יום גורלי בפז עם קיום האסיפה לבחירת הדירקטורים: "זו הדגמה עד כמה חוסר גרעין שליטה מעורר בעייתיות"

בצל הסערה סביב פז כמקרה בוחן למאזני הכוחות בחברות ללא גרעיני שליטה, והקריאות של מיטב דש להרחיב את דירקטוריון החברה, האסיפה התכנסה בשעות אחר הצהריים לבחירת שלושה דירקטורים חדשים • הערכות: הרגולציה נוטה לאפשר למוסדיים לתאם עמדות אד–הוק

היום (ג') מגיע רגע המבחן של בחירת הדירקטורים החדשים בחברת האנרגיה, הקמעונאות והמסחר פז, שמנוהלת על ידי יונה פוגל הדומיננטי, בדרך למינוי יו"ר קבוע חדש לחברה שנקלעה לסערה תקשורתית בעיקר בשל התפטרותו של היו"ר הקבוע הקודם, יצחק עזר.

מדובר במהלך שמרכז עניין רב בשוק המוסדי, וגם בקרב גורמי הרגולציה הפיננסית, שמנסים לאפיין ולהשפיע על האופן בו יתקיימו היום ובעתיד מהלכי מינוי הדירקטורים בחברות ללא גרעיני שליטה, ועם הנהלה דומיננטית. זאת, משום מרכזיותה של פז בבורסה המקומית, ומאחר שהיא חווה בחירת דירקטורים לראשונה בעידן "ללא גרעין שליטה", אליו נכנסה לאחר שצדיק בינו מחר את החזקותיו בה. בעלי המניות יבחרו את הדירקטורים החדשים מבין שלושה צמדים: אליעזר שקדי שרץ מול איציק צאיג, עודד גילת שרץ מול שאול צמח, ואריק שטיינברג שרץ מול חזי אופיר. לאחר מכן, דירקטוריון החברה הוא שיכריע על זהות היו"ר, בין אם יורחב בשבועות הבאים ובין אם לאו.

"כל אחד רוצה מישהו משלו"

לדברי גורם מוסדי מעורה, "יש תמונת מאקרו חשובה. מעבר לרכילויות האישיות, פז זו הדגמה עד כמה מודל של חוסר גרעין שליטה עלול לעורר בעייתיות ביחס למינוי הדירקטורים, שעלולה ואף צפויה להמשיך, מדי כל מועד בחירה חדש, עם פוליטיקות ואינטריגות ואינטרס של כל צד, שדורשות זמן ותשומת לב. וזה מה שעלול לקרות בחברות שיקלעו למצב שכזה: סגנון הכנסת בחברות, וזה הכי רע בעסקים - זה המתכון לפגיעה בערך החברות".

גורם אחר שמעורה במה שקורה בימים אלה בפז, אמר לפני האסיפה כי "בתפר שנוצר כל אחד מנסה לדחוף מישהו שלו, אבל בפועל כולם יכלו להגיש מועמדים גם קודם", כשהוא הוסיף כי מבחינתו "פוגל הוא מנכ"ל טוב ומוכח, והכי חשוב לשמור על ההנהלה". עוד הוא הוסיף כי "בכל מקרה צריך לבחור יו"ר בהקדם, כי צריך לאשר תקציבים ותכניות לשנה הבאה. אחרי הכול, זו חברה שצריכה להתנהל". גורם אחר הדגיש את האתגרים הראשיים העומדים בפני החברה, ש"צריכה להחליט אם היא חברת אנרגיה או חברת קמעונאות, כשעיקר הדיון בדירקטוריון נסוב על בתי זיקוק - זו הדילמה האסטרטגית הגדולה. בטח אצל פז, שכבר פעילה בקמעונאות ובמסחר".

אין הסכמות בין המוסדיים

אתמול פורסם כי בית ההשקעות מיטב דש, שרוצה להרחיב את דירקטוריון החברה מ-9 חברים ל-10 באמצעות אסיפה כללית נוספת בעוד כחודש וחצי, פנה לרשות להגבלים עסקיים, לרשות שוק ההון ולרשות ני"ע, בבקשה שיאפשרו למוסדיים לתאם עמדות ביניהם (בתקווה להשפיע על זהות היו"ר העתידי של החברה). על פי הערכות בשוק, גורמי הרגולציה נוטים לאפשר לגופים המוסדיים לתאם עמדות אד-הוק, ככל שאלה ירצו לעשות כן, ולמרות שאין החלטה פורמלית בנושא. מי ששמו נקשר כמועמד ראוי להיות הדירקטור העשירי, ושעשוי להתמנות ליו"ר הוא אברהם ביגר.

עם זאת, מבירורים שערכנו עולה כי אין הסכמה בין המוסדיים, והעמדה של מיטב דש לא זוכה לתמיכת כל המוסדיים, כשחלקם אף מתנגדים למהלכי בית ההשקעות השני בגודלו במשק.

גילוי מלא: אברהם ביגר הוא חבר דירקטוריון "גלובס"