דאעש ואל-קעידה עוזבים את יוטיוב – ומעדיפים את דרופבוקס וגוגל דרייב

ארגוני הטרור מעלים תכנים לשירותי אחסון הקבצים של דרופבוקס, גוגל דרייב וגוגל תמונות ומפיצים קישורים בפייסבוק, טוויטר וטלגרם מסנג'ר • דובר מטעם דרופבוקס: "אנו מגנים בביטויים החריפים ביותר כל פעילות לקידום טרור בפלטפורמה שלנו"

הפצצות דעאש בסוריה / צילום: רויטרס
הפצצות דעאש בסוריה / צילום: רויטרס

השימוש ביוטיוב כאמצעי להפצת תעמולת טרור ג'יהדיסטי באינטרנט נמצא בירידה דרמטית - כך מדווחת סוכנות הידיעות בלומברג, על בסיס מחקר שערכה חברה העוקבת אחר גילויי קיצוניות ברשת.

מהניתוח של חברת Site Intelligence Group (SIG) עולה שדאעש ואל-קעידה ממשיכים להשתמש בשירותי אחסון הקבצים של דרופבוקס, גוגל דרייב וגוגל תמונות. הם ממשיכים להחזיק במקומות הראשונים ברשימת השירותים שבהם נעשה השימוש הרב ביותר לאחסון צילומי קרבות, הפקות בסגנון דוקומנטרי ונאומי וידאו. לאחר העלאת הקישורים לתכנים אלה, הם מופצים בפלטפורמות מדיה חברתית כמו פייסבוק, טוויטר וטלגרם מסנג'ר כדי להגיע לקהל רחב ככל האפשר.

"אנו מגנים בביטויים החריפים ביותר כל פעילות לקידום טרור בפלטפורמה שלנו", מסר בתגובה דובר מטעם דרופבוקס. הוא הוסיף שהחברה מסירה חומרים כאלה לאחר גילויים, ומשתפת פעולה עם גורמי אכיפת החוק כדי לקדם את חקירת מקור החומרים.

וויל מקאנטס, שמוביל את פעילות גוגל נגד קיצוניות ברשת, אמר שהוא "מרוצה לראות שהדוח הזה מפרט את ההתקדמות הטובה שרשמנו בהתמודדות עם תכנים טרוריסטיים ביוטיוב". הוא הוסיף שגוגל משתמשת בהישגים העדכניים ביותר בתחום הלמידה החישובית כדי למחות תכנים טרוריסטיים מכל שירותיה. "יש עוד מה לעשות, אבל אנחנו ממוקדים כמו לייזר בביצוע הולם בכל התחומים".

הדוח של SIG, שמבוסס על ניתוח של יותר מ-27 אלף קישורים בתקופה שבין 1 באפריל ל-31 באוגוסט בשנה הנוכחית, מתפרסם בעוד האיחוד האירופי מקדם חקיקה חדשה שתיאלץ חברות אינטרנט למחוק תכנים טרוריסטיים משירותיהן תוך שעה מקבלת ההודעה על תכנים אלה. החברות ייקנסו אם לא יפעלו כך.

הניתוח של SIG עולה בקנה אחד עם ממצאים שפרסמה במאי Flashpoint, הפועלת מניו יורק, שהצביעו על כך שדאעש משתמש לעתים קרובות יותר בגרסאות שמורות של דפי אינטרנט באתרי ארכיון ובשירותי אחסון מדיה דיגיטלית.

פלטפורמות טכנולוגיה גדולות רשמו בחודשים האחרונים התקדמות רבה במאמציהן להתמודד עם תכנים טרוריסטיים, בעיקר הודות לכלים אוטומטיים שמסייעים לזהות במהירות תכנים רעים. מאמצים אלה הובילו ל"יציאה דרמטית מיוטיוב" של ארגוני טרור, לדברי SIG, והגדילו את תלותם של ארגוני טרור אלה בשירותי גוגל אחרים.

במאבקם במאמצי מחיקת התכנים הטרוריסטיים, מקדימים הארגונים הג'יהדיסטיים תרופה למכה באמצעות הפצת התעמולה שלהם במגוון רחב של פלטפורמות אירוח קבצים. מגמה זו ממחישה עד כמה מתקשים חברות האינטרנט והרשויות להתמודד עם פעילויותיהם המקוונות של ארגוני הטרור.

"הארגונים האלה מסתגלים במהירות לשינויים", אמרה מנהלת SIG, ריטה כץ. "כשפלטפורמה אחת יוזמת הסרת תכנים, יש להם עשרות אתרי אירוח אחרים שבהם הם משתמשים".