תוצאות מטרידות בבחינות ההסמכה של הסטודנטים לחשבונאות: רק 34% מהנבחנים עברו

מדובר בבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רואי חשבון בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות - אחת מבין שתי בחינות סופיות • מעל 50% מהנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה (כ-482 נבחנים) – נכשלו

נבחנים / צילום: איל יצהר
נבחנים / צילום: איל יצהר

הבוקר (ה') התפרסמו תוצאות בחינת ההסמכה השנייה של הסטודנטים לחשבונאות שניגשו למבחנים באביב 2018, במרדפם אחר החלום להיות רואי-חשבון. עבור רובם, כך מתברר, התנפץ החלום בפנים, לאחר שנודע כי רק 34% מכ-800 הנבחנים שניגשו לבחינת ההסמכה בכתב של מועצת רו"ח בנושא ביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות - עברו אותה. מתוכם, מעל 50% מהנבחנים שניגשו לבחינה בפעם הראשונה (כ-482 נבחנים) - נכשלו.

שיעור המעבר הנמוך בבחינת ההסמכה בביקורת מגיע לאחר שגם בבחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, שתוצאותיה פורסמו בתחילת השבוע, בלט שיעור מעבר נמוך. לפי הנתונים בנוגע לבחינה בחשבונאות פיננסית, שיעור המעבר הכללי בבחינה עמד על 40.9%, ורק 51.4% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה - עברו.

שתי הבחינות הסופיות - בביקורת ובחשבונאות פיננסית - פותחות את דלתות מקצוע ראיית החשבון עבור הסטודנטים לחשבונאות, ואחוז הנכשלים בהן מטריד. זאת, מאחר שהוא משליך באופן ישיר על היצע המתמחים שעתיד להגיע אל משרדי רואי החשבון - אחוז נמוך מאוד - שכיום אינו עונה על הביקוש הרב.

בעת האחרונה מסתמנת בשוק ראיית-החשבון מגמה בעייתית במיוחד של היצע הולך וקטן של מתמחים, וביקוש גובר מצד המשרדים הגדולים, הנלחמים על כל מתמחה. הנתונים האחרונים משקפים מצב בעייתי שבו אין למשרדים כמעט על מי להילחם, והם צפויים למצוא את עצמם בחוסר משמעותי של כוח אדם חדש.

עוד ברקע מתנהלים בתקופה האחרונה מאבקים דרמטיים של המתמחים בראיית-חשבון נגד מועצת רואי-החשבון בנוגע למתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בדגש על מועד יולי 2018. הנתונים מאשרים כעת את מה שהסטודנטים הנאבקים טענו בחודשים החולפים - לטענתם, בבחינה האחרונה נפלו כשלים מהותיים, בין היתר, במיקוד הבחינה. הם אף ביקשו לעצור את פרסום ציוני הבחינה וקראו להידברות בין נציגי הנבחנים למועצת רו"ח.

דאגה במועצה נוכח התוצאות 

מבחני ההסמכה בראיית-חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם הם נדרשים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת, הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות. בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית המתקדמת, נחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות"), וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר. אולם במועדים האחרונים המגמה התהפכה: אחוז הנכשלים בבחינת ביקורת חשבונות גבוה יותר מזה שנרשם בבחינת החשבונאות הפיננסית.

בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית נערכה ב-15 ביולי השנה; ובחינת ההסמכה בביקורת חשבונות נערכה ב-2 באוגוסט. שני המועדים התאפיינו בירידה משמעותית בכמות הנבחנים, ובפרט בכמות הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינה. הנתונים הללו משקפים את הצמצום במספר הנרשמים ללימודי חשבונאות במוסדות הלימוד השונים.

לפי הנתונים שפורסמו היום, רק 48% מכלל הנבחנים שניגשו לראשונה לבחינת "ביקורת חשבונות" עברו אותה בהצלחה. מדובר בשיעור מעבר נמוך ביחס למועדים קודמים בבחינה זו, כאשר במועד סתיו 2017 עמד שיעור המעבר הכולל על 68%, במועד אביב 2017 עמד שיעור המעבר על 58% ובמועד אביב 2016 על 63%.

שיעור העוברים את בחינות המועצה לפי מוסדות לימוד
 שיעור העוברים את בחינות המועצה לפי מוסדות לימוד

עוד עולה מהנתונים המתפרסמים היום, כי בדומה למספר הנבחנים הנמוך יחסית בבחינה בחשבונאות פיננסית, גם בבחינה זו בביקורת נרשמה ירידה משמעותית במספר הנבחנים. לבחינה ניגשו 842 נבחנים ונבחנות - מספר נמוך יחסית ביחס למועדים קודמים, לאחר שבמועד סתיו 2017 ניגשו למבחן 1,225, במועד אביב 2017 ניגשו 1,075, במועד סתיו 2016 ניגשו 1,404 ובאביב 2016 ניגשו 1,074.

