג CAR-T לטיפול בסרטן. בלדגרין הוא ישראלי תושב ארה"ב שכבר ביצע אקזיטים בתחום הרפואי מהם גרף לכיסו מיליארדי דולרים. חברת קייט פארמה שייסד ב-2009 נמכרה ב-2017 לתאגיד גיליאד ביותר מ-11 מיליארד דולר, לאחר שרשמה תשואה של מאות אחוזים בנאסד"ק מאז הנפקתה ב-2014. בלדגרין שימש בעבר גם כדירקטור ב"טבע", והוא יו"ר חברת יורוג'ן הישראלית.

בלדגרין הקים את אלוג'ן מייד אחרי שמכר את קייט, והחברה אמורה להציע לשוק מוצר משופר באותה הקטגוריה. אלוג'ן מפתחת תרופות הפועלות על ידי חיבור בין נוגדנים ספציפיים לגידול הסרטני (תאי B) לבין נוגדנים כלליים, "תאי הרג" מסוג T - שהם פחות ספציפיים אבל הרבה יותר קטלניים לתא הסרטני. השילוב מעניק תרופה אחת שהיא גם מדוייקת וגם קטלנית.

המוצר של קייט מבוסס על הנדסה גנטית של תאי ה-T שנלקחים מן החולה עצמו, תהליך יקר ומורכב לוגיסטית. אלוג'ן חשפה כי היא מפתחת מוצר מסוג CAR-T, אך כזה שאמור להיות מוצר מדף, ולא מהונדס גנטית בנפרד עבור כל חולה וחולה. את תאי ה-T במקרה הזה, משיגים מתורמים.

ב-2016, עוד בטרם אוגדה רשמית כחברה, החלה אלוג'ן לבצע יחד עם שותפתה חברת התרופות הצרפתית Servier, ניסוי שלב I במוצר המוביל שלה בלוקמיה לימפובלסטית (ALL) סרטן דם שונה מזה בו מטפלת קייט (אם כי בסופו של דבר שתי החברות מכוונות לסוגים רבים של סרטני דם וסרטנים מוצקים). אלוג'ן מעריכה כי תוכל להמשיך לניסוי שלב II במהלך 2019, ועל פי התקדים שיצרה קייט, ייתכן וניסוי זה יוכל לשמש לרישום התרופה. Servier מחזיקה בזכויות השיווק של מוצר זה מחוץ לארה"ב. בנוסף, לאלוג'ן מספר מוצרים עצמאיים בפיתוח.

הוצאות המחקר והפיתוח של אלוג'ן במחצית הראשונה של 2018 עמדו על 122 מיליון דולר, והגרעון הכולל שלה עומד על 137 מיליון דולר. עם הקמתה ב-2017, היא גייסה סבב "סיד" של 300 מיליון דולר, מקרן Two River בה משמש בלדגרין כשותף ויו"ר וכן מ-TPG, Vida Ventures= BellCo Capital של בלדגרין, אוניברסיטת קליפוניה ותאגיד התרופות פייזר. באפריל השנה הודיעה אלוג'ן כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם פייזר, אשר העבירה ידע משלה בתחום לאלוג'ן. פייזר החזיקה טרם ההנפקה 24.6% מהחברה, בלדגרין החזיק 13.9% וגם לגיליאד יש נתח במתחרה הפוטנציאלית - 8.4% לפני ההנפקה.

בינתיים חברת קייט עצמה, תחת ניהולה של גיליאד, עמלה על מאמצי החדירה לשוק של המוצר Yescarta. ברבעון השני של 2018 נרשמו מן המוצר הכנסות של 68 מיליון דולר, סביר עבור מוצר ששיווקו דורש שינוי משמעותי של שיטות העבודה המקובלות בתחום. החברה הצליחה להפוך החלטה של NICE, יחידת ביטוח הבריאות הממשלתית הבריטית, אשר תחילה סירבה לשפות חולים עבור הטיפול במוצר בשל מחירו הגבוה (אשר נגזר בין היתר מהעלותה גבוהה של הכנת התרופה לכל מטופל בנפרד). כעת הביטוח הממשלתי הבריטי מוכן לשפות את המוצר, אך גיליאד נאלצה להתפשר על מתח הרווחים. המצב של Yescarta מעיד כי אכן יש ביקוש לטיפול מסוג CAR-T, אך גם מקום לפשט ולהוזיל את הטיפול, כפי שמקווה אלוג'ן לעשות.