הערב: ארגון מגדלי העגלים מצטרף לבג"ץ נגד המשלוחים החיים

עד כה היה הארגון ברשימת הגופים שנגדם הוגשה העתירה, אלא שהפגיעה הכלכלית גורמת לו לחבור לארגוני זכויות בעלי החיים ולהצטרף אליהם למאבק נגד יבואניות הבשר

הובלת עגלים / צילום: שלומי יוסף
הובלת עגלים / צילום: שלומי יוסף

ארגון מגדלי העגלים (אמפ"י) צפוי להחליט הערב (ד') על הצטרפותו לעתירה בג"ץ שהגישו עמותת "תנו לחיות לחיות" ו"אנונימוס" נגד המשלוחים החיים - כך נודע ל"גלובס". עד כה היה הארגון ברשימת הגופים שנגדם הוגשה העתירה, אלא שהפגיעה הכלכלית גורמת לו לחבור לארגוני זכויות בעלי החיים ולהצטרף אליהן למאבק נגד יבואניות הבשר - תנובה ודבאח.

באסיפה הכללית שיקיים הארגון הערב תתקיים ההצבעה, שבה צפוי לעבור רוב שיאפשר למגדלי העגלים להצטרף לעתירה. מדובר בארגון של חקלאים העוסקים בגידול עגלים חיים המובאים לישראל בעודם צעירים (במשקל של כ-200 קילו), אשר מפוטמים בארץ לטובת שחיטה ומכירת בשר טרי בישראל. אלא שבשנים האחרונות הוסרו חסמים מינהליים ומכסיים שהגבילו את יבוא הבשר הטרי לישראל, ובשנת 2014 אף בוטל המכס על עגלים גדולים בניסיון להוריד את מחירי הבשר.

הצעדים הללו אפשרו ליבואניות הבקר להביא עגלים גדולים יותר ולמעשה ביטלו את הצורך בחוליית המגדלים, מה שהשאיר אותם "מחוץ למשחק". בארגון אמרו היום ל"גלובס" כי הם צפויים לצאת למאבק: "הממשלה עקפה סקטור שלם. היבוא של העגלים הגדולים מוציא את המגדלים מהשרשרת ומציף את השוק".

בדצמבר הקרוב יתקיים דיון בעתירה שהגישה "תנו לחיות לחיות" נגד משרד החקלאות, תנובה ודבאח, כמו גם נגד חברות נוספות שמייבאות משלוחים מאירופה ומאוסטרליה של עגלים וטלאים לשחיטה בישראל. בעתירה דורשת העמותה ממשרד החקלאות לנמק מדוע לא יופסק מתן הרישיונות ליבוא בעלי חיים המיועדים לשחיטה - מיידית או לאחר פיטום.

לפי העתירה, ככל ששוק הבשר הטרי בישראל מתבסס על שחיטה מקומית (של בעלי חיים מקומיים ומיובאים כאחד), נשמרת השליטה בשוק של תנובה ושל קבוצת דבאח הפועלים בתחום השחיטה בתנאים של דואופול. קבוצת דבאח, נציין, חולשת על שרשרת ייצור שכוללת יבוא של בעלי חיים (בבעלות הקבוצה גם אוניית הובלה), פיטומם בארץ, שחיטתם בבית המטבחיים של הקבוצה ושיווק הבשר.

עוד נטען בעתירה כי ביטול המשלוחים החיים יקטין את השליטה של תנובה בשוק ויכניס אליו בתי מטבחיים נוספים מחו"ל.