בהודעת מועצת רואי החשבון באשר לתוצאות הנבחנים צוין, כי "במועצת רו"ח הביעו דאגה נוכח התוצאות, בייחוד על רקע המחסור ההולך וגובר במתמחים איכותיים שעליו מדווחות פירמות ראיית החשבון בארץ, והשאיפה לעודד השתלבותם של צעירים מוכשרים נוספים במקצוע".

מגמת הצמצום הזו אכן מטרידה את משרדי ראיית החשבון הגדולים, שזקוקים למתמחים. כפי שפורסם ב"גלובס" לאחרונה, קיימת ירידה של עשרות אחוזים בביקוש ללימודים חשבונאות, בין היתר על רקע השכר הנשחק של רואי-החשבון ובעיות נוספות במקצוע.

"מחסור גדול במתמחים איכותיים"

מי שיותר מוטרד מהתוצאות אלה הסטודנטים לחשבונאות, שכאמור פתחו במחאה נגד המבחנים הרבה לפני שידעו את אחוזי המעבר בהם. המאבק הזה הצטרף לשורה של מאבקים של סטודנטים לחשבונאות מהשנים האחרונות, שחלקם הובילו אף לתיקונים בבחינה.

הנתונים היום מזכירים לסטונדטים לחשבונאות את התוצאות שהשיגו הסטודנטים למשפטים שנבחנו לאחרונה בבחינות ההסמכה של לשכת עורכי-הדין. במועד דצמבר אשתקד, למשל, 66% מתוך 2,553 הנבחנים והנבחנות שניגשו למבחן ההסמכה של הלשכה - נכשלו (רק 34% - עברו). גם הסטודנטים למשפטים מנהלים מאבקים חוזרים ונשנים נגד הבחינות - וחלקם הניבו פרי והובילו לתיקונים.

רו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקן בית ספר אריסון למנהל עסקים במרכז הבינתחומי בהרצליה, סבור כי התוצאות משקפות את הצורך בשינוי מהותי בבחינות ההסמכה, אך גם - ובעיקר - בלימודי המקצוע. "אנחנו אמנם לא מגישים למועד הזה, אבל אי-אפשר להתעלם מכך שהתוצאות גם בפיננסית וגם בביקורת משקפות שינוי דרמטי לרעה באחוזי המעבר שהסטודנטים הורגלו אליהם בעשור וחצי האחרונים.

"כפי שאמרתי רבות בעבר השינויים בבחינות הם הכרח - כדי לעודד חשיבה וגישה ביקורתית ויש עוד לאן להתקדם הזה. למוסדות ההשכלה הגבוהה ייקח זמן להטמיע את התפיסה החדשה. לא קל ללמד סטודנטים לחשוב. זה אתגר, אבל חייבים לעשות אותו לאור ההתפתחות הטכנולוגית המואצת והכניסה של ה-Ifrs שכולו מבוסס על תפיסה עסקית מבוססת עקרונות".

עוד לדברי שוב, "מי שצריך להגיע היום ללמוד חשבונאות זה מי שהולך להוביל את עולם העסקים בעוד לא הרבה שנים והוא צריך יכולות עצומות. הבעיה היא שבנקודת הזמן הנוכחית יש מחסור גדול במתחמים איכותיים. הבעיה שהמקצוע נמצא כרגע היא חוסר הלימה בין הדרישות העצומות מהסטודנטים לבין השכר המשולם למתמחים. אנחנו מרגישים כעת ניצנים של עליות שכר למתמחים וקוראים למשרדים לבצע העלאות שכר משמעותיות. אין זה ראוי ומכובד שבוגרי חשבונאות יקבלו שכר מינימום. אני מעריך שהביקוש האדיר לבוגרים איכותיים יגרום לזה. בסופו של דבר רק תיקון של המצב הנוכחי והובלת המקצוע קדימה, תוך העלאת שכר הטרחה למימדים סבירים בראיה עולמית, יובילו לתוצאה המיוחלת".

"אחוז המעבר הלך ועלה"

רו"ח גד פניני, בעל משרד פניני ושות', דווקא לא מתרגש מהתוצאות. לדבריו, לפני 40 שנה אחוזי המעבר היו נמוכים יותר. "אחוזי המעבר לאורך השנים הלכו ועלו. כאשר אני ניגשתי לבחינות, ב-1978, עמד בחוץ בחור שרצה להחתים אותי על עצומה נגד הבחינות, ואמרתי לו שזו פעם ראשונה שאני ניגש, אז אני לא יכול לחתום על עצומה נגד בחינה שעוד לא כתבתי. הוא השיב לי שאחרי 12 פעמים שאני אכשל, אני אעמוד לידו להחתים על עצומה. בזמני אחוז המעבר עמד על בין 8% ל-10%. אני עברתי את כל הבחינות בפעם הראשונה, וכמוני חלק גדול מחבריי, אבל אחוזי המעבר היו נמוכים משמעותית מאחוזי המעבר היום".

