קלאסית, סמארטפון או אקשן? הקרב על התמונה הדיגיטלית

מצלמות הטלפונים רק משתכללות, ויכולות להתאים עצמן לסביבה ולצלם בחושך בלי פלאש • מצד שני, למצלמות הקלאסיות כבר יש מפרט של מחשב נייד • מצד שלישי, מצלמת אקשן אפשר לשים על טיסן • החידושים האחרונים בתחום הבוער

בשוק הצילום הדיגיטלי מתנהלת כיום מלחמה טכנולוגית מואצת. המצלמות הדיגיטליות ממציאות את עצמן מחדש בסיוע שיפורים משמעותיים באיכות וברזולוציית הצילום, ופונות למקצוענים ולחובבי צילום אומנותי בעלי תקציב נדיב. מנגד, תעשיית הטלפונים, שהצילום והעלאת התמונות לרשתות מהווים מקדם מכירות פעיל שלה, עוד לא אמרה את המילה האחרונה. ולא נשכח גם את "מצלמות האקשן" שנוגסות כיום בשוק של כולם. מי האחרון שישרוד?

Insta360: להשליך את מצלמת האקשן

מצלמות האקשן ב-360 מעלות, דוגמת גו-פרו, הצילו את כבודן של המצלמות הייעודיות בקרב בני הדור הצעיר והפכו אותן מצעצוע של מבוגרים נוסטלגיים לפריט חובה מגניב לשוחרי טיולים וספורט אתגרי. הז'אנר הזה רחוק ממיצוי, כפי שממחישה ONE X של Insta360, שהושקה החודש.

המצלמה מציעה מפרט מרשים שכולל בין השאר צילום וידאו ברזולוציה יוצאת דופן של 5.7k (היינו: 5760 על 2280 פיקסלים) בקצב של 30 פריימים לשניה, וכמה מצבים מתוחכמים של צילום וידאו בהילוך איטי, כולל אפשרות לצילום וידאו בקצב של 100 פריימים לשניה. יש גם צילום סטילס איכותי ברזולציה של 18 מגהפיקסל, אלגורתימים לייצוב והחלקה מקצועית של התמונה ללא צורך במייצב חיצוני, סוללה ל-60 דקות של פעילות רציפה, חיבור בלוטות' לענן ותוכנה לעריכה מיידית של החומר המצולם באיכות קולנועית.

אולם הגימיקים מושכי הקהל נוגעים דווקא לשני עזרים נלווים. הראשון הוא "מוט סלפי נעלם" באורך של עד שלושה מטרים, שהמצלמה מתוכנתת להתעלם ממנו בעת הצילום (אך היא אינה עושה דבר באשר לתנוחת היד הקפוצה האוחזת במוט); האביזר השני הוא מעין טיסן פלסטיק אליו מחברים את המצלמה ומשליכים לתוך סצינת אקשן - כדי לייצר חוויה מרחפת של צילום מתוך האקשן: לדוגמה, צילום מתחת לסקייטבורד קופץ או לתוך סל של לוח כדורסל. כדאי להבהיר שלתושבת הטיסן אין מנוע ומיד לאחר שתשליכו אותו הוא ייפול לרצפה והמצלמה איתו - החברה טוענת כי המצלמה מוגנת מפני חבטות. כל הטוב הזה ארוז באריזה קומפקטית ואטימה בפני מים לעומק עד חמישה מטרים, ושוקל 115 גרם.

מחיר: 400 דולר בהזמנה מוקדמת.

צייס: יכולות לפטופ במצלמה קלאסית

Carl Zeiss הוא מותג ותיק מאד בעל מוניטין עולמי בכל הנוגע לייצור עדשות, ולא מעט מצלמות פרימיום צוידו בעבר בעדשות מתוצרתו. כיום החברה נכנסת לתחום הייצור הישיר של מצלמות ממותגות פרי פיתוחה והראשונה שבהן היא ZX1, שהוצגה בחודש שעבר לקראת שיווקה המסחרי בתחילת 2019.

למצלמה הקומפקטית רכיבים שנמצאים ברף העליון של ליגת "החובבים המקצועיים". במרכז ניצבת עדשת 35 מילימטר חדשה שיכולה להתמקד על עצמים ממרחק של 30 סנטימטרים. ניתן לשלוט ידנית בכל תהליך המיקוד והחשיפה. בניגוד ליצרנים רבים שמשתמשים בחיישני צילום של ספקים בין לאומיים, צייס התעקשה לפתח חיישן CMOS ייעודי משלה, ברזולוציית 37.4 מגה-פיקסל. יש גם מסך צפייה גדול של 4.34 אינץ' ברזולוציה HD מלא ועינית צפייה ברזולוציה דומה.

