הריב שמסעיר את רשות שוק ההון: עובדים לא יחתמו כעו"ד

לידי "גלובס" הגיעו תכתובות בהן היועץ המשפטי של רשות שוק ההון קבע כי עובד רשות שהוא עורך דין ולא שייך ללשכה המשפטית, "לא רשאי לתת ייעוץ משפטי לגורמי המקצוע ואינו רשאי לחתום כעו"ד על התכתבויות" • היועץ ברוך לוברט סירב להמתין עם ההנחיה לממונה החדש ועורר מהומה בקרב העובדים

משה ברקת / צילום:תמר מצפי
משה ברקת / צילום:תמר מצפי

לא שקט ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. בצל הציפייה להצטרפותו של הממונה המיועד, ד"ר משה ברקת, שטרם אושר רשמית על-ידי הממשלה, הרשות סוערת בימים אלה, על רקע הנחיה חד-משמעית שהנחית היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד ברוך לוברט, לעובדי הרשות במחלקות המקצועיות שהם עורכי דין.

מתחלופת מיילים פנימית ברשות, שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי ההנחיה של לוברט קובעת כי עובדי הרשות שהם עורכי דין, אך אינם עובדי הלשכה המשפטית של הרשות, אינם רשאים לתת ייעוץ משפטי לגורמי הרשות, ובעיקר אינם רשאים לחתום כעורכי דין על התכתבויות או מסמכים, חיצוניים או פנימיים.

ברשות שוק ההון בחרו שלא להגיב לפניית "גלובס" בנושא.

ההנחיה עוררה תרעומת רבה בקרב עובדים ברשות והובילה לשורת דיונים, שבעקבותיהם הסגן הבכיר ארז רבן, האחראי על תחום ההון האנושי והמנהל ברשות, קרא להמתין עם ההנחיה המחייבת עד לכניסתו לתפקיד של הממונה הבא. דבר זה הוביל את עו"ד לוברט לדחות בתקיפות את פנייתו ולהבהיר כי "ההנחיה המשפטית שנתנו עומדת בעינה, ויש לפעול על-פיה".

גורם מעורה ציין כי לוברט התריע כי מי שלא יפעל בהתאם להנחייתו, ייפתח נגדו הליך "הפרה משמעתית". גורם המעורה בנסיבות המקרה אף אמר כי "לא לכולם ברור מאליו שאכן בסמכותו לאסור על עורכי הדין שעובדים במחלקות המקצועיות להציג את עצמם כעורכי דין".

ומהי ההנחיה המחייבת שלוברט הנחית על עובדי הרשות שהם עורכי דין ולא עובדים תחתיו, המחויבים לפעול על-פיה, הגם שלתחושת חלקם מדובר בהוראה חריפה מדי? "כל עובד של הרשות, שאינו נמנה עם הלשכה המשפטית של הרשות, לא רשאי לתת ייעוץ משפטי לגורמי המקצוע ברשות, ואינו רשאי לחתום כעורך דין על התכתבויות או מסמכים, חיצוניים או פנימיים (למעט במקרים חריגים שבהם אושר הדבר על-ידי הממונה על שוק ההון, לאחר שהתקבלה חוות-דעתו של היועץ המשפטי של הרשות, לפי אין בשימוש בתואר "עורך דין" משום אפשרות להטעיה).

"יובהר כי ההנחיה חלה גם על עורכי דין שהיו בעבר ביחידה לפניו ציבור וכיום עובדים במחלקות מקצועיות ברשות", אמר לוברט. עוד הוא פירט במייל פנימי ששלח כי פנה לעובדים ברוח זו "בהמשך לתקלות שאירעו בתקופה האחרונה", ו"עתירה שהוגשה כנגד הרשות" וישיבות שנקבעו והתקיימו בתוך הרשות.

במאי אשתקד ​מונה עו"ד ברוך לוברט ליועץ המשפטי של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לאחר זכייתו במכרז לתפקיד. או-אז הודיעה הרשות כי "לעו"ד לוברט יש ניסיון רב במגזר הציבורי בכלל ובתחומים הפיננסים בפרט. לוברט החל לעבוד במשרד האוצר בשנת 2006, ובשנים האחרונות הוא מכהן כסגן בכיר ליועץ המשפטי של המשרד". הרשות היא עצמאית ולא חלק מהאוצר מאז 2016.

מאז תחילת ספטמבר עובדת הרשות במצב לא טבעי וללא תקדים, כשאין בראשה ממונה - ואף לא ממל- מקום. זאת מאחר שהממונה הקודמת, דורית סלינגר, פרשה מתפקידה בתום כהונתה בסוף אוגוסט. עם זאת, בתחילת החודש בחר שר האוצר משה כחלון באיש שבכוונתו להביא לאישור הממשלה לצורך מינויו לתפקיד הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, שבעבר היה, בין היתר, בכיר ברשות ניירות ערך, יו"ר הפניקס ובכיר בקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. מינויו של ברקת צפוי להיכנס לתקוף בקרוב, לאחר שימונה על-ידי הממשלה.