המלונאים נגד סגירת שדה דב: "ינתק את החמצן מהעיר אילת"

התאחדות המלונות מצטרפת למאבק נגד סגירת שדה דב • ההצעה החלופית של המלונאים היא להותיר מסלול טיסה אחד, מגדל פיקוח וטרמינל קטן על חלק קטן מהשטח לאורך הים, מבלי לפגוע בטיילת הפרוסה לאורכו, עד למימוש החלטת הממשלה להקים שדה חלופי על אי מול חופי ת"א

נשיא התאחדות המלונות, רו"ח אמיר חייק / צילום: יקיר פולק
נשיא התאחדות המלונות, רו"ח אמיר חייק / צילום: יקיר פולק

האם שדה דב ייסגר לפעילות מסחרית כמתוכנן בשנת 2019 מבלי שתהיה לו חלופה? לפני כשבוע הכריזו ישראייר וארקיע על פתיחת קווים משדה דב לקפריסין, כשבין השורות אפשר להבין שהן לא "בונות" על כך שתוך שנה נמל התעופה הזה ייסגר לפעילות אזרחית. גם המלונאים באילת מודאגים מניתור הקו הפופולרי ביותר כיום בתחבורה אווירית לעיר, כלומר טיסות משדה דב לאילת. ברקע עומדת תוכנית למתכונת של פעילות מצומצמת בהמשך להצעת ראש עיריית תל-אביב יפו רון חולדאי, אולם הלחץ להקים במקום אלפי יחידות דיור עלול להכריע את הכף ולהתעלם מתוכנית זו, שתצמצם את מספר היחידות הפוטנציאליות לבנייה.

בינתיים מצטרפת התאחדות המלונות למאבק נגד סגירת שדה דב באמצעות קריאה דחופה שלא לסגור את שדה התעופה, היות ש"סגירת שדה דב משמעותה ניתוק החמצן מהעיר אילת" - כלומר תפגע בתיירות לעיר וכן בתושבי העיר, אשר ערוץ התחבורה האווירי העיקרי שלהם למרכז יונתק. יצוין כי פעילות טיסות הפנים לנתב"ג קיימת באופן מצומצם לעומת טיסות הפנים משדה דב.

נשיא התאחדות המלונות, רו"ח אמיר חייק, וראשי ענף המלונאות (פתאל, דן, ישרוטל קלאב הוטל) שיגרו פנייה דחופה לשר האוצר, שר התיירות, שר התחבורה ויו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, בקריאה לשקול מחדש את סגירת שדה דב ב-2019, "דבר העלול להסב נזקים כבדים לתיירות הפנים ולתושבי אילת".

המלונאים מבקשים להשאיר את שדה דב לפעול במתכונת מצומצמת עד להקמת שדה חלופי. הפנייה באה לקראת דיון שעתידה לקיים ועדת הפנים והגנת הסביבה ביום שני בעניין זה.

במכתב מזכיר חייק כי עדיין העורק המרכזי של התיירות באילת מושתת על כנסים, ועידות ונופשים של ועדי עובדים, אזרחים ישראלים ותיירים. לדבריו, סגירת שדה דב ללא חלופה מיידית, "על-מנת לממש את הקרקע לצורך בניית דירות יוקרה בתל-אביב תירשם, באם תמומש, כהחלטה קשה וחמורה עם משמעויות כבדות", כך לשון המכתב.

ראשי ענף המלונאות מתריעים כי יחד עם סגירת שדה התעופה באילת והחלפתו בשדה המרוחק מהעיר, נמל התעופה רמון, תהפוך את ההגעה לעיר אילת ל"ארוכה, מסורבלת ולא כלכלית, הן בהיבט הכספי והן בהיבט של משאב הזמן, ותביא לפגיעה אנושה במספר הישראלים המגיעים לאילת וממנה".

במקביל נזכיר כי אמנם שיעור התפוסה במלונות באילת הקיץ היה גבוה (בעיקר על-ידי נופשים ישראלים), אולם התחרות הגוברת בטיסות לחו"ל, לצד הגידול במספר הישראלים שיוצאים לחו"ל מדי שנה, ישימו את אילת במקום בלתי תחרותי בעליל לאור מחירי הלינה בעיר - כך שללא הגעה נוחה עם טיסות מתל-אביב לאילת, העיר הדרומית תמצא את עצמה במצב נחות אל מול המחירים הנשחקים של חופשה מעבר לים.

עוד מתייחסים המלונאים לפגיעה שתיגרם לתושבי אילת ולדרום הערבה בדרך הגעתם ל"מטרופולין הגדול", כשלדברי המלונאים, הדבר גם יפגע קשות ב"רכבת האווירית" של כ-60 אלף הטסות רפואיות למרכז הארץ, המתקיימות בקו זה, הכוללות הטסות חולים כרוניים או הנזקקים לטיפולים רפואיים מקצועיים או למכשור רפואי מיוחד.

עוד מציינים המלונאים בפנייתם כי בדוח בודינגר משנת 2008, בראשות האלוף (במיל.) הרצל בודינגר, נקבע כי אין לבטל תשתית תעופה קיימת במדינת ישראל בטרם תועמד תוכנית ראויה, כשלפי המלצות הדוח, שדה תעופה במטרופולין תל-אביב הוא "בעל יתרונות רבים".

הצעת המלונאים היא להותיר מסלול טיסה אחד (אחרי יציאת ארקיע משטח שדה דב), מגדל פיקוח וטרמינל קטן על חלק קטן מהשטח לאורך הים, מבלי לפגוע בטיילת הפרוסה לאורכו, עד למימוש החלטת הממשלה להקים שדה חלופי על אי מול חופי תל-אביב. 

ברקע נזכיר כי החלטת הממשלה משנת 2015 קבעה כי הפעילות האזרחית בשדה דב תיפסק עד לשנת 2017, ואילו הפעילות הצבאית בו תימשך עד לינואר 2019. נכון להיום הפינוי האזרחי צפוי אף הוא להתקיים בשנה הבאה - כל עוד נערכת במקום פעילות צבאית.

בחודש מאי האחרון הגיש ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, הצעה לפיה תישאר הפעילות האזרחית של שדה דב אולם בשטח מצומצם - יחד עם הקמת 8,000 יחידות דיור, 200 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 50 אלף מ"ר שטחי מסחר ו-40 אלף מ"ר למלונאות ("תוכנית חולדאי").

ביולי האחרון הוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז המרכז תוכנית אחרת לבינוי בשטח שדה דב, הכוללת כ-16 אלף יחידות דיור, 208 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 126 אלף מ"ר שטחי מסחר ו-125 אלף מ"ר שטחים למלונאות ("תוכנית כחלון-נתניהו").

ב-30 ביולי 2018 הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת וועדת השרים לעניין פינוי שדה דב כי השדה ייסגר לחלוטין, וכי הטיסות ממנו יועברו לנתב"ג, ותיבדק האפשרות להקמת שדה תעופה על אי מלאכותי מול חופי גוש דן בעתיד. בוועדה נקבע כי הפעילות הצבאית במקום תימשך עד ליולי 2019.

בהתאחדות המלונות מבקשים גם להזכיר כי "מבקר המדינה ציין כבר בדוח 2015 כי המהלכים לסגירת שדה דב נעשו באופן תמוה, מבלי שנבחנה היתכנות החלופה המציעה את השאר שדה התעופה על כנו במסגרת מצומצמת".