למרות העיצוב הנוסטלגי המצלמה לא מחמיצה שום חידוש טכנולוגי עדכני. היא מגיע מובנית עם תוכנת העריכה "פוטושופ חדר חושך" של אדובי, שמאפשרת עריכה מלאה של התוצר על גבי המצלמה עצמה. גם פורמט הזיכרון אינו שגרתי: במקום כרטיסים נשלפים מקובלים יש לה דיסק SSD כמו במחשבים ניידים, עם קיבולת של 512 גיגהביט, שיכול לאכסן למעלה מ-6,800 תמונות בפורמט RAW בלתי דחוס ועשרות אלפי תמונות דחוסות רגילות. יש גם צילום וידאו באיכות 4K, קישוריות אלחוטית בתקני וויפיי ובלוטות' ואפשרות לעדכוני ושדרוגי תוכנה אלחוטיים מרחוק. כל זה ארוז בגוף שממדיו 142x93x66 מ"מ.

מחיר: טרם פורסם, ניתן לצפות שהוא יעמוד על כמה אלפי דולרים.

גוגל פיקסל 3: זום מבוסס תוכנה

כאשר צלמת בקליבר של אנני ליבוביץ', הצלמת האמריקאית האגדית, מגוייסת לצורך קמפיין ההשקה של טלפון חדש, אפשר להמר שהמצלמה בטלפון אמורה להיות יוצאת דופן באמת. במקרה של הגוגל פיקסל 2 החדש יכולת הצילום לא נשענת על ריבוי עדשות וגם לא על יכולות זום אופטי אלא בעיקר על עוצמת עיבוד ועל תוכנה עתידנית.

המפרט נשמע צנוע: מצלמה אחורית בודדת של 12.2 מגה-פיקסל ושתי מצלמות קדמיות, לצד המסך, של 8 מגה-פיקסל כל אחת. אולם כאן נכנסת גוגל לתמונה עם צ'יפ עיבוד צילום ייעודי פרי פיתוחה, ושלל אלגוריתמים שמטרתם לשפר את התמונה לרמה מקצועית.

דוגמה אחת הוא אפקט זום רב עוצמה, שמבוסס כולו על תוכנה ולא על אופטיקה - פיצ'ר נדיר במצלמות בכלל. עוד דוגמה היא האפשרות לצלם צילומי ערב/לילה איכותיים ללא צורך להפעיל את הפלאש המובנה ואילו תוכנת AI ייעודית סורקת בזמן אמת רצפים של תמונות בהם מצולמים אותם אובייקטים, בוחרת מבניהם את הטוב ביותר ומשליכה את השאר. וזה רק חלק. לטענת החברה, היתרון הגדול בהסתמכות על פיצ'רים של תוכנה ללא תלות קריטית בחומרת הצילום הוא ביכולת לעדכן ולשדרג את ביצועי הצילום של הטלפון משמעותית עם הזמן באמצעות הורדה מקוונת של עדכונים, במקום רכישה פיזית של חלקים.

מחיר: החל מ-650 דולר, תלוי בגודל הזיכרון.

וואווי וסמסונג: תחושה של DSLR

סמסונג עדיין דוגלת בגישה של "אין תחליף לכמות" ומשליכה לזירה את ה-A9 עם לא פחות מארבע מצלמות ועדשות שונות, שמותקנות בחלקו האחורי של הטלפון. המרכזית היא עם 24 מגהפיקסל, לצידה מצלמה נוספת של 8 מגהפיקסל עם עדשה סופר רחבה, מצלמה שלישית היא עם 10 מגהפיקסל ועדשת טל-פוטו בעלת זום אופטי פי 2, ואילו הרביעית ייעודית לצילומי עומק. הבחירה במצלמות מתבצעת ידנית או על ידי המעבד בהתאם לסצינה.

לדגם הדגל החדש P20 Pro של Huawei יש "רק" שלוש מצלמות אחוריות אולם האטרקציה שהוא מציע לצלמים הטלפוניים היא רזולוציות, שמקבילות למצלמות DSLR מקצועיות. הטלפון משלב מצלמה אחורית ראשית ברזולוציה של לא פחות מ-40 מגהפיקסל עם חיישן צילום גדול במיוחד של 1.7 אינץ'. יש גם מצלמת מונוכרום של 20 מגהפיקסל ומצלמה שלישית של 8 מגהפיקסל. עבור חובבי הסלפי המושקע יש גם מצלמה חזיתית (לצד המסך) של 24 מגהפיקסל. הוסיפו לכך מנגנון ייצוב אופטי מתקדם, אפשרויות לילה מחוכמות ועוד.

מחיר: כ-700 דולר באמזון לכל אחד מהטלפונים.