באיחור ניכר: משרד התקשורת מוציא לשימוע דרישה לתמיכת המפעילים בפרוטוקול IPv6

מלאי הכתובות בפרוטוקול הקיים מסתיים ועל רקע הגידול בהתקנים המחוברים לרשת חייב העולם לאמץ פרוטוקול חדש שיאפשר כמעט אינספור כתובות

כשהפרוטוקול מיושן, הביצועים לא טובים / צילום: Shutterstock
כשהפרוטוקול מיושן, הביצועים לא טובים / צילום: Shutterstock

באיחור ניכר, משרד התקשורת הפיץ היום את השימוע שיחייב את חברות התקשורת ואת היבואנים לסוגיהם לתמוך בפרוטוקול האינטרנט IPv6. מדובר בפרוטוקול שהיום מרבית המפעילים כבר תומך בו, אך עדיין ישנם אתרים גדולים שלא עשו את המעבר הנדרש והם עשויים למצוא את עצמם בבעיה אם יעדכנו את האתרים לפרוטוקול החדש. במלים אחרות: אתר שלא יתמוך בפרוטוקול, לא יהיה אפשר לגלוש אליו.

הפרוטוקול IPv6 מרחיב את מספר כתובות האינטרנט להיקף תאורטי כמעט ולא מוגבל, וזאת אחרי שהפרוטוקול הקודם IPv4, הגיע למיצוי וארגוני התקינה הפסיקו כמעט להקצות כתובות תומכות בו. לדברי המשרד הצורך בפרוטוקול החדש נועד לפתור את המצוקה ולהיערך לעידן ה-IOT, שיאפשר חיבור של רכיבים והתקנים רבים לרשת, שיחייבו כתובת IP.

בתקופה הקרובה יחלו דיונים בנושא גם בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת ויחד עם משרדי הממשלה הרלוונטיים. בשימוע שנשלח מסביר המשרד בפירוט את הדרך ליישום הפרוטוקול על ידי חברות התקשורת, וכיצד הן יצטרכו לעבוד מול הלקוחות ולשדרג ציוד קצה שסופק להם על ידם.

בשימוע המשרד מסביר כי היתרונות והסיבות למעבר פרוטוקול החדש הן כי באזורים מסוימים של העולם לא ניתן כיום לקבל כתובת IPv4 והגלישה היא ב-IPv6 בלבד. אמנם קיימות טכניקות תרגום המאפשרות לרשתות IPv4 לתקשר עם IPv6 אך הן לא תמיד אמינות, ולעיתים מלוות בביצועים ירודים. כמו כן, כל סוג של מנגנון תרגום מקשה על מדידת איכות חוויית המשתמש. בנוסף, הפרוטוקול מאפשר ביצועים טובים יותר וספקי תוכן רבים רואים עלייה משמעותית בביצועים. לדברי המשרד פייסבוק רואה 20-40% ביצועים טובים יותר עם IPv6. בדיקות בחברת הכבלים טיים וורנר הראו עלייה של 15% בביצועים.