משרד החוץ מתעקש: מינואר לא נעסיק את עובדי האבטחה של חברות התעופה הישראליות

בחודשים האחרונים המשרד שב והתריע בפני אגף האבטחה של אל-על, האמונה גם על אבטחת הטיסות של ארקיע וישראייר, כי העסקת העובדים תיפסק בינואר 2019 • לו"ז החורף של חברות התעופה הישראליות מוטל אפוא בספק

אלי דפס, יו"ר אל-על, וגונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על / צילום: סיוון פרג'
אלי דפס, יו"ר אל-על, וגונן אוסישקין, מנכ"ל אל-על / צילום: סיוון פרג'

"עמדתנו בנושא לא השתנתה" - כך טוען משרד החוץ בתגובה לפניית "גלובס", חודשיים וחצי לפני המועד שבו אמור המשרד להפסיק להעסיק את עובדי אבטחת הטיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות (עמ"י). מדובר בכ-1,200 עובדים הפזורים בנמלי תעופה שונים מהם ממריאות אל-על, ישראייר וארקיע.

בחודשים האחרונים המשרד שב והתריע בפני אגף האבטחה של אל-על, האמונה גם על אבטחת הטיסות של ארקיע וישראייר, כי העסקת העובדים תיפסק בינואר 2019 - מועד שקרב ובא, ובינתיים מסתמן שמשרד החוץ עיקש בעמדתו. לו"ז החורף של חברות התעופה הישראליות אם כך מוטל בספק, ולנוכח התחרות הגוברת של החברות מול החברות הזרות שרק מתחזקות - מדובר בפגיעה חמורה.

אבטחת הטיסות של החברות הישראליות מנמלי תעופה בחו"ל נתונה להגדרות ולהנחיות שקובע השב"כ. אותם נציגים שמתשאלים את הנוסעים לישראל באל-על (כולל סאן דור), ארקיע או ישראייר בנמלי התעופה בחו"ל הם למעשה עובדי משרד החוץ, על כל המשתמע מכך למעמדם. כעת למעשה אומר משרד החוץ כי על אגף הביטחון של אל-על למצוא פתרונות, כשהמשמעות היא למשל להעסיק עובדים מקומיים למשל בשינוי מערך שפועל מזה שנים ארוכות.

נזכיר כי משרד האוצר הוא שמממן כ-90% מעלויות האבטחה של חברות התעופה הישראליות בחו"ל בעלויות של מאות מיליוני שקלים בשנה. בעבר, התראה דומה ששיגר משרד החוץ הסתיימה בפשרה, לפיה האוצר הקצה עוד תקנים לעובדים ומימן העסקת משפטנים באל-על לטובת פתרון מחלוקות אל מול אותם עובדי אבטחה, שאמנם מועסקים על-ידי משרד החוץ אולם בפועל לא מקיימים עמו קשרי עבודה שוטפים.

ביום חמישי האחרון שיגר יו"ר אל-על, אלי דפס, מכתב לאיתן בן-דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, וליואב הורוביץ, ראש הסגל ומנכ"ל ראש הממשלה, בו הוא טוען כי בחודש אוגוסט קיבלה אל-על בשיחה טלפונית הודעה כי המשך העסקת עובדי עמ"י הוסדר. "בהתאם, נתתם את אישורכם לאגף הביטחון של אל-על לפרסם את לוח טיסות החורף של חברות התעופה הישראליות".

דפס גורס, ולא בפעם הראשונה, כי ללא מערך האבטחה של עובדי משרד החוץ, לא יוכל להתקיים מערך האבטחה של חברות התעופה הישראליות. המשמעות, לדבריו, היא "עצירת כלל הטיסות הישראליות".

האם משרד החוץ יתרצה ברגע האחרון? מי ייחלץ לטוב חברות התעופה הישראליות שנמצאות בנחיתות אל מול החברות הזרות (גם בהיבט המענקים שמחלק משרד התיירות לעידוד החברות הזרות לפעול מישראל)? מה שברור הוא שהסאגה הזו עוד לא הסתיימה.