החזית הבאה בתחום מסתמי הלב: טריסול מדיקל של שמעון אקהויז גייסה 2.7 מיליון דולר

החברה מפתחת גישה זעיר פולשנית להחלפת מסתם הלב הטריקספידלי הנחשב ל"מסתם הנשכח" של הלב אך יכול להוות שוק של כ-6 מיליארד דולר • אקהויז מקווה להביא את המהפיכה בתחום באמצעות החברה שבגרה לאחרונה מחממת אלון מדטק וונצ'רס שביקנעם

ד”ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר
ד”ר שמעון אקהויז / צילום: איל יצהר

חברת טריסול מדיקל, חברת פורטפוליו של חממת אלון ביקנעם, המפתחת מסתם חדשני המושתל בצנתור, השלימה סבב גיוס של 2.7 מיליון דולר ממשקיעים אמריקאים, ישראלים וסיניים.

החברה בגרה לאחרונה מחממת אלון מדטק וונצ'רס ביקנעם, בבעלותו וניהולו של ד"ר שמעון אקהויז, משקיע פעיל בחברות בתחום המכשור הרפואי. אקהויז ייסד את חברת האסתטיקה הרפואית סינרון וניהל אותה במשך רוב שנות פעילותה, עד מכירתה לקרן אייפקס במעל 400 מיליון דולר, והוא היה גם המשקיע הראשון ויו"ר פעיל בחברת ונטור. גם וונטור פיתחה מסתם לב מלאכותי המושתל בצנתור ונמכרה למדטרוניק ב-325 מיליון דולר. כעת מקווה אקהויז להביא את המהפיכה בתחום.

וונטור פיתחה תחליף למסתם הלב האאורטלי, הנקרא גם מסתם אבי העורקים. בלב האנושי ישנם ארבעה מסתמים, והאאורטלי הוא הראשון שבו נעשתה המהפיכה והתאפשרו תיקון או החלפה של המסתם בצנתור. וונטור, כמו גם PVT הישראלית, היו בין החברות שקידמו את המהפיכה.

החזית הבאה הייתה תחום המסתם המיטראלי, הנקרא גם המסתם המיטראלי (המסתם הצניפי). גם בתחום הזה פועלות חברות ישראליות רבות, חלקן הוקמו על ידי יוצאי וונטור ו-PVT, והתחום נחשב תחרותי למדי. מבין הנציגות הישראליות, חברת וולטק נמכרה כבר ב-340 מיליון דולר (פלוס תשלומי אבני דרך אפשריים), והחברות וולקר, אליום ונוספות הן רק חלק מן המתחרות על התחום. כיום ישנו רק מוצר אחד בשוק, של חברת אבוט.

אולם טריסול מדיקל פונה למסתם שלישי, שעבורו אין כרגע תחרות רבה - המסתם הטריקוספידלי, שנקרא גם המסתם התלת פסיגי. מסתם זה נמצא בין החדר הימני של הלב לעליה הימנית. המסתם הזה תואר לאחרונה האחת הכתבות על שוק המכשור הרפואי כ"מסתם שנשכח". נערכות היום פרוצדורות זעיר פולשניות כדי להחליפו, אך אין לכך כלים ידועים. מספר חברות מתחום המסתמים המיטראלים הצהירו בעבר כי ישקלו להרחיב את ההתוויה של המוצר שלהם למסתם המיטראלי, אם וכאשר יגיע לשוק, גם למסתם זה, אך יש בו משמעותית פחות תחרות ישירה.

מטריסול מדיקל נמסר כי מסתם זה יהווה פריצת דרך וייתן מענה למיליוני חולים בעולם, אשר סובלים מדליפה משמעותית של המסתם הטריקספידלי ואינם יכולים לעבור ניתוח לב פתוח בשל מצבם הרפואי. המסתם שבפיתוח הינו בעל מבנה ייחודי אשר אמור להתאים ספציפית לאנטומיה של המסתם הטריקספידלי.

החברה מערכיה כי גודל השוק למסתמים טריקספידלים בצנתור יכול להגיע לגודל כפול מזה של שוק המסתמים האאורטליים, כלומר לכ-6 מיליארד דולר.

בשנתיים האחרונות, פיתחה טריסול אב-טיפוס מתקדם של המסתם וסיימה בהצלחה ניסויים בבעלי חיים.

לדברי רון דודזון, מנכ"ל החברה: "אין כיום פתרון רפואי לחולים שסובלים מדליפה משמעותית במסתם הטריקספידלי. טריסול מפתחת מסתם פורץ דרך, שאמור לתת מענה מיטבי לדליפה ובו זמנית ישמר את פעולת החדר הימני של הלב".

לדברי ד"ר שמעון אקהויז, יו"ר החברה: "טריסול שהוקמה על ידי ד"ר מרדכי ואטורי, קרדיולוג בכיר, מהמרכז הרפואי רבין, בשיתוף קופ"ח כללית וחממת אלון מדטק ונצ'רס ובתמיכת רשות החדשנות, הינה דוגמא מצוינת לשיתוף פעולה בין גורמים אלה ליצירת טכנולוגיות רפואיות פורצות דרך, שמתבססות על האיכויות הייחודיות של ישראל בתחום המכשור הרפואי בכלל ובתחום הקרדיולוגי בפרט. ההתקדמות המצוינת של טריסול מאז הקמתה מדגימה את היכולות הייחודיות של מנהלי החברה ואת היכולות של אלון מדטק לתמוך ולסייע בהקמת חברות מכשור רפואי עם פוטנציאל להפוך למובילות עולמיות בתחומן".