הבצורת באירופה פגעה במכירות אדמה: צופה ירידה של עד 48% ברווח הנקי ברבעון השלישי

חברת מוצרי ההדברה, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן בסין, לאחר שהתמזגה אשתקד עם חברת סנונדה הסינית, פרסמה הערכה ראשונית לתוצאותיה הרבעוניות בהתאם לתקינה הסינית • בתשעת החודשים הראשונים של השנה השיגה החברה צמיחה חזקה במכירות, למרות הבצורת הקשה באירופה ברבעון השלישי

חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין, מנכ"ל אדמה / צילום: יונתן בלום

היובש הקיצוני שנרשם הקיץ באירופה הביא לפגיעה בתוצאות הכספיות של חברת מוצרי ההדברה אדמה ברבעון השלישי של 2018. החברה פרסמה היום (ב') הערכה ראשונית לתוצאותיה הרבעוניות, ולפיהן ספגה ירידה של 24% עד 48% ברווח הנקי החשבונאי. עם זאת, בניכוי השפעות חד-פעמיות, מדובר ככל הנראה בירידה של פחות מ-20% ברווח הנקי המתואם.

מניית אדמה לעומת מדדי הייחוס
 מניית אדמה לעומת מדדי הייחוס

אדמה, שמתמחה בפיתוח חומרים כימיים להדברת עשבים ולהדברת מזיקים, התמזגה אשתקד עם חברת סנונדה הסינית ומאז פועלת כחברה ממוזגת, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן בסין. היום העריכה החברה הממוזגת כי סיימה את הרבעון השלישי עם רווח נקי חשבונאי של 22-32 מיליון דולר, וזאת בהשוואה לרווח נקי של 42.3 מיליון דולר שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

עם זאת, בניכוי סעיפים חשבונאיים חד פעמיים הציגה אדמה ברבעון השלישי אשתקד רווח נקי מתואם של 55 מיליון דולר, כשגם ברבעון השלישי השנה צפוי רווח נקי גבוה בהרבה מהרווח הנקי החשבונאי. כך, ששיעור השחיקה ברווחים צפוי להיות כאמור נמוך יותר.

עוד ציינה אדמה כי הרווח הנקי החשבונאי בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 צפוי לעמוד על 393.5-403.5 מיליון דולר, וזאת לעומת 233.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, צמיחה זו הושגה רק בשל רווח חשבונאי חד פעמי בהיקף של 245 מיליון דולר, שרשמה אדמה ברבעון הראשון השנה כתוצאה ממכירת מוצרים. התמורה מאותה העסקה שימשה ברובה לרכישת מוצרים דומים מחברת סינג'נטה, כך שההשפעה הכלכלית האמיתית על אדמה לא הייתה מהותית.

בהודעתה ציינה אדמה כי במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, השיגה החברה צמיחה חזקה במכירות, וזאת למרות הבצורת הקשה באירופה ברבעון השלישי. בצורת זו, שהחלה כבר לקראת סוף הרבעון השני, הביאה לירידה במכירות של מוצרים להדברת פטריות (פונגיצידים), שנהנים משולי רווח גבוהים. באדמה הדגישו, כי החברה ממשיכה להעלות את מחירי המכירה של מוצריה כדי לפצות על העלייה בעלויות הרכש ועל הירידה בערך המטבעות השונים מול הדולר.

באדמה ציינו עוד, כי בניכוי סעיפים חשבונאיים חד פעמיים (כולל הרווח הגדול ממכירת המוצרים) ועליות שנבעו מפעולות לגידור שער האירו מול הדולר, צפוי הרווח הנקי המתואם בתשעת החודשים הראשונים של 2018 להיות מעט נמוך יותר מרווח השיא שהציגה חברה בתקופה המקבילה אשתקד.

את המחצית הראשונה של 2018 סיימה אדמה עם צמיחה של 10% במכירות ל-2.05 מיליארד דולר, אולם גם עם ירידה של 22.5% ברווח נקי מתואם ל-157 מיליון דולר. עם זאת, בניכוי השפעת ההגנות על שער האירו, הסתכם הרווח הנקי המתואם במחצית הראשונה ב-195 מיליון דולר ושיקף ירידה של 2.1% בלבד.

חודשי הקיץ באירופה, בצפון אירופה ובאנגליה התאפיינו השנה ביובש קיצוני, שהשפיע לרעה על הגידולים החקלאיים, וכתוצאה מכך גם על מכירות קוטלי הפטריות לחקלאים. היובש שנמשך למעשה לכל אורך ספטמבר ועד ימים אלו, הביא גם לדחייה במועד הזריעה של גידולי החורף וכתוצאה מכך השפיע לרעה על תוצאות הרבעון השלישי כולו. עם זאת, זריעת החורף תצא כנראה לדרך בשבועות הקרובים, כך שמכירות קוטלי העשבים (הרביצידים) יבואו לידי ביטוי בתוצאות החברה לרבעון הרביעי של 2018.

חברת אדמה נסחרה היום בסין לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה איבדה כ-24% מערכה בשנה האחרונה. הסיבה המרכזית לירידות במניה היא החולשה שנרשמת השנה בשוק המניות הסיני ושהובילה את מדד בורסת שנזן לירידה של כ-34% באותה התקופה.