פלוג: להרחיב את מגבלות האשראי גם לגופים לא-בנקאיים

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בוועידת קרן המטבע: "חלק משחקני האשראי לא היו בסביבה בתקופות הרעות של המחזור הכלכלי ולכן הרגולטורים צריכים לבחון כיצד הם מנהלים סיכוני אשראי במיתון"

קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

"חשוב שיפותחו צעדים יציבותיים שיכסו הן את המערכת הבנקאית והן החוץ בנקאית כדי שלא יוותר פער רגולטורי" כך אמרה היום נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בוועידת קרן המטבע בבאלי באינדונזיה. המדיניות המקרו-יציבותית של בנק ישראל נועדה להגן את מערכת הבנקאות מפני חשיפת יתר לשוק הדיור.

בין הצעדים היציבותיים שיזם בנק ישראל הגבלת היקף האשראי לדיור (משכנתאות) שמעניקים הבנקים עד לגובה של 75% משווי הנכס לרוכשי דירה ראשונה, 70% למשפרי דיור ו-60% למשקיעים.

בלחץ שר האוצר משה כחלון אפשר הבנק הקלה לרוכשי דירות במחיר למשתכן ומתיר להם לקבל משכנתא עד לגובה 90% מהמחיר שהם נדרשים לשלם עבור הדירה - וכעת מבקש שר האוצר משה כחלון להרחיב את ההקלה לכל קבוצות הרוכשים.

כביטוי להערכה הבינלאומית כלפיה השתתפה פלוג כחברת פאנל במושב בוועידה שהוקדש לעתיד המערכת הפיננסית, לצד סגן נשיאת קרן המטבע דייויד ליפטון ובכירים נוספים מהסקטור הפרטי. בדבריה התייחסה פלוג לאתגרים שמציב הפינטק בפני המערכת הבנקאית כמו האתגר של חיבור אוכלוסיות קשישים שמתקשים לעבור שירותי לבנקאות דיגיטלית. פלוג קראה לבנקים מרכזיים ולרגולטורים שלא לחשוש מחדשנות ושינוי אבל ללמוד ולהבין את הטכנולוגיות החדשות כדי שיוכלו לנהל את הסיכונים הגלומים בהם.

היא התייחסה לפתיחת שוק האשראי לתחרות בישראל ואמרה, בהתייחסה לגופים החדשים כי "חלק משחקני האשראי לא היו בסביבה בתקופות הרעות של המחזור הכלכלי ולכן הרגולטורים צריכים לבחון כיצד הם מנהלים סיכוני אשראי במיתון".

סגן נשיאת הקרן ליפטון אמר במושב כי "אם פעם היו בנקים גדולים מכדי ליפול אז היום יש ענן גדול מכדי ליפול. נצטרך להגביר את שיתוף הפעולה הבינ"ל כדי להתמודד עם הסיכונים הגוברים למערכת הפיננסית".

דווידה סרה האיטלקי, יו"ר בית ההשקעות אלגיבריס, הצביע על הסיכון שיש לדבריו בשליטה האמריקאית על ניהול ההשקעות העולמיות. לדבריו "80% מהקרנות בעולם נמצאות בשליטה אנגלו-סכסית וארה"ב שולטת ב-60-70 מהחסכונות. מה יקרה עם מחר יוטל היטל השקעות פיננסיות באירופה או שייאסר על בלאקרוק להשקיע בסין? בנוסף ציין דווידה את איומי הסייבר כסיכון מרכזי בפינטק. לדבריו אף פעם גדול לא נפרץ בשנים האחרונות אבל ענקיות האינטרנט נפרצות כמעט מדי יום".

מוקדם יותר קיבלה פלוג מהמגזין גלובל פייננס את הציון A, זו השנה החמישית (והאחרונה) ברציפות. פלוג היא אחת מ-10 נגידי בנקים מרכזיים שזכו בציון הגבוה ביותר השנה, מבין 89 נגידים שדורגו על-ידי המגזין.