חברת כים ניר מבקשת הקפאת הליכים; העובדים רוצים מפרק

(עדכון) - המצוקה התזרימית אליה נקלעה חברת כים ניר, שמפעילה את טייסת הכיבוי היחידה בישראל, נחשפה לאחרונה ב"גלובס" • עובדי החברה, שטרם קיבלו את משכורות ספטמבר, מבקשים למנות את ד"ר שלמה נס למפרק זמני: "הטייסים והטכנאים חוששים שאי-השקט יביא לחוסר ביטחון בכל הקשור לפעילות הקבוצה"

מטוס כיבוי של כים ניר / צילום: אתר החברה
מטוס כיבוי של כים ניר / צילום: אתר החברה

המצוקה בתזרים המזומנים שאליה נקלעה חברת כים ניר, שמפעילה את טייסת הכיבוי היחידה בישראל, הובילה אותה לבקש היום (ד') מבית המשפט המחוזי מרכז צו להקפאת הליכים למשך 60 יום ולמנות לקבוצה נאמן למשך תקופה זו. "גלובס" חשף בשבוע שעבר את המצוקה שאליה נקלעה כים ניר בעקבות קשיים בהשלמת עסקה למכירת החברה.

כים ניר מעסיקה 120 עובדים, אשר בשל המשבר שאליו נקלעה החברה טרם קיבלו את משכורות חודש ספטמבר. בשל כך ההסתדרות הכללית הכריזה בתחילת השבוע שעבר על סכסוך עבודה בחברה, שנוסף על היותה המפעילה היחידה של טייסת הכיבוי בישראל, נחשבת מובילה בתחום התעופה החקלאית בישראל. 

בבקשה להקפאת הליכים, שהוגשה בידי עו"ד יריב שי ישינובסקי ממשרד קנולר ושות', נכתב כי באחרונה פנו לקבוצה מספר בלתי מבוטל של פונים שמתעניינים ברכישתה. בין הפונים גם חברות מסחריות מוערכות שגילו רצינות במהלך זה ואף הביעו נכונות לשקול בחיוב את האפשרות להעמיד לכים ניר הלוואה לטווח קצר.

בבקשה נכתב כי בנק אגוד, שהוא הגורם המממן של הקבוצה, צמצם את מסגרת האשראי שלה, כך שהחברה אינה יכולה לעמוד בתשלומים השוטפים שלה, ונושי הקבוצה החלו לנקוט נגדה מהלכים חד-צדדיים, כגון עיקולים.

עוד נכתב בבקשה כי "המשך הפעלתה של הקבוצה הוא בעל חשיבות לאומית של ממש, שכן היא מהווה את טייסת הכיבוי היחידה של מדינת ישראל, והפסקת פעילותה משמעה הותרת מדינת ישראל בלי כיבוי אווירי וסיכון של חיי אדם".

מדובר בטייסת הכיבוי האווירי שהוקמה בעקבות אסון השריפה בכרמל ב 2010. את מטוסי הכיבוי רכשה אלביט מערכות במסגרת עסקה שעשתה עם המדינה, והיא התקשרה עם כים ניר למען הפעלה מבצעית של הטייסת, כקבלנית משנה שלה. בבקשה נכתב כי "בשל הרישיונות הייחודיים הדרושים להפעלת טייסת הכיבוי והטיפול במטוסי הכיבוי, אין גורם אחר שיכול להיכנס לנעלי הקבוצה לצורך הפעלת טייסת הכיבוי, ואלביט מערכות הודיעה כי קיימת חשיבות מכרעת להמשך פעילות הטייסת באמצעות הקבוצה. אלביט גם הודיעה כי היא נכונה לסייע לקבוצה במהלך תקופת הקפאת ההליכים - ובלבד שיובטח לה שהפעלתה הסדירה של טייסת הכיבוי תימשך".

יצוין כי במהלך הימים האחרונים, שמתאפיינים בהיעדר ודאות ובמתח רב בקרב עובדי כים ניר שלא קיבלו את משכורות ספטמבר, טייסת הכיבוי פעלה באופן נרחב בכיבוי שריפות בדרום בעקבות הפרחת בלוני תבערה מכיוון הרצועה. בסוף השבוע האחרון הופעלו ביישובי עוטף עזה לא פחות מ-6 מטוסי כיבוי. 

