ארדואן מחרים את החזקת האופוזיציה בבנק הגדול בטורקיה

נשיא טורקיה הודיע כי הצעת חוק חדשה תאפשר להחרים את החזקתה של מפלגת האופוזיציה העיקרית בבנק הגדול ביותר במדינה, איסבנק (Isbank), ולהעביר את המניות למשרד האוצר הטורקי

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: רויטרס

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אומר כי הצעת חוק חדשה תאפשר להחרים את החזקתה של מפלגת האופוזיציה העיקרית בבנק הגדול ביותר במדינה, איסבנק (Isbank), ולהעביר את המניות למשרד האוצר - כך דווח ב"פייננשל טיימס".

ארדואן, ששולט באופן חסר תקדים על כלכלתה בת 800 מיליארד הדולר של טורקיה, מתח ביקורת באופן חוזר ונשנה על מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) בגין החזקתה בת 28% באיסבנק. מוסטפא כמאל אטאטורק, מייסד הרפובליקה הטורקית המודרנית, העניק ל-CHP את ההחזקה הזו עם מותו ב-1938.

CHP מחזיקה ב-4 מושבים במועצת המנהלים של איסבנק ותורמת את הדיבידנדים שלה לארגוני תרבות. הדעה הרווחת היא שקשריו של הבנק עם CHP משמעים כאמצעי הגנה מפני התערבותו של ארדואן במגזר הבנקאות.

בספטמבר דרש ארדואן לפתוח בחקירה בסוגיית החזקתה של CHP באיסבנק, ובתגובה צנחו גם מניית איסבנק וגם הלירה הטורקית. באותה העת טען הבנק, שנכסיו מגיעים ל-68 מיליארד דולר, כי בגלל חשיבותו הרבה לכלכלה אין לגרור אותו למחלוקת פוליטית.

המשקיעים מודאגים מהיקף שליטתו של ארדואן על הכלכלה, לאחר שבחירתו המחודשת ביוני לנשיאות במתכונת חדשה הרחיבה מאוד את סמכויותיו. עצמאותו של הבנק המרכזי נשחקה על רקע דרישתו החוזרת ונשנית של ארדואן לשיעורי ריבית נמוכים יותר. ארדואן מחזיק בעמדה הלא-קונבנציונלית ששיעורי ריבית גבוהים מאיצים את האינפלציה.

ארדואן מינה את עצמו ליו"ר קרן ההשקעות הריבונית של טורקיה, ואת בעלה של בתו, בראט אלביראק, לצאר הכלכלה.

החששות ממחטף הסמכויות של ארדואן תרמו למשבר המטבע שפרץ בסוף יולי, ושבמסגרתו צלל הלירה הטורקית לשפל חסר תקדים. מתחילת השנה איבדה הלירה יותר משליש מערכה.