מעקב אחרי דפוסי ההקלדה עשוי לסייע בחיזוי אפיזודות של מאניה ודיפרסיה

יישום בשם BiAffect עוקב אחר קצב ההקלדה, תדירותה ושגיאות הכתיב, כדי לאבחן את מצבם של סובלים מדיכאון והפרעה דו-קוטבית • האם כך נראה העתיד של בריאות הנפש?

הראה לי איך אתה מקליד / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הראה לי איך אתה מקליד / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

הטכנולוגיה הלבישה העדכנית יכולה לעקוב בצורה אמינה אחר פעימות הלב ולדווח על בעיות כלשהן. השלב הבא הוא מעקב אמין אחרי בריאות הראש והבריאות הנפשית.

צוות חוקרים במכון לדיכאון ולעמידות לדיכאון באוניברסיטת אילינוי בשיקגו עובד על טכנולוגיה שמטרתה לנטר את מצב הרוח ותפקודם הקוגניטיבי של המשתמשים - אינדיקטורים של מתח נפשי - באמצעות מעקב אחרי דפוסי ההקלדה שלהם ביישום אייפון שנקרא BiAffect. המחקר הראשוני מצא כי קיימת אפשרות לחזות אפיזודות של מאניה ודיפרסיה בקרב משתמשים עם הפרעה דו-קוטבית או דיכאון חריף, בהתבסס על השינויים בהרגלי ההקלדה שלהם.

לדוגמה, אפיזודה מאנית ניתנת לאבחון מוקדם על ידי עלייה במספר שגיאות ההקלדה, הקלדה מהירה יותר, שימוש תכוף יותר במקש Delete או רעידות שנקלטות באקסלומטר של טלפון, שמודד את הכיוון וההטיה שלו. בפרקים של דכאון, המשתמשים נסוגים מטכנולוגיה אישית ונוטים לשלוח מסרים קצרים יותר ופחות תכופים.

"זה לא מעקב אחרי מה שהקלדת אלא אחרי איך שהקלדת", אומר ד"ר אלכס לב, פרופסור נספח ממכללת הרפואה של האוניברסיטה, והחוקר הראשי בפרויקט.

רוב היישומים לא מבוססי ראיות

מחקר BiAffect הוא חלק ממגמה רחבה יותר בפסיכולוגיה, שבמסגרתה מנסים למדוד את תפקוד המוח תוך הסתייעות ב"פסקי זמן דיגיטליים" מהשימוש היומיומי שלנו בטכנולוגיה. לפי דו"ח עדכני של המכון הלאומי לבריאות נפש בארה"ב, ישנם מעל 10,000 יישומים שקשורים לבריאות הנפש באפסטור, חנות היישומים של אפל.

הבעיה היא שיישומים מבוססי ראיות כמו BiAffect, שיכלים לטעון לאפקטיביות באבחון, מהווים רק 3% מסך האפליקציות, אומר ד"ר אדם היים, מומחה ליישומי בריאות נפש. "יש לאפליקציות האלה הרבה מה להבטיח, אבל יש גם הרבה הבטחות כוזבות", הוא אומר.

המכון הלאומי לבריאות הנפש מעניק עדיפות לפיתוח כלי התערבות דיגיטליים, מאחר שיש להם פוטנציאל להפוך את הטיפול הנפשי לזמין ליותר אנשים, להפחית את שיעורי שינויי התרופות, לצמצם אשפוזים ואולי גם להנמיך את עלויות הבריאות בטווח הארוך.

אבל יישומים כמו BiAffect שאוספים נתונים בצורה פאסיבית מעלים כמה וכמה חששות אתיים, בעיקר בנוגע לפרטיות. לטעויות באבחון עלולות להיות השלכות יקרות על משתמשים, אם היישום אינו מזהה את המשתמש כראוי, או שאינו עומד בדרישות תקנות ההגנה הפדרליות על נתונים רפואיים, אומר ד"ר היים. "אנשים צריכים להבין את ההשלכות הפוטנציאליות של העברת נתונים אודותיהם לצד שלישי ", הוא מסביר.

המטרה של BiAffect היא להיות "צנוע ולא בולט ככל שאפשר", אומר ד"ר לב. אחרי הורדת היישום, המשתמשים בוחרים בעצמם אם להצטרף למחקר, ולאפשר ללוח המקשים המיוחד של BiAffect להחליף את המקלדת הרגילה של האייפון. היישום פועל מאחורי הקלעים כאשר מפעילים את הטלפון, ומשגר נתונים אובייקטיביים (מבלי לשאול את המשתמש על תחושותיו, לדוגמה).

המטרה של הגישה הזו, אומרים החוקרים, היא להגיע להערכה לא מוטה בזמן אמת של המצב הנפשי של המשתמשים בסביבה הטבעית שלהם, ולא בשאלון על מצבו של הפציינט או פגישה איתו בתנאי מרפאה.

אלפי שעות תיעוד באפליקציה

החוקרים העמידו את BiAffect לרשות הציבור הרחב באפסטור במארס השנה, והוא הניב מאז יותר מ-8,150 שעות תיעוד מיותר מ-1,300 משתמשים. היישום הומצא במסגרת Mood Challenge, תוכן שממומן בידי קרן רוברט ווד ג'ונסון, שמאתגרת חוקרים למצוא דרכים חדשות לשימוש בפלטפורמת המקור הפתוח של אפל, ResearchKit, למחקר הפרעות מצב רוח.

המפתחים של BiAffect לא הגבילו במכוון את היישום למטרות קליניות, אף על פי שהם מאמינים שהוא יכול להיות כלי אפקטיבי בידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש שעוקבים אחרי החולים שלהם. עם זאת, שימוש נרחב כזה רחוק מאיתנו כנראה בכמה שנים, אומרת ד"ר אורסולה אילור, פרופסורית נספחת לפסיכיאטריה בצוות של BiAffect.

"בסופו של דבר, במקום להמתין עד שהחולה יופיע במרפאה של מישהו לצורך התערבות, אפשר יהיה לבצע את ההתערבות בזמן אמת באמצעות המנגנון שמבצע את המעקב אחרי התסמינים", היא אומרת. 

BiAffect. "מעקב אחרי איך שהקלדת, לא אחרי מה שהקלדת"
 BiAffect. "מעקב אחרי איך שהקלדת, לא אחרי מה שהקלדת"