"וושינגטון פוסט": כך מעלו סעודיה וישראל באמונו של טראמפ

התשואה הריאלית על הימורי טראמפ במזרח התיכון: סדרת צעדים פזיזים של סעודיה, לרבות רציחתו האפשרית של העיתונאי הסעודי קאשוגי, ושל ישראל • "שאיפות טראמפ במזה"ת נחשפות עתה כפנטזיות מבולבלות" • אם נתניהו חושב שאין לו מה לדאוג, הוא טועה; הטראמפיזם לא יישאר לנצח

הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

היעלמותו, ואולי רציחתו הפוטנציאלית, של העיתונאי הסעודי ג'מאל קאשוגי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול חשפו את שאיפותיו המדיניות של דונלד טראמפ במזרח התיכון כ"פנטזיות מבולבלות". התשואה הריאלית על הימורי נשיא ארה"ב באזור מתגלה עתה כשרשרת פעולות פחזניות של סעודיה וישראל (כל אחת בנפרד), פעולות שערערו את היציבות במזרח התיכון במקום לחזקה - כך טוען היום (ב') "וושינגטון פוסט".

מאמר מאת ג'קסון דיל, פרשן מדיניות החוץ של העיתון, מציין כי כאשר נבחר טראמפ לנשיא הוא מצא שתי מדינות במזרח התיכון שחשו עצמן פגועות במיוחד ממדיניותו של הנשיא הקודם, ברק אובמה: סעודיה וישראל. כעבור פחות משנתיים, רשמו שתי המדינות הצלחות שחרגו מציפיותיהן הפרועות ביותר.

בתוך כמה חודשים הפך טראמפ על פיה את האסטרטגיה של אובמה שעודדה איזון אסטרטגי בין סעודיה הסונית לאיראן השיעית, והעדיף להעניק תמיכה בלתי מסויגת לסעודים. הוא זנח מדיניות אמריקאית בת עשרות שנים שניסתה לשמור על איזון בין האינטרסים של ישראל לאלה של הפלסטינים. הוא קרע לגזרים את ההסכם הגרעיני עם איראן. הוא העביר את השגרירות האמריקאית לירושלים והא קיצץ כמעט כליל את הסיוע האמריקאי לפליטים הפלסטינים.

טראמפ ותומכיו טענו שהשינוי הרדיקליים יובילו לפריצות דרך במזרח התיכון, פריצות דרך שחמקו מהממשל הקודם, לרבות יישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הממשל האמריקאי האמין, שהסעודים יתווכו בהשגת ההסכם הזה. חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, איש הקשר של הממשל למזרח התיכון, הרבה לדבר על השגת "עסקה אולטימטיבית" ועל הקמת ברית נאט"ו ערבית, שתפעל לכיווץ ההשפעה האיראנית במזרח התיכון.

אבל עתה, אחרי הפשע לכאורה באיסטנבול, התנפצו "הפנטזיות המבולבלות" של טראמפ על סלעי המציאות המזרח-תיכונית, אומר ה"פוסט". מנהיגי סעודיה וישראל, מוחמד בין סלמאן ובנימין נתניהו, נתנו לטראמפ את הדבר שהוא חשק בו יותר מכל: תמיכה חנפנית. אבל הם לא עשו כמעט דבר כדי לתגמל את נשיא ארה"ב על צעדיו החד-צדדיים שהטיבו עם מדינותיהם, כגון העברת השגרירות לירושלים וחידוש התמיכה האמריקאית בהפצצות הסעודיות בתימן.

להפך, ממשלת ישראל הרחיבה את ההתנחלויות בגדה המערבית ודחתה נקיטת צעדים בוני אמון עם הפלסטינים. הסעודים מצידם, כצפוי, לא מממשים את הבטחתם לרכוש נשק וציוד צבאי בשווי 110 מיליארד דולר בארה"ב. זו עסקה שטראמפ מרבה להעלות על נס, אבל הפקט-צ'קר של ה"פוסט" הגדיר אותה כ"פייק ניוז" ונתן לה ציון של חמישה פינוקיו, כלומר השקר הגדול הגדול ביותר.

