חנה קים: "היה לי קשה להתלונן על דן מרגלית, חשבתי על המשפחה שלו"

חנה קים, עיתונאית ופעילה חברתית: "הבנתי שאני לא יכולה להחריג את דן מרגלית אם אני מספרת על חיים רמון; וכששמעתי על תביעת ההשתקה של רמון נגד הסטודנטית שקראה לו עבריין מין, הבנתי שאני לא יכולה להפקיר אותה"

דן מרגלית / צילום:  איל יצהר
דן מרגלית / צילום: איל יצהר

"כששמעתי על תביעת ההשתקה של חיים רמון נגד הסטודנטית שקראה לו עבריין מין, הבנתי שאני לא יכולה להפקיר אותה" - כך סיפרה הבוקר (ד') חנה קים, עיתונאית ופעילה חברתית, לעיתונאית קרן נויבך בתוכנית "סדר יום" ב"כאן" רשת ב'.

בראיון ארוך וכן הסבירה קים לנויבך את המניעים שהביאו אותה להיחשף בגלוי בכתבה שהתפרסמה הבוקר בעיתון "הארץ" בנוגע להאשמות על הטרדות מיניות נגד חיים רמון ודן מרגלית. כחלק מכתבה של העיתונאית רויטל חובל עברה קים בדיקת פוליגרף ונמצאה דוברת אמת. בכתבה של חובל מפורטות עדויות של 5 נשים שהעידו לפניה על הטרדות מיניות לכאורה של דן מרגלית. בנוסף העידה קים כי חיים רמון ניסה לנשק אותה בניגוד לרצונה.

בראיון עם נויבך שיתפה קים את הקושי שהיה לה להתלונן כל השנים ומה בכל זאת גרם לה לספר את סיפורה בגלוי. לדבריה, החשיפה של קולגות שלה כמו ניר גונטז וטל שניידר (הכתבת הפוליטית של "גלובס") במסגרת קמפיין "לא התלוננתי" עזרו לה להיחשף - אך גם התביעה שהגיש חיים רמון נגד הסטודנטית שכינתה אותו עבריין מין.

"לאורך כל המשפט של רמון שתקתי, ועד היום אני מייסרת את עצמי שלא עמדתי לצידה של אותה קצינה", סיפרה קים. "הוא הציג את אותה נשיקה כפויה כאירוע חד-פעמי. ראיתי שהמשטרה מתייחסת לזה ברצינות, והמשפט התנהל, אז שתקתי. אבל כששמעתי על תביעת ההשתקה נגד הסטודנטית שקראה לו עבריין מין,  אמרתי עד כאן, כמה אפשר לשתוק. אני לא יכולה להפקיר את הסטודנטית, כי חד-פעמי זה לא היה".

את ההתמודדות מול דן מרגלית פרסמה קים כבר לפני מספר שבועות בציוץ בטוויטר - אך ללא שמו המפורש. לנויבך היא סיפרה על הקושי לנקוב בשמו של מרגלית, הן מפאת גילו והן מפאת המחשבה על משפחתו.

"הוא מבוגר, וחשבתי על המשפחה שלו", אמרה קים, "אבל אני לא יכולה להחריג אותו אם אני מספרת על רמון ולוקחת על עצמי את כל ההשלכות שיהיו לזה. אני רוצה להיות נקייה עם מצפוני ולהפסיק לשתוק. שני המקרים השפיעו עליי מאוד. עם דן מרגלית זאת הייתה סיטואציה אלימה ומשפילה. אני רוצה לנקות ולהוציא את זה החוצה, שהמציאות הזאת תשתנה. ואם יש לזה השלכות - אקבל את ההשלכות. זה לא פשוט לא לי ולא לדן מרגלית, אבל העניין עצמו חשוב יותר משנינו".

על הקושי של נשים להתלונן היא אומרת: "שתקנו הרבה שנים, כי אמרנו 'נמשיך הלאה למרות זאת. זה לא ירפה את ידנו. נמשיך ונעשה עבודה מצוינת כל אחת בתחומה'. אבל אני התייסרתי המון בשני האירועים האלה על כך שלא דיברתי וחשפתי בזמן אמת. בכל פעם שאלתי את עצמי אם יש לי את הכוחות להתמודד עם זה בחיים המורכבים שיש לי. קמפיין 'לא התלוננתי' עודד אותי ואמרתי שאני חייבת לשחרר את זה".

קים הבהירה כי היא לא רואה במלחמה נגד אלימות מינית והטרדות מלחמה של מינים. לדבריה, "הקמפיין רק מראה כמות גדולה של גברים שהתלוננו. זה מלחמה בין יחס הוגן לזולת לבין אלימות, לקחת גוף של אדם זר ולעשות בו כרצונך. במה שסיפרתי, יש אספקט פלילי שלא הייתי רוצה להיכנס אליו, כי עבר הרבה זמן. בעיקר חשוב לי השינוי התודעתי, שגם לי לקח זמן כדי לעבור אותו". 

חיים רמון בחר שלא להגיב לידיעה. לא ניתן היה לקבל את תגובתו של דן מרגלית. 

*** גילוי מלא: ורד רמון-ריבלין, עורכת "ליידי גלובס", היא אשתו של חיים רמון.