בקשת פירוק

בתוך כך, עובדי כים ניר, שמיוצגים בידי עורכי הדין גלילה הורנשטיין ואלון הורנשטיין, ביקשו היום מהמחוזי מרכז למנות את ד"ר שלמה נס כמפרק זמני לחברה, ולתפוס את נכסי החברה שנמצאים בפתח-תקווה ובאתרי הפעילות שלה במנחתים מגידו, קדמה, גבולות, חפציבה, פיק, החולה, מחניים ושדה תימן. 

בבקשת ה פירוק נכתב כי לכים ניר יש חובות לנושים ולצדדים שלישיים בהיקף כולל של כ-40 מיליון שקל, לא כולל הלוואות בעלים בהיקף של 25 מיליון שקל נוספים. היקף החוב שצברה החברה לעובדיה ולרשויות הוא כ-10 מיליון שקל. "הקבוצה טרם שילמה את שכרם של העובדים על חודש ספטמבר, ואין בקופתה הסכום הדרוש לתשלום משכורות אוקטובר. היא טרם שילמה הפרשות על עבודת העובדים מאז חודש מאי וצברה חוב משמעותי לביטוח הלאומי במיליוני שקלים", נכתב בבקשה שהגישו עורכי הדין הורנשטיין.

עוד נכתב כי "מלאי החלפים של החברה אזל, ואין באפשרותה להמשיך ולהחזיק כראוי את המטוסים - לרבות מבחינה הבטיחותית. העובדים לא יכולים ולא מוכנים להמשיך בעבודתם בקבוצה במצבה זה, בלי קבלת הגנה מבית המשפט. הקבוצה עוסקת בתחום הטייס, שמצריך רמה גובהה של בטיחות שתלויה בין השאר בשקט הנפשי של העובדים - שאינם מוטרדים מאי-תשלום שכרם ומהידרדרות מצב הקבוצה. האמור לעיל מבטא את עמדת הטייסים והטכנאים, שחוששים כי אי-השקט יכול להביא לחוסר ביטחון בכל הקשור לפעילות הקבוצה".

הסיבות למשבר

המשבר בכים ניר פרץ בעקבות עסקה שנחתמה בחודש פברואר השנה, שבמסגרתה נמכרה השליטה בה מאיש העסקים אלכס אכטמן לחברת טומהוק ט.מ אחזקות, שלא הצליחה להעביר את התמורה על הרכישה מחו"ל לישראל. לכך מתווסף סירובו של בעל השליטה בחברה להזרים לה כספים.

לבעל השליטה מונו אפוטרופוסים, ובבקשה להקפאת ההליכים נכתב כי הליך זה, לצד החלטת בנק אגוד לצמצם דרמטית את האשראי שניתן לחברה, העצימו את המשבר התזרימי שלה.

מנכ"ל כים ניר הוא תא"ל (במיל') אודי זוהר, שכיהן בעבר כמנהל רשות התעופה האזרחית וזכה בפרס ביטחון ישראל. החברה פועלת מזה 60 שנה, ו-45 מעובדיה הם טייסים, כ-30 עובדים בצוותי הקרקע ועוד כ-30 בענף המיכון. בבעלות החברה 4 מטוסים ו-7 מסוקים, והיא חוכרת 6 מטוסי ריסוס ומסוקים נוספים. בנוסף היא מפעילה את 14 מטוסי הכיבוי שנמצאים בבעלות אלביט מערכות.

בתחום החקלאי, מחזור הפעילות של כים ניר מסתכם בכ-23 מיליון שקל. מחזור הפעילות שלה בתחום הכיבוי האווירי הוא כ-20 מיליון שקל בשנה, סכום שמורכב מתשלום חודשי קבוע של 1.05 מיליון שקל בחודש, בתוספת תשלום בהתאם להיקפי פעילות בפועל ושעות כוננות. עיקר הפעילות בנושא הכיבוי נעשה בין החודשים מאי לנובמבר.

נוסף לפעולות אלה, כים ניר מעמידה את מטוסיה ואת מסוקיה למגזר הפרטי למען טיסות פנים-ארציות, ומעניקה שירותים לתעשיות הביטחוניות תוך העמדת כלי הטייס שלה לטיסות ניסוי שבמהלכן נבדקות מערכות חדשות שנמצאות בהליכי פיתוח. שני מסוקים שהחברה מפעילה משמשים את חברת החשמל לפעולות אחזקה שוטפות של קווים להולכת חשמל ועוד, בסך כולל של כ-2.2 מיליון שקל בשנה.