לאחר הכל, אנו מדברים על המזרח התיכון - זירה קשוחה בהרבה מאשר שוק הנדל"ן של ניו-יורק - וסעודיה וישראל ניצלו עד הסוף את התמכרותו של טראמפ לחנופה, טוען המאמר ב"פוסט". שתיהן נקטו צעדים שהן לא היו מעזות לנקוט בתקופת ממשל אובמה או כל נשיא קודם אחר. ממשלת נתניהו תמכה בחוק הלאום, שה"פוסט" מגדירו כחוק שממצב "לא יהודים כאזרחים מדרגה שניה". היא מפעילה לחצים על ארגונים לא ממשלתיים ועל אמצעי תקשורת. עתה היא מונעת כניסתה של אזרחית אמריקאית, מצוידת באשרה, מפני שהיא השתייכה לקבוצת סטודנטים פרו-פלסטינית.

כמובן, מדגיש העיתון, נתניהו הוא מדינאי הרבה יותר זהיר ופעולותיו אינן מגיעות לדרגת החוצפה של אלה שנקט מוחמד בין סלמאן. לאחר שהנסיך הסעודי הטירון חיזר אחרי טראמפ במחול חרבות בריאד אשתקד, הוא הטיל מצור על קטאר השכנה, למרות שמהלך כזה חותר תחת יסודות החזית הסונית המאוחדת נגד איראן. הוא חטף את ראש ממשלת לבנון הפרו-אמריקאי ואילצו להתפטר מתפקידו בשידור בטלוויזיה הסעודית. הוא הטיל פצצות אמריקאיות על מטרות אזרחיות בתימן, לרבות אוטובוס מלא ילדים וסיבך בכך את ארה"ב במה שאו"ם כינה "פשע מלחמה". והוא הטיל סנקציות על קנדה לאחר שזו מתחה ביקורת על המצב הירוד של זכויות האדם בסעודיה.

כל זה לא הטריד את טראמפ, מציין "וושינגטון פוסט". להפך, שר החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, אישר, על פי דרישה מפורשת של הקונגרס - ובניגוד לדעת מומחי הסטייט דיפרטמנט - שהסעודים נקטו צעדים מספיקים כדי כדי למנוע אבדות בקרב אזרחים בהפצצות שלהם על תימן.

על רקע זה, ובהתחשב בעובדה שטראמפ מגדיר כלי תקשורת, לרבות ה"פוסט", כ"אויבי העם", סביר להניח שהנסיך הסעודי הגיע למסקנה שהוא יוכל לחטוף או אפילו להרוג את קשוגי, שחי באזור וושינגטון ושהיה משתתף קבוע ב"פוסט", בלי שיצריך לשלם על המעשה.

לרוע המזל, ייתכן שהשיקול הזה היה נכון, מציין בעל המאמר ב"פוסט". שישה ימים נדרשו לטראמפ כדי להגיב על היעלמות קאשוגי. עתה הוא מבטיח להטיל "עונש חמור" על סעודיה, אם יתברר שהסעודים אכן רצחו את העיתונאי, אך בה בעת הוא מגדיר את יחסיו עם המשטר הסעודי כ"מצוינים" ומכריז שהוא אינו רוצה לבטל את מכירות הנשק לסעודיה כדי לא לגרום לאבדן מקומות עבודה בארה"ב.

אבל, כפי שגורמים רבים כבר למדו, ברית עם טראמפ מסתיימת בטוב רק לעיתים רחוקות, אומר ה"פוסט". עוד לפני היעלמו של קאשוגי, הצטבר בסנט זעם על סעודיה בגין ההפצצות בתימן והפגיעות באזרחים שם. בעקבות ההיעלמות, חתמו 22 סנטורים משתי המפלגות על מכתב לטראמפ שבו הוא נקרא ליזום חקירה בנסיבות היעלמו של קאשוגי. מטרת החקירה: לקבוע האם יש מקום להעניש את סעודיה על פי חוק מגינצקי, שיועד במקורו להעניש את רוסיה על הפרות של זכויות האדם.

"אם נתניהו מאמין שאין לו מה לשאוג, הוא לא קרא את הסקרים שמצביעים על פער אדיר בתמיכה בישראל בין דמוקרטים לרפובליקאים", אומר "וושינגטון פוסט". "כמו מוחמד בין סלמאן, נראה שגם נתניהו מהמר שהטראמפיזם יחיה בוושינגטון לנצח - ושאיש לא יוחזק אחראי לשערוריות שבוצעו בחסות המטריה הטראמפיסטית"