הדיון על הרכבת בכנסת: השר כ"ץ ויו"ר הדירקטוריון הראל לא הגיעו, "הרכבת שלחה יחצ"ן במקום"

הבוקר נערך דיון חירום בוועדת הכלכלה של הכנסת עקב הכשלים בקו הרכבת ירושלים-תל אביב • ח"כ איתן כבל: "השר ישראל כ"ץ הוא ההורדוס של התשתיות בישראל, אבל הפארסה של קו הרכבת ירושלים-נתב"ג מחייבת בהילות"

רכבת ירושלים-ת"א / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ירושלים-ת"א / צילום: דוברות רכבת ישראל

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר לדיון חירום בעניין כשלי קו הרכבת ירושלים-ת"א והורדת הקווים בפריפריה בעקבות פתיחת הקו. בדיון נכחו מנהל הרגולציה ברכבת, דן לנדאו וקרן טרנר מנכ"לית משרד התחבורה. שר התחבורה ישראל כ"ץ ויו"ר הדירקטוריון של רכבת ישראל דן הראל לא הגיעו לדיון זה.

בהקשר הזה הושמעה ביקורת חריפה מצד חברי הוועדה: ח"כ רועי פולקמן שהשתתף בדיון אמר שהרכבת שלחה "יחצ"ן" במקום יו"ר, ויו"ר הוועדה איתן כבל אמר: "לא ראוי שדן הראל לא הגיע".

"אומרים לי מה הדחיפות, מה הבהילות (בכינוס הדיון; ס"ג). מבחינתי הפארסה של קו הרכבת ירושלים נתב"ג מחייבת בהילות. בוועדה אין מחלוקת כי השר ישראל כ"ץ הוא ההורדוס של התשתיות בישראל, אבל יחד עם זאת אי אפשר שבכל פעם שאנחנו ננסה להעלות עניין אם לא נאמר עליו שאין כמוהו זה לא מקובל", כך פתח את הדיון יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל.

"הפרויקט של ירושלים תל אביב הוא פרויקט לאומי חשוב. אמרתי לשר, גם כשיש בעיות ואין יום ללא בעיות, ראוי שידע להתייצב ולומר עדיפה האמת כמו שהיא. נדע להעריך אותה. לומר שיש בעיות אבל עדיף שנצא לדרך בצורה ראויה. אומרים לי הקו בהרצה, אבל על חשבון מי? על חשבון הפריפריה? מה הפרויקט פרץ פתאום לדרך? גם הטענה שיש ויכוח בניכם לבין האוצר על הזמנת הקרונות הוא לא מקובל. זה פרויקט גדל אבל למה הוא אמור לבוא על חשבון הפריפריה. זה לא מתקבל על הדעת", הוסיף.

ארבע פעמים הושבת הקו המהיר מאז שנפתח בערב סוכות, ולפני יומיים הרכבת נתקעה בתוך אחת המנהרות עם 150 נוסעים בתוכה. נציין כי הקו המהיר נמצא בשלבי הרצה, ותקלות עלולות לקרות, אך מספרן ותדירותן יחד עם פגיעה בתושבי הצפון כתוצאה מביטולי הקווים בצפון עוררו סערה ציבורית סביב פרויקט זה וסביב המתרחש ברכבת כלל. עיקר הביקורת שמופנית כלפי הרכבת ומשרד התחבורה היום היא סביב מועד ההפעלה של הקו המהיר כאשר גם המקטע החלקי שנפתח עד נתב"ג לא לגמרי מוכן להפעלת הקו עם נוסעים.

"התירוצים על ביטולים, פעם איתות, פעם תקלה טכנית, פעם אמרו לו שיש בלון תבערה בשדות ליד ולא מדווחים על זה בתקשורת, בקיצור חרטא. למה לא לומר את האמת - שיש רכבת פעם ב...אבל שתהייה. תחבורה ציבורית איכותית חייבת להיות אמינה. הציבור מבקש לדעת ואנחנו תובעים תשובות".