אז המחאות של הסטודנטים נגד הבחינות אינן במקומן?

פניני: "כאשר עושים בחינה שלאחריה אדם מקבל רישיון לכל החיים, היא צריכה לכסות את כל מרחב האפשרויות וכל מרחב הידע. אחוזי המעבר בעיני הם היום הם גבוהים מאוד. האחוזים הלכו וגברו עם השנים בגלל מחאות ובגצים שהוגשו, אבל בעניי במהות זו טעות. כאשר הולכים לקבל רישיון למקצוע לכל החיים חשוב שהבחינה תשקף כל סוגיה וכל בעיה.

"בעיה אחת שצריך לבדוק בבחינות היא שניתן לפתור אותה במסגרת הזמן. אין כזה מושג בחינה קשה. יש מושג של בחינה לא מתאימה למסגרת הזמן. אם שאלה חורגת מהחומר היא לא ראויה, אבל כל שאלה במסגרת החומר יכולה להיות בכל רמת קושי. אם מקור המחאה הוא בגלל שלא ניתן לפתור אותה במסגרת הזמן המוקדש, המחאה צודקת. אם המחאה היא כנגד זה שהשאלות היו קשות - אין כזה מושג. רואי-חשבון מתמודד כל החיים עם שאלות קשות".

"הקרדיט מגיע לסטודנטים שלנו"

במקביל לפרסום אחוזי המעבר הכלליים במבחני ההסמכה, התפרסמו היום גם המוסדות המובילים בשיעור המעבר, כאשר בראשם מככבת אוניברסיטת בן גוריון עם 80% עוברים. בכך עקפה האוניברסיטה בנגב מוסדות נחשבים, ובהם אונ' תל אביב עם 68% מעבר, האוניברסיטה העברית עם 55% בלבד ובר אילן עם 32% מעבר בלבד.

איך הגיעה אוניברסיטת בן גוריון להובלה, בפעם משמעותי? ד"ר כורש גליל, ראש תחום חשבונאות באוניברסיטת בן גוריון: "אני מרגיש שאנחנו עושים את הדברים כמו שצריך. התכנית שקודמתי בתפקיד בנתה היא מצוינת. מה שאפיין את הבחינה השנה זה שנשאלו שאלות לא רק על תכנים שנלמדים בשנת ההשלמה אלא גם על תכנים שנלמדים בשנים קודמות, ואני מאמין שהתלמידים שלנו הגיעו יותר מוכנים לכך.

"אבל הקרדיט מגיע לסטודנטים שנדרשה מהם הרבה עבודה קשה. יש להם מוטיבציה גבוה והם השקיעו מאמצים כדי להשיג את התוצאות. אנחנו לא זוקפים את הקרדיט לעצמנו. אנחנו שם כדי לתת להם את הכלים, והם אלה שעושים בהם שימוש".

הסטודנטים: מתגבשת עתירה

במטה המאבק של הסטודנטים לחשבונאות רואים בתוצאות תשובה לכל הטענות שלהם בעניין הבחינה האחרונה, אשר לטענתם הייתה בעייתית במישורים רבים. מהוועד המנהל של המאבק בבחינה בפיננסית מתקדמת מסרו כי "מתגבשת עתירה משפטית שתצא לפועל בימים הקרובים, באמצעות משרד עו"ד גולדפרב-זליגמן. אחוזי המעבר לא מתכתבים עם האחוזים בשנים האחרונות והינם נמוכים דראסטית. המועצה ללא תשובות לעניין, ומרצים מפחדים להתבטא נגד המועצה כתוצאה מאיומים שהופנו אליהם".

בהודעת מועצת רו"ח בעניין תוצאות הבחינות צוין בעניין זה, כי "רוב מכריע ממי שניגשו לראשונה לבחינה ההסמכה בביקורת חשבונות ובעיות ביקורת מיוחדות, ניגשו גם לבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת. בעוד שביחס לבחינה בחשבונאות פיננסית נבדקו על-ידי המועצה טענות מצד הנבחנים - ואלה נדחו ע"י המועצה לאחר בדיקתן - ביחס לבחינה זו בביקורת לא נתקבלו כל טענות, אך שיעור המעבר הנמוך חזר על עצמו באופן מובהק".