לדברי ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית: "ראינו אתמול נתניהו מדבר עם גברת פרץ בקריית שמונה: את הממשלה הזאת התחבורה הציבורית פשוט לא מעניינת. ההשקעה ברכבת נמוכה. השמיכה של הרכבת קצרה כ"כ שאני מתפלא שהיא בכלל נוסעת. חסרים קרונות, קטרים, מסילות. אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש בה פקק תנועה של רכבות, ועד שתוקם מסילה רביעית בשנת 2025 במקרה הטוב, אנחנו נמשיך להיות בפקק תנועה של רכבות. האמת היא שזה שרכבת ישראל נוסעת בכלל זה נס שקורה בכל יום. המערכת עובדת בניצולת של 120%.

"כשהשמיכה קצרה מדי מושכים אותה. ולכן, כדי להפעיל את הקו לירושלים היו חייבים להוריד קווים ממקומות אחרים. אבל אסור לפגוע דווקא בקווים הכי עמוסים, שרמת העומסים בהם מובילה למצב שהוא פשוט מסוכן", כך חנין.

לדברי מנהל הרגולציה ברכבת, דן לנדאו: "מה שקורה עכשיו לא קורה בחלל ריק, אף אחד לא מזלזל ולוקח את הדברים בקלות. המשימה הציבורית של הרכבת זה לממש את מדיניות התחבורה הציבורית של ישראל. אף אחד לא מתכחש לקשיים ויש שמיכה קצרה מאוד בזמן מסילה כי זו רשת קטנה ולא פותחה הרבה מאוד שנים ובעשור האחרון מתפתחת בקצב מאוד מהיר ויש מחסור כרוני בציוד נייד, קרונות, וזה יוצר מצב של היצע מוגבל וביקוש שעולה מעל לתחזיות האופטימיות ביותר. זו דווקא בשורה טובה".

כבל אמר בתגובה: "זה נשמע כמו מדור פרסומי. אני רוצה תשובות לתקלות שקורות עכשיו. מה אומרים לאנשים האלה מחר בבוקר, מה אומרים לתושבי הצפון, מה אומרים לאנשי מודיעין?"

"במצב שהשמיכה קצרה אז צריך להפעיל צדק חלוקתי. כשיש קו חדש צריך להחליט איך מנהלים ביקושים וכמו שעושים קיצוץ רוחבי לממן דברים אחרים בעלי עדיפות לאומית צריך לעשות גם את זה", אמר לנדאו.

לשאלת ח"כ יעל גרמן "האם אתם מציעים חלופה לדחות את הקו לירושלים", ענתה מנכ"לית משרד התחבורה טרנר ש"זו לא אופציה". 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה בסוף הדיון: "אנחנו מאוד גאים שהפרויקט יצא לדרך. הפרויקט היה יכול להידחות בעוד 15 שנה. היה נדרש לחץ בלתי פוסק, וזה לא בשביל גזירת סרטים. אף אחד לא האמין שהרכבת תיפתח ב-2018, והשר לא סתם נקרא בולדוזר, כי הוא גורם לנו לעשות דברים בלתי אפשריים, ואנשים ברכבת עבדו לילות כימים כדי שזה יצא לפועל.

"נכון שהקו עדיין בהרצה, אבל הוא יצא לדרך, וזה אחד הדברים הכי משמעותיים שעשיתי בעשייה הציבורית שלי, זה הישג מדהים. זה נהייה ספורט לאומי לתקוף אותנו בתקשורת. מי שחושב שצריך היה שהכול יהיה מושלם לפני שפותחים, ככה לא בונים מדינה או מנצחים במלחמות. התקלות ילכו ויפחתו, ונשפר את האופן שבו מודיעים לאזרחים. אנחנו מתנצלים מול אלה שנתקעו ברכבות, ונעשה הכול כדי שזה לא יקרה.

"הקו בטיחותי ובמקום שהרכבת תעשה הרצה ריקה היא עושה הרצה עם אנשים. לגבי הקרונות התחזיות היו אחרות. ב-3 שנים תנועת הנוסעים עלתה ב-36%. לצערי, אין מספיק קרונות, הזמנו בסוף 2017 קרונות היינו צריכים להחליט איך תתחלק הפגיעה. מה שלקחנו מחיפה הקטנו את התדירות לקחנו רכבת שלישית בשעות השיא ועכשיו החזרנו", כך